Welke maat menhoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Welke maat menhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 15:40

hallo, ik dacht laat ik hier eens een vraag stellen over een menhoofdstel.. Ik heb een tuigje gekocht maat shetlander, en in het hoofdstel stond maat MS/S, dus neem ik aan dat dat Mini Shetlander / Shetlander is. deze is te klein, en ik vraag me af of ik nu een shetlander maat of ponymaat moet nemen.

groetjes Britt

JoyCiej007

Re: Welke maat menhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:01

Kwestie van passen, dan weet je het pas zeker.
Is ook afhankelijk van het merk tuig.

En om het helemaal ingewikkeld te maken; sommige pony's hebben bijv. een maat pony schofttuig nodig, een maat shet borsttuig en maat shet hoofdstel.

Een tuig geschikt voor minishet en shet zal voor een Welsh A waarschijnlijk te klein zijn.

Ik heb een pony marathontuig op zowel m'n shet van 1.03m. liggen als ook op mijn Welsh A van 1.18 m.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:36

Inderdaad een kwestie van passen.
Mijn pony heeft zelfs een hoofdstel waarvoor drie hoofdstellen uit elkaar gehaald zijn om er eentje van te maken die pastte. Dat betekent dat ze ingekorte ponybakstukken heeft, een Cobspeciaal frontriem, een Cobkopstuk, en uhm, nou ja, verder weet ik het niet precies meer, haha.
Met dank aan van Rijs die dit gewoon keurig op maat heeft samengesteld voor mijn pony. (Welsh Cob met klein koppie).

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:54

Ik heb maat shet tuig incl hoofdstel voor mijn merrie van 1,16m maar dat verschilt echt per pony, merk etc.
Dyonne, kom zelf ook regelmatig bij Van Rijs, fijne zaak idd.
Even off-topic; Nooit geweten dat je vrij dicht in de buurt woont!

Even on-topic weer, neem de maten op van je pony en neem dit mee naar de winkel. En neem evt je rijhoofdstel mee ofzo

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:09

Ik heb een shetmaatje hoofdstel op mijn merrie (hoofdstel van zilco), maar het shethoofdstelletje bij het tuigje paste niet. Ik vond vooral de oogkleppen moeilijk bij die van mij. gewoon passen. zit geen standaard in nl.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 22:28

dankjewel voor de reactie's! het tuigje past dus wel, alleen het hoofdstelletje niet. intussen heb ik een nieuw hoofdstel besteld in maat Shetlander. en als die niet past kan ik altijd ruilen in maat pony :j
@Diane_Basje: nu zie ik het ook ja! :)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:17

Ik heb ook maat shetland voor mijn Welsh A ponies. Tuig zelf kan zowel shet als pony. Shet staat bij de mijne wat netter omdat je minder loze riempjes overhoudt.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 12:22

het hoofdstel is inmiddels binnen, en vanmiddag ga ik 'm passen. de neusriem oogt wat groot maar daar kunnen nog ene aantal gaatjes bij!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 12:54

Ik heb voor beide welshjes van 1.16 shetland maat tuig (ideal) en shet hoofdstelletjes :j

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 12:57

bedankt voor je reactie :) ik heb inmiddels een shetlander hoofdstel die prima past!