Voorbeenzwaaien, geeft een hengst dat door of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Voorbeenzwaaien, geeft een hengst dat door of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 10:55

Esplendido

Re: Voorbeenzwaaien, geeft een hengst dat door of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:23

Het zwaaien met de voorbenen komt door de beenstand. Een dier dat frans gesteld is zwaait vaak met de voorbenen naar binnen, een dier dat toontredend gesteld is zwaait vaak met de voorbenen naar buiten. De beenstand is erfelijk. Natuurlijk is een correcte beenstand ontzettend belangrijk. Maar er zijn genoeg hengsten die ondanks een niet geheel correcte stand van de voorbenen toch heel veel dekken en gewoon gezonde nakomelingen geven.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:00

Een afwijkende beenstand is wel erfelijk - maar er zijn veel goede hengsten met een afwijkende stand, zoals Esplendio ook zegt. Er zijn sowieso trouwens erg veel paarden die niet 100% recht over de benen gaan, kijk maar eens goed rond op een willekeurig concours. En deze hengst heeft natuurlijk nog niet veel nakomelingen, dus hoe hij het doorfokt weet je gewoon niet.

Maar hoe zit het met je merrie? Als die superrecht over de benen gaat en er geen (extreem) afwijkende beenstanden in de familie voorkomen is de kans dat het geen problemen oplevert kleiner. Ik zou trouwens gewoon goed kijken naar de sterke/zwakke kanten van de merrie, en dan binnen je financiële mogelijkheden een hengst zoeken die de sterke punten in stand houdt en de zwakke verbetert. Je zult altijd ergens op toe moeten geven en fokken blijft gokken - maar je kunt het geluk wel wat afdwingen door je gezonde verstand te gebruiken.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:47

EHK -> F-AM

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 21:32

Waarom worden deze hengsten dan gekeurd?? Heeft het geen medische gevolgen? Of voor later in de dressuursport?
Mijn ruin doet het ook op een voetje (bokvoetje), hij heeft er absolut geen last van en heb er ook geen commentaar over gekregen op wedstrijd. Zijn ouders lopen wel beide zuiver.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:46

't Is natuurlijk wel een verkeerde belasting van de gewrichten, op die manier bewegen. Hier in NL heb je ook een paar hengsten die dat maaien hebben en sterk doorgeven aan de nakomelingen. Daarom moet je bij dit soort hengsten ook extra kritisch zijn op je merrie betreffende de beenstand en bewegingsvorm.
Veel hengsten hebben zoveel extra, dat de keuringscommissie het 'maaien' wel door de vingers willen zien. En het ligt er natuurlijk ook aan in welke mate. De hengst uit je OP maait behoorlijk, zelfs in galop is het goed te zien.

Het is geen wereldschok, maar je wil het ook niet in je paardenstapel fokken... Paard moet hard zijn, correct fundament hebben en dus ook correct en recht bewegen.

Op wedstrijd zul je er idd niet tot nauwelijks commentaar op krijgen, alleen met eventuele verkoop is dergelijk 'maaien' wel een groot struikelpunt voor de meeste mensen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:59

webster543 schreef:
Waarom worden deze hengsten dan gekeurd?? Heeft het geen medische gevolgen? Of voor later in de dressuursport?
Mijn ruin doet het ook op een voetje (bokvoetje), hij heeft er absolut geen last van en heb er ook geen commentaar over gekregen op wedstrijd. Zijn ouders lopen wel beide zuiver.

Een bokhoefje vind ik nogal wat anders dan een iets franse of toontredende stand.
Een bokhoef is zeker zeer nadelig en zal een hengst ook niet op goedgekeurd worden.
Licht franse of toontredende stand hoeft niet nadelig te zijn en in hoeverre dat doorgegeven wordt is altijd afwachten.
Ik zou wel zorgen dat je iig een merrie hebt die 100% correct op de benen staat en de hengst zelf gaan bekijken, dan kun je zien hoe recht of scheef hij echt staat.

Persoonlijk fok ik alleen met hengsten die 100% correct in de benen zijn omdat ik geen risico wil lopen maar in praktijk is ook daarbij afwachten wat je krijgt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 00:24

smeetjoew schreef:
Het is geen wereldschok, maar je wil het ook niet in je paardenstapel fokken... Paard moet hard zijn, correct fundament hebben en dus ook correct en recht bewegen.
Op wedstrijd zul je er idd niet tot nauwelijks commentaar op krijgen, alleen met eventuele verkoop is dergelijk 'maaien' wel een groot struikelpunt voor de meeste mensen.

Het gaat natuurlijk wel ergens over; zeker bij een sterk afwijkende stand is er meer kans op slijtage.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:56

:7 Ik zeg toch ook dat het een verkeerde belasting van de gewrichten is.....
Is wel handig als je mn hele bericht even leest en niet alleen de laatste twee regels.

Connemaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:16

Het kan wel erfelijk zijn,
Maar er zijn genoeg paarden die dit hebben.
En dit betkend niet dat je een ongezond veulen krijgt.