Houden van een shetlander vraagjeee!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chimene15

Houden van een shetlander vraagjeee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 20:33

haaaay,

nou het zit zo ik wil heel erg graag een shetlander en na een gesprek met mijn moeder wil ze eerst weten wat zo'n volgens haar ''mormel'' onderhoud nou kost.
ze is niet zo dol op paarden.

ik wil 1 shetlander die bij alpaca's en 2 andere shetties komt te staan
hij wordt niet bereden en niet voor de kar beleerd.
hij heeft daar wei met schuilstal

mijn vraag

*moet ik heb bijvoeren als er niets intensiefs mee gebeurd?(biks?)(kuil/hooi?)

alvast bedankt!

donderhvj

Re: Houden van een shetlander vraagjeee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:42

Biks sws niet, want dan word hij te dik en kan hij hoefbevangen worden, maar 's winters kan het af en toe wel eens. Hooi enn kuil kan altijd, bijvoorbeeld bij weinig gras :)

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 20:48

donderhvj schreef:
Biks sws niet, want dan word hij te dik en kan hij hoefbevangen worden, maar 's winters kan het af en toe wel eens. Hooi enn kuil kan altijd, bijvoorbeeld bij weinig gras :)

dankjewel! ik hoop echt dat het mag :)

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:50

bix absoluut niet! En kuil en hooi ligt aan de kwaliteit van beide 1e snee kuil is voor de pony's te goed en zeker als je niets met de shet gaat doen. Hooi idem dito. Van bemest land is kwalijker voor de pony dan hooi van natuurland wat dus onbemest is
Dus zeker ook met kuil moet je goed uitkijken en niet wat donderhjv zegt dat kuil altijd kan!

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 20:52

trudydouwe schreef:
bix absoluut niet! En kuil en hooi ligt aan de kwaliteit van beide 1e snee kuil is voor de pony's te goed en zeker als je niets met de shet gaat doen. Hooi idem dito. Van bemest land is kwalijker voor de pony dan hooi van natuurland wat dus onbemest is
Dus zeker ook met kuil moet je goed uitkijken en niet wat donderhjv zegt dat kuil altijd kan!

ooow okee,

jaa daar heb ik geen verstand van hihihi

maar misschien alleen in de winter een plukje ofso?

xxx

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:56

Een shet kost qua onderhoud eigenlijk net zo veel als een groot paard/grote pony. Hij zal misschien iets minder eten.

Maar wormenkuren, inentingen, hoefsmid en DA kosten voor een shet het zelfde als voor een groot paard (alleen heb je bij een shet ruim voldoende aan 1 wormenkuur, daar kan je dan langer mee doen). Maar dat zijn de kosten niet, scheelt enkele 10tjes misschien.

Wat vooral heel erg belangrijk is, zijn de eventuele DA kosten. Stel dat de pony ziek wordt of geblesseerd raakt, dan loopt dat al makkelijk in de honderden, soms zelfs wel duizenden euro's. Daar moet je wel geld voor hebben!

Verder wil ik je aanraden even de zoekfunctie te gebruiken. Er zijn werkelijk al héeeeel veel topics geweest over het aanschaffen van een shet, en de bijbehorende kosten.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:19

biks kan wel en muesli ook, maar ik men dan ook met mijn shetje,dus, hij krijgt redelijk veel bewegen, want als het niet lukt om hem te mennen dan laat ik hem over lage hindernissen springen. Als hij geen beweging krijgt, kan je shet ook lastig gaan doen, omdat hij te weinig te doen heeft, houdt daar rekening mee.

Hooi bijvoeren kan in de winter en als het gras schaars is.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 21:19

JoyCiej007 schreef:
Een shet kost qua onderhoud eigenlijk net zo veel als een groot paard/grote pony. Hij zal misschien iets minder eten.

Maar wormenkuren, inentingen, hoefsmid en DA kosten voor een shet het zelfde als voor een groot paard (alleen heb je bij een shet ruim voldoende aan 1 wormenkuur, daar kan je dan langer mee doen). Maar dat zijn de kosten niet, scheelt enkele 10tjes misschien.

Wat vooral heel erg belangrijk is, zijn de eventuele DA kosten. Stel dat de pony ziek wordt of geblesseerd raakt, dan loopt dat al makkelijk in de honderden, soms zelfs wel duizenden euro's. Daar moet je wel geld voor hebben!

Verder wil ik je aanraden even de zoekfunctie te gebruiken. Er zijn werkelijk al héeeeel veel topics geweest over het aanschaffen van een shet, en de bijbehorende kosten.

oow dat wist ik niet!
hihihi

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 07:08

Mijn shets staan momenteel op een kaal land en krijgen elke dag een plakje hooi en ee handje ponybrok voor de vitamientjes. ik heb ze lang zonder brok gehouden maar uiteindelijk kregen ze toch tekorten dus ik zou zeker wel een klein beetje bijvoeren.

Verder ga ik met Joyce mee.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:03

Bijvoeren hoeft lang niet altijd, als ze op een land staan met veel kruiden hebben ze genoeg keuze voor het samenstellen van hun dieet. Bij mij nemen ze regelmatig een hap paardenbloembladeren, weegbree en als ze er zin in hebben trekken ze een distel of brandnetel uit de grond. Er staat ook een meidoornhaag en een wilgenboom, waar ze ook wel eens aan lopen te trekken.
Een liksteen moet wel altijd aanwezig zijn, anders heb je kans dat ze zand gaan likken.

En ik zou hooi verkiezen boven kuil, dat is meestal veel te rijk voor Shetlanders.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 18:37

JudithO schreef:
Bijvoeren hoeft lang niet altijd, als ze op een land staan met veel kruiden hebben ze genoeg keuze voor het samenstellen van hun dieet. Bij mij nemen ze regelmatig een hap paardenbloembladeren, weegbree en als ze er zin in hebben trekken ze een distel of brandnetel uit de grond. Er staat ook een meidoornhaag en een wilgenboom, waar ze ook wel eens aan lopen te trekken.
Een liksteen moet wel altijd aanwezig zijn, anders heb je kans dat ze zand gaan likken.

En ik zou hooi verkiezen boven kuil, dat is meestal veel te rijk voor Shetlanders.

ooow okee dan