Informatie eventuele populariteit van Ulsblakk hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StefenYnia

Informatie eventuele populariteit van Ulsblakk hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 15:20

Tja, ben er niet helemaal zeker van of het hier goed staat, t'is echter alleen bedoelt om te pijlen hoe goed zo'n hengst het in Nederland zou doen - ik ben niet op zoek naar prijzen of wat men ervoor zou bieden.

Hierbij het verhaal. Ynia en ik zijn naar Denemarken verhuisd, en daar zijn we in contact gekomen met geweldige fokkers die een ontzettend mooie, goedgekeurde Ulsblakk hengst hebben - een hengst waar Ynia volgend jaar een veulen van zal krijgen, als alles goed gaat!

Echter, zoals vaak in de fokkers wereld, is het houden van 1 en dezelfde hengst maar voor een aantal jaar rendabel, daarna moet je om je heen gaan kijken om er voor te zorgen dat de bloedlijnen goed en divers blijven.

Daarom zijn die fokkers, mensen die ik nu vrienden noem, zich aan het orienteren; welk land zou het meeste baat hebben bij een hengst als Finfin (zijn naam), zou er eventueel een ruil mogelijk zijn om de bloedlijnen zowel in Denemarken als in bijvoorbeeld Nederland gezond te houden, van dat soort dingen.

Daar zij zelf geen Nederlands spreken, hebben ze mij gevraagd eens rond te kijken wat de mogelijkheden voor Nederland zouden zijn.

In zowel Denemarken als Noorwegen, is Finfin 100% goedgekeurd en heeft twee maal 1e premie binnengesleept. Met hoge scores voor omgang, onder het zadel en exterieur is het ontzettend fijn en vooral lief en werkwillig paardje. Wat zouden de mogelijkheden voor deze schoonheid zijn? (Nogmaals, ik ben nog totaal niet op zoek naar prijzen en prijsklasses!)

Hier een link naar het officiele Fjordenstamboek van Denemarken, met foto en keurings rapport van Finfin;
http://www.fjordhest.dk/index.php?optio ... &Itemid=77

Alvast mijn dank voor de imput!

SecretLIN

Re: Informatie eventuele populariteit van Ulsblakk hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:45

Wauw, wat een prachtige hengst!
heb helaas niet veel verstand van fokken.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 15:48

SecretLIN schreef:
Wauw, wat een prachtige hengst!
heb helaas niet veel verstand van fokken.

Ik ook niet, vandaar mijn berichtje. ;-)
Maar inderdaad, het is een plaatje, en ontzettend lief, ook! Ik was helemaal verkocht toen ik hem voor het eerst zag!
Laatst bijgewerkt door StefenYnia op 25-06-12 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:49

Miscchien Bart van der Berg?
Die bied regelmatig hengsten aan

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:02

Nu heeft Bart natuurlijk al een Ulsblakke hengst staan ;) . En moet zeggen dat de populariteit met het dekken in zijn algemeen wel echt af neemt, dus op sommige momenten ben je dan met teveel hengsten ook je eigen concurrent. Maar ik moet zeggen dat er van buitenaf maar heel weinig vraag naar is, ondanks dat hij zonder kleurtje ook een mooi stevig type hengst is. (maar wel alleen op buitenlands papier)

Heeft Finfin een 30 dagen test afgelegd in Noorwegen?
Anders zit je in NL ook weer met het behalen van de proeven etc.

Maar ik zou als ik jou was gewoon wat mailtjes versturen naar hengstenhouders in Nederland, maar ook belgie, duitsland en frankrijk. Eventueel Engeland......
Je weet maar nooit!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 16:30

Da's een goeie, Jannegien, zal ik zeker ook doen. En ja, hij heeft alle tests al doorstaan, volledig keurings rapport wordt meegeleverd, want hij komt ook oorspronkelijk uit Noorwegen, en heeft in Denemarken nogmaals een keuring gehad.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:31

Ja, maar ik geloof dat dat hier 'geen' meerwaarde heeft. Want hij moet hier in NL goedgekeurd wordrn. Daarnaast denk ik dat er geen tot weinig hengstenhouders hier interesse in heeft, omdat de veulens dan geen vol papier krijgen. Je kan beste dan contact opnemen met Nederlandse Stambpek zelf.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 20:04

Dank je wel, Amber (Ik hoopte al dat iemand als jij er misschien op zou reageren!). :-)

We kunnen hem allicht in laten schrijven en op de algemene keuring in Oktober uit laten brengen. Moet geen probleem zijn, hij heeft al meerdere keuringen met vlag en wimpel doorstaan.

