Ovidus en L'esprit, wat zijn ze waard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ShirlMilou

Ovidus en L'esprit, wat zijn ze waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 16:34

Ik kan 2 4/5 jarige paarden kopen (onbeleerd)
Van ovidius en L'esprit. Ik zit helemaal niet in de hengstenwereld.
Zijn deze nakomelingen nog wat waard of ?
Zoja wat ong?

Marion71

Re: Ovidus en L'esprit, wat zijn ze waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:37

Uit welke merrielijnen komen ze? Zijn ze ro gekeurd? Welke maat, kleur, geslacht e.d. Allemaal factoren die de prijs bepalen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:39

Op papier kun je niet rijden. Dus niemand kan je hier vertellen op basis van deze info wat je er voor zou moeten geven. Daar is wel meer info voor nodig.

Zijn het merries, ruinen of hengsten? Waarom zijn ze onbeleerd? Zijn ze idd gekeurd? Merrielijn? Wat wil je er zelf mee? Beeldmateriaal??

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:06

Moderatoropmerking:
Beeldmateriaal gaan we sowieso niet doen. TS stelt de vraag in zijn algemeenheid, dat kan evt nog wel hier op F-AM (zijn nakomelingen van deze hengsten graag gezien/goed in de sport/karakter, dat soort dingen) maar als het echt om prijsbepaling van een individueel paard gaat, dus met foto en verdere afstamming ed, zal TS dit in een taxatietopic moeten vragen (en daarvoor is toestemming van de eigenaar nodig) [RPA] [Centraal] Overzicht taxatietopics per ras

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:08

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:08

Edit mbt waarde heb je wel iets meer gegevens nodig ;).

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:24

Momenteel zijn paarden niet veel waard. De prijs hangt af van niveau, afstamming, geslacht enz.
4/5 jarige die onbeleerd zijn doen momenteel tussen de 2000 en 5000 euro afhankelijk van bovenstaande.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:13

Het zijn geen nakomelingen van tophengsten. Vooral l' esprit durft ze ook wel eens lastig te geven heb ik begrepen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:51

caro29 schreef:
Momenteel zijn paarden niet veel waard. De prijs hangt af van niveau, afstamming, geslacht enz.
4/5 jarige die onbeleerd zijn doen momenteel tussen de 2000 en 5000 euro afhankelijk van bovenstaande.

Nou niet zo royaal zeg.
Nog onbeleerd en al op die leeftijd zit je maximaal op 2000.
Pas als ze braaf gereden zijn en op niveau lopen (dus minimaal L) ga je richting 5000.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:23

Royaal valt wel mee. Ligt eraan wat voor kwaliteit een dier heeft en uit wat voor bloedlijnen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:21

Als er kwaliteit in zit loopt ie niet als 5 jarige nog op het land.
En mocht je dan net die ene treffen die wel kwaliteit heeft, loop je alweer 2 jaar achter op de rest.
Tegenwoordig wil iedereen perfekt, er is immers aanbod genoeg, dan zoek je het beste eruit.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:23

ik ken iemand die heeft een ovidius ruin van 8 jaar gekocht onbeleerd voor 1000 euro gekocht is nu onder het zadel en is super braaf...dit is alles wat ik weet en je mee kan geven

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:31

Een paard is nooit alleen maar een bepaald bedrag waard om de vader die hij/zij heeft.

Moederlijn en nog belangrijker eigen exterieur/gangen/aanleg voor springen en gezondheid bepalen dat.
En voorkeur van de koper. Ik betaal meer voor een Elite merrie uit een puike moederlijn en die wat minder kan dan voor een L springende ruin. Iemand die alleen voor de sport gaat zal liever de L springende ruin hebben.

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 17:52

anneliesdj schreef:
Als er kwaliteit in zit loopt ie niet als 5 jarige nog op het land.
En mocht je dan net die ene treffen die wel kwaliteit heeft, loop je alweer 2 jaar achter op de rest.
Tegenwoordig wil iedereen perfekt, er is immers aanbod genoeg, dan zoek je het beste eruit.

Het meisje is anderhalf jaar geleden gestopt met rijden.
En die hebben ze nogsteeds op de wei lopen. Er zit geen haast achter.
Maar als de paarden wegkunnen doen ze dat!

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 17:54

PercyLeen schreef:
Op papier kun je niet rijden. Dus niemand kan je hier vertellen op basis van deze info wat je er voor zou moeten geven. Daar is wel meer info voor nodig.

Zijn het merries, ruinen of hengsten? Waarom zijn ze onbeleerd? Zijn ze idd gekeurd? Merrielijn? Wat wil je er zelf mee? Beeldmateriaal??

Ik geloof merries. Ze zijn nog onbeleerd omdat het meisje anderhalf jaar geleden is gestopt.
Niet gekeurd. Ik wil ze zelf zadelmak maken, doorrijden en kijken of ik ze verkoop of eventueel voor mezelf houd.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:56

Ik heb zelf een 5 jarige van L'esprit. X Amulet
Hij kan super goed lopen, leert ontzettend snel. Het is dat ik niet veel rij maar hij kan al zo ontzettend veel voor het weinige rijden dat ik doe en maakt een hele nette rustige sprong.
En gaat echt voor je door het vuur.
Wel heeft die echt het karakter van Lupicor, heel sensibel.

Fotos in profiel

Ik heb hem als 2,5 jarige gekocht voor 500 euro, en mijn oude paard ingeruild dat wel :o
Helaas was die wel een klein zielig scharminkeltje toen met een slechte been stand.
Nu is ie prachtig geworden en nergens meer last van

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:16

NatasjavE schreef:
Moederlijn en nog belangrijker eigen exterieur/gangen/aanleg voor springen en gezondheid bepalen dat.
En voorkeur van de koper. Ik betaal meer voor een Elite merrie uit een puike moederlijn en die wat minder kan dan voor een L springende ruin. Iemand die alleen voor de sport gaat zal liever de L springende ruin hebben.

Maar dat is hier allemaal niet van toepassing, paarden lopen nog steeds op de weide dus zijn ook nooit voor een keuring geweest oid.
Ze kennen nog niks dus aanleg is ook niet te zien.

Als ze heel apart zijn qua moederlijn of ze lijken heel talentvol dan worden ze als 3 jarige wel uitbesteed en op concours uitgebracht.
Een heel talentvolle of aparte onbeleerde 5 jarige vinden is een echte uitzondering hoor.
Maar goed, mochten ze echt apart zijn dan zit je iets boven 2000 euro, meer ook niet.
Ik zie in mijn omgeving veel onbeleerde 3/4/5 jarigen verhandeld worden en de 3 jarigen gaan meestal het duurste weg en dan zit je tussen 1750 en 2250 voor een intressante of aparte. 5 jaar en onbeleerd gaat tussen 800-1400.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:52

Zowel L esprit als Ovidius zijn geen vaderdieren waarvan de nakomelingen heel gezocht zijn. Maar dat wil niet zeggen dat het dus geen goede paarden zijn, moederskant is ook heel belangrijk.
Ook de maat, de bouw, de bewegingen, de springaanleg bepalen mede de prijs. Er valt dus niet veel over te zeggen op deze manier.