Kruising arabier x trakehner

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sienna_

Kruising arabier x trakehner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 14:10

Hallo bokkers,

Ik overweeg om een tweede paard bij te kopen. Het zou een tweejarige ruin zijn met v trakehner en m arabier (russisch).
Hebben jullie ervaring met deze kruising? Welke karakters waren dit? Eventuele mogelijkheden in de sport of gewoon recreatief?

Het is momenteel een enorm lief paard dat heel leergierig is. Je merkt wel dat hij best sensibel is.

Bedankt om jullie ervaringen te delen.

Robynne

Re: Kruising arabier x trakehner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:08

Ik heb geen ervaring met deze kruising maar als je naar beide rassen apart kijkt, en dan de samenvoeging, zou het best een leuk sportpaard kunnen worden. Wel sensibel, zoals je al zei. Geen paard waar je je 8-jarige dochtertje even op zou laten rijden, dat niet. Maar met de juiste aanpak zou het een leuk spring/dressuurpaard kunnen worden, denk ik. Al hangt het verder af van zijn karakter, natuurlijk. Ieder paard is verschillend, ook binnen hetzelfde ras.
Hier op stal staat een Arabier die in kinderlessen mee zou kunnen, zo braaf, en nog jong, 8 jaar. En hier staat een arabier waar de beste ruiters van stal nog moeite mee zullen hebben. Het is een karakterkwestie verder.
Veel succes in ieder geval! :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:26

Als je de geschiedenis van de Trakhener fokkerij leest zal je zien dat deze kruising veel vaker gebruikt is en dat door deze kruisingen de hardheid toenam, maar helaas de bewerkbaarheid nogal afnam.

Sienna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 12:53

Wat bedoel je met de harheid Albert?
Het karakter is nog een beetje af te wachten op deze leeftijd denk ik. Deze winter krijg ik waarschijnlijk de kans om hem nog beter te leren kennen.
Ik had in de geschiedenis gelezen dat er wel vaker gedekt werd met een arabische hengst en vroeg me dus af wat de gevolgen waren naast de 'veredeling'.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:13

Onder hardheid versta ik: Het fysieke weerstandsvermogen, de algemene gezondheid met name de benen, de belastbaarheid zal toenemen.
Waar volbloed Arabieren in het algemeen best nuchtere paarden zijn, is de kruising dat soms niet.
Voor karakterverbetering voldoet een Engels volbloed beter.
De gevolgen voor de beweging:
Door het kruisen met een (Arabisch) volbloed zal die vlakker worden, met een meer stuwende achterhand.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:53

Wie is de vader van de twee-jarige ruin?

Of een Trakehner bewerkbaar is of niet ligt aan meerdere factoren. Je kijkt o.a. naar de bloedlijn, de manier waarop het jonge paard is opgefokt en is opgevoed. Zelfs van een veulen kun je het karakter aflezen. Zo kun je bijvoorbeeld zien of het veulen afwachtend, nieuwschierig of ondernemend is. Vaak zijn Trakehners inderdaad sensibel, ze staan hoog in het bloed en zijn zeer intelligent. Het is daarnaast ook nog een jong paard en die vraagt ook het nodige leiderschap. Of het paard bewerkbaar en werkwillig is, ligt ook aan hoe je zelf bent en hoe goed je op elkaar bent afgestemd. Ben je zelf drammerig, ongeduldig of heb je een kort lontje dan zou ik niet voor dit ras kiezen. Een Trakehner gaat voor je of niet. Misschien wat rechtlijnig maar zo zie ik het. Ook moet je goed je grenzen aan kunnen geven en voldoende kennis hebben om veel afwisseling te bieden tijdens de training. Het is geen ras waar je maar een beetje mee aan kunt rommelen. Je ervaring en eigen kennis moet je gewoon niet overschatten.

Sienna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 10:43

De vader is een niet geregistreerde hengst. Ik kan je wel een PB sturen met de pedigree van het paard waarover ik praat. Jij is vrij nieuwsgierig maar heel voorzichtig. De intelligentie hebben we al opgemerkt doordat hij heel snel leerde. Ik ben zelf nog een beetje aan het aftasten wat voor een persoon ik ben ten opzichte van de paarden. Algemeen vrij rustig en vriendelijk wel, maar kordaat. Grenzen geven en afwisseling bieden is zeker in orde. Mijn Haflinger merrie heeft dat ook allemaal nodig. Ik zou er sowieso niet mee aanrommelen, maar lessen blijven nemen en professioneel laten opleren. Het is onder andere mijn eigen kennis en vaardigheid die mij twee keer doen nadenken.

Zijn bewegingen heb ik nog niet kunnen beoordelen. Een effectieve beoordeling van het karakter zal beter lukken in de winter. Dan krijg ik meer kansen om ermee aan het werk te gaan.