Ik ga ook eens bij het stamboek te raden! Ik neem aan dat zij ook contacten in het buitenland hebben, als ik me niet vergis is het ook via het stamboek gegaan dat bijvoorbeeld Halldor naar Frankrijk is gegaan.

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:09

Het NLse stamboek heeft idd wel contacten in het buitenland. Maar of je hem ook via hun kunt aanbieden denk ik niet, maar wie niet waagt.

Het is zo dat hij wel gekeurd moet worden in NL idd, maar het voordeel is dat ie dan al wel de Noorse 30 dagen test gedaan heeft en die wordt dacht ik wel erkend in Nederland. Dus dan hoef je niet de ABOP nog weer af te leggen.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 20:14

De eventuele verkoop hoeft ook niet via het Nederlandse stamboek te gaan, mijn excuses als ik die indruk heb gewekt. Was niet de bedoeling. Het enige wat ik hoop te bereiken, is informatie in te winnen via het stamboek, hoe we een eventuele keuring het beste kunnen aanpakken. Ik ga er namelijk van uit dat er een procedure aan vast zit. :-)

De keuring zelf lijkt me eigenlijk geen probleem, ook op onbekend terrein is het een ontzettend meewerkend paardje.

Heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe!! Ik blijf het in de gaten houden mochten er nog meer tips en weetjes zijn! :-)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:16

Haha nou dank je wel! De hengstenkeuring is in voorjaar jj.
Het is een gaaf dier!! (Al kan Stamboek altijd aparte beslissingen nemen :+ :=)

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:17

haha maakt niet uit hoor, was alleen even hardop voor je aan het mee denken. :D

Denk er wel om dat je voor de keuring wel goed moet zorgen dat hij DNA getest is, en dat hij tot de 5e lijn inteelt vrij is. Maar qua informatie willen ze je bij het stamboek vast wel vertellen welke punten belangrijk zijn voor het kunnen deelnemen aan de HK. ;)
Ik weet namelijk niet helemaal zeker of hij nu wel of niet in het NLse stamboek ingeschreven moet staan of niet?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:21

Nederlandse stamboek neemt niet zonder meer hengsten uit het buitenland. Eerlijk gezegd wordt er nogal moeilijk over gedaan, onderschat het niet.
De hengst zal zelf op de keuring in Nederland moeten verschijnen, waar ze hem geloof ik het eerste jaar niet op exterieur mogen afkeuren als hij in het buitenland is goedgekeurd, maar de regels zijn hierin niet altijd even consistent.
Daarnaast moet hij ook een Abop proef afleggen. Een 30 dagentest uit Noorwegen wordt wel geaccepteerd, weet niet wat ze met Deense testen doen. In het verleden hebben ze die ook wel geaccepteerd, weet niet of ze dat nu nog doen. Belgische en Duitse 30 dagen testen worden in ieder geval niet geaccepteerd.
Denk er ook aan dat de hengst DNA getest is.
Is dat allemaal in orde bevonden dan kan hij eventueel dekken in Nederland.

De ulsblakke hengst bij Van den Berg (AlmGlimt) dekt via Duitsland. Daar zijn ze makkelijker, accepteren ze goedkeuring in het buitenland. Ze hebben hem wel zelf gekeurd, en daar is hij door gekomen.
Probleem is dan alleen dat veel fokkers in Nederland niet echt warm lopen voor het dekken via het buitenland. Het kost iets meer, maar dat is vaak het probleem niet. Wil je het veulen meteen in Nederland laten registreren dan wordt het een hulpboeker, of je laat het opnemen in bijvoorbeeld het Duitse stamboek en dan kun je niet naar een echte keuring. De veulens worden wel bij de hengstenhouder gekeurd aan het eind van het jaar, daarvoor komen er Duitse juryleden naar het bedrijf van dhr. Van den Berg.
Dan heb je nog het probleem met het keurschap voor je merrie, daar werd ook nog weer moeilijk over gedaan, veulen van je merrie telt niet mee voor Nederlands keurschap. Ik geloof dat het tegenwoordig wel mogelijk is, maar hoe weet ik niet precies.

Heb toevallig gisteren op de site van Denemarken gekeken, ga dit jaar ook naar de hengstenkeuring in Denemarken. Finfin viel me wel op!

Denk toch dat het erg lastig wordt als je gaat ruilen met een particuliere hengstenhouder in Nederland, maar proberen kan altijd. Je kunt uiteraard altijd eens contact opnemen met Dhr. van den Berg en het voorstellen.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 21:35

Geweldige reacties allemaal, super bedankt tot zo ver! En Amber - ben al ruim een jaar fan van Tootje, dus tja, dan ken je namen. ;-) (Plus dat ik de indruk kreeg in eerdere topics dat jij best wel wat ervaring hebt met keuringen enzo!)

Jannegien - dat is 'ie zowiezo, moet hier ook. :-)

Jeskim - Wat een uitgebreid antwoord, hardstikke bedankt! De 30-dagen test heeft hij in Noorwegen zelf al afgelegd, voordat hij naar Denemarken kwam. Echter hebben ze dat hier NOG een keer gedaan (Was een vereiste, naar wat ik heb begrepen.).

We gaan gewoon verder met rondkijken, informatie inwinnen en we zien wel waar we eindigen!

1 ding is zeker, een hartenbreker is het... toen ik net wegging van stal stond 'ie heel sipjes te kijken in de wei. Hij had namelijk nog niet z'n dagelijkse aandacht nog niet gehad en als hij zichzelf zielig vind, staat 'ie echt erbij met een koppie alsof 'ie wil zeggen; En ik dan...?
Dus ik heb maar weer rechtomkeerd gemaakt.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 23:45

Oh ja, Jeskim, ben ik nog vergeten te melden; de merrie is in Nederland geregistreerd (levensnummer 20020446). Ze komt oorspronkelijk uit de kuddes van Goerree-Overflakkee en is sinds begin 2010 in mijn bezit. Ze heeft overigens ook in 2008 bij de Nederlandse keuring een 1e premie behaald. Dus ik hoop dat dat mijn veulen in ieder geval een beetje zal helpen met een registratie tegen die tijd?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:51

Jouw merrie is opgenomen in het hoofdstamboek en het veulen zou je dan in Nederland kunnen laten registreren als hulpboeker. Waar je alleen tegenaan loopt is het feit dat ze de veulens vaak willen zien dus ik weet niet in hoeverre dat voor problemen kan gaan zorgen.

En anders met je merrie in Denemarken naar de keuring? Dan kun je vast een volledig papier bij je veulen krijgen.

Wat Esther ook zegt, men is in Nederland niet zo happig op het dekken op buitenlands papier. En zoals Janna zegt, voor Alm is er van buitenaf maar weinig interesse. Ik heb vorig jaar wel even naar hem gekeken om mee te dekken, maar hij spreekt mij als paard ook niet aan en dan met name zijn rug.

Finfin spreekt me zo op het eerste oog veel meer aan, ook qua bloedlijn trouwens. Hij doet me qua bouw een beetje denken aan Orsta.

Het is zo ontzettend jammer dat het NL stamboek zo weinig op heeft met kleur, terwijl daar vanuit de fokkerij toch best vraag naar is, mits op Nederlands papier. Volgens mij is het ook het enige stamboek in landen van enige betekenis binnen de fokkerij dat momenteel geen enkele gekleurde hengst in de dekdienst heeft. Rondom je heen zie je volop kleurtjes, waarom hier dan niet? Is Nederland soms de enige die vind dat kleur en kwaliteit niet samen kunnen gaan? Want blijkbaar denken de landen (inclusief het moederland!) daar toch anders over.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 13:07

fjordnina schreef:
Jouw merrie is opgenomen in het hoofdstamboek en het veulen zou je dan in Nederland kunnen laten registreren als hulpboeker. Waar je alleen tegenaan loopt is het feit dat ze de veulens vaak willen zien dus ik weet niet in hoeverre dat voor problemen kan gaan zorgen.

En anders met je merrie in Denemarken naar de keuring? Dan kun je vast een volledig papier bij je veulen krijgen.

Wat Esther ook zegt, men is in Nederland niet zo happig op het dekken op buitenlands papier. En zoals Janna zegt, voor Alm is er van buitenaf maar weinig interesse. Ik heb vorig jaar wel even naar hem gekeken om mee te dekken, maar hij spreekt mij als paard ook niet aan en dan met name zijn rug.

Finfin spreekt me zo op het eerste oog veel meer aan, ook qua bloedlijn trouwens. Hij doet me qua bouw een beetje denken aan Orsta.

Het is zo ontzettend jammer dat het NL stamboek zo weinig op heeft met kleur, terwijl daar vanuit de fokkerij toch best vraag naar is, mits op Nederlands papier. Volgens mij is het ook het enige stamboek in landen van enige betekenis binnen de fokkerij dat momenteel geen enkele gekleurde hengst in de dekdienst heeft. Rondom je heen zie je volop kleurtjes, waarom hier dan niet? Is Nederland soms de enige die vind dat kleur en kwaliteit niet samen kunnen gaan? Want blijkbaar denken de landen (inclusief het moederland!) daar toch anders over.

Feit is dat ik volgend jaar rond deze tijd terug naar Nederland ga komen, dus ik laat Ynia in NL geregistreerd en het veulen wil ik tegen die tijd ook in NL laten registreren.

Ik ben het er 100% meer eens dat het jammer is dat er niet zoveel kleur is. Ik ben heel specifiek op zoek gegaan naar een Gra- of Ulsblakk. Dat was vanaf moment 1 al mijn voorkeur. Of het veulen nu ook Ulsblakk wordt is de vraag, maar ik heb er in ieder geval meer kans op dan met een Brunblakk!

Finfin heeft inderdaad een mooie lijn. Ik heb toenvallig nog een pagina gekregen, waar nog meer informatie over zijn lijn in zit (En meer fotos!);
http://www.hestegalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=150557

Hier in Denemarken wordt er heel anders naar de Fjord gekeken dan in Nederland, dat heb ik zeker gemerkt. Ik ben afgelopen weekend naar de keuring hier in Hjoerring geweest, en je ziet ALLE kleuren. Een Brunblakk merrie is toenvallig 1e geworden, maar zij is ook echt gewoon 'perfect'. Op een heel dichte tweede plaats echter, is de 3-jarige merrie van mijn vrienden gekomen; een rodblakk merrie. (En echt een plaatje om te zien!)
Er waren ook 2 Grablakk merries en een Ulsblakk merrie, die ook hoge ogen gooiden, maar hun bouw was gewoon wat minder. Dat had niets met hun kleurtjes te maken.

Ik zou het inderdaad ook veel leuker vinden om wat meer kleur te zien bij de Fjorden in Nederland. Niet dat ik alleen de wereld kan veranderen, maar ik zal het zeker proberen! :-)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:48

Ik baal er ook echt van, daarom ben ik ook blij met mijn 2 jarige Rodblakk hengst :D

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 18:06

Amber_ schreef:
Ik baal er ook echt van, daarom ben ik ook blij met mijn 2 jarige Rodblakk hengst :D

Ja! Het is weer een plaatje, Amber, echt waar! :-)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:56

Als je vol papier wilt bij je veulen dan zou ik hem in Denemarken laten registreren en dan naar Nederland laten importeren, dan komt het veulen in het importboek en heeft het dus wel vol papier!
Dat ga ik wel doen met mijn Duitsertje volgend jaar. Mijn merrie is momenteel drachtig van Drafur, geen kans op een grijze, zit hoogstwaarschijnlijk niet in mijn merrie, maar denk dat het qua bouw goed past en de karakters die Drafur geeft zijn echt super!! Mijn merrie is af en toe nog niet de makkelijkste.

We grappig, weet je een beetje hoe het werkt met de genetica van de fjorden? Als je brunblakk kruist met brunblakk heb je nooit kans op een witte, wit kan niet verstopt zitten, dat kan alleen bij het rodblakk en het grablakk.

Ben eigenlijk wel van mening dat de 'gekleurde' fjorden in Nederland toch vaker van mindere kwaliteit zijn. Maar de mogelijkheden tot verbeteren zijn er ook niet of nauwelijk omdat je geen goedgekeurde hengsten had in Nederland die de kleur hadden. Op die manier verlies je natuurlijk wel kwaliteit bij de roden en grijzen.
Mijn doel is dan ook om een mooie grijze te fokken, die wel in het beeld past van de top bij de brunblakken.
Het begin is er, mijn topper ahum, is nu drachtig van een grijze goede hengst, daar komt een veulen uit wat sowieso drager is van het gra gen. Moet het alleen nog een merrie worden, hihi..
Tja, en tegen de tijd dat dat veulen 3 is en gedekt kan worden moeten we even kijken wat de mogelijkheden zijn. Maar dan zal het wel buitenland worden, aangezien je anders geen of te weinig keuze hebt. Of je moet een hengst kiezen die drager is van het gra gen, maar dan wordt het procentueel weer een kleine kans. Maar goed, dat is een andere discussie, hihi.. Ik dwaal af..

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:58

:j Ik heb op dezelfde manier de keuze gemaakt die Esther ook heeft gemaakt. Een gekleurde hengst die naar mijn mening goed past op mijn merrie, nakomelingen waar ik over te spreken ben én de manier om een kleur er als extra bij te introduceren. Maar buiten dat om doe je ook nog eens mee aan bloedspreiding...want in Nederland wordt dat wel steeds een beetje beperkter. (veel hengsten zijn toch relatief nauw verwant aan elkaar en dan is het mooi dat er ook buitenlandse hengsten bestaan)

Daarin moet ik toegeven, Finfin heeft wel een bloedlijn die volgens mij voor Nederland nog niet zo heel veel voorkomt...dus op dat gebied, zeker niet oninteressant!!

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:39

Heel toevallig heb ik van de week Finfin toegevoegd aan mijn Fjordenbestand.
Qua bloedlijn zou hij interessant kunnen zijn, hij is niet doorspekt met Halsnæs bloed al komt Rei Halsnæs wel weer te voorschijn in de 6e generatie aan moeders kant.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 13:11

Bella - Dat beperkte is inderdaad waar ik ook al mee in gedachte zat, en het is inderdaad echt een fijn beest, zowel qua uiterlijk als qua karakter, ik vond het ook een goede match met mijn merrie (alleen zij niet zo, maar dat heeft andere redenen...).

Ik zal van de week zelf eens contact opnemen met Bert, daar zowel Esther als jij er iets mee op hebben, en ik zelf ook al veel over zijn dekstation heb gehoord. Dat maakt het voor de eigenaren van Finfin ook wat makkelijker om vragen te stellen aan een collega.

Anita - Da's inderdaad heel toenvallig! En ja, in de 6e generatie hebben Finfin en Ynia Rei in de familie. Maar Halsnæs was nu eenmaal een grote naam schijnbaar, en vooral Rei, naar wat ik me heb laten vertellen, was een super Fjord. Toenvallig hebben de eigenaar van Finfin en ikzelf het daar nog over gehad. Net als jij, heeft hij zijn eigen database van Fjorden opgebouwd, jullie zouden eigenlijk voor de gein eens moeten vergelijken. ;-)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:00

Het is Bart i.p.v. Bert, hihi..

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 12:17

Whooops! Sorry! :s *Bloos*