Nieuwe verervers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sportfokker

Nieuwe verervers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 22:22

Wanneer je kijkt naar de afstamming van toppaarden, dan kom je heel vaak dezelfde bloedlijnen tegen, zowel in de dressuur als in het springen. Het is maar zelden dat er eens nieuw bloed bijkomt. Bij dressuurpaarden zou er in theorie nog een keer nieuw bloed bij kunnen komen vanuit de springrichting (bv Wonderboy, Lissaro van de Helle), bij springpaarden zou ik niet weten waar er vers bloed vandaan moet komen. Stakkato zou je(relatief) nieuw bloed kunnen noemen, maar waar kunnen verder nog kijken?
Wie ziet er een nieuwe vererver aankomen met ander bloed?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:35

hoeft imo ook niet , de bloedspreiding in de springpaarden is enorm ..
je kan zo kruisen met goede Bwpers, Kwpn , Holst, SF ,Hann
en die pieken komen vaak eens terug
ik geef een stom vb ..
Calvados was al een tijdje rustig ..de laatste tijd zie je op het hoogste niveau ineens een paar hele goede Calvadossen tegen of uit een moeder van Calvados ..
Kannan zit denk ik ook in zo'n opflakkering...weinig van gehoord qua nafok en ineens zijn er nu tientallen die doorbreken dus ik denk dat ie best wat dekkingen heeft gehad dit jaar en de volgende jaren :j

sportfokker

Re: Nieuwe verervers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 20:25

Kannan is meer van hetzelfde, het is een Voltaire x Nimmerdor, dus wel een nieuwe naam, maar geen nieuwe bloedlijn. Wel een goede vererver trouwens...

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:28

Onder een vererver vallen na mijn inschatting van dat woord binnen de fokkerij hengsten zoals Nimmidor, Romiro, Abgar xx, Libero H enz. Nieuw bloed is niet altijd nodig, Zie libero H waar 58 keer is ingeteeld (en bewust op Achill), wel fijn als het voor handen is. Zoals Roven xx in mijn ogen ook een vererver zou kunnen zijn, zoals lucky boy xx dat was, maar tijden zijn anders, en niet altijd wil men meer bloed. Keuze is er genoeg er zijn veel hengsten. Misschien zelfs te veel :D De echte verervers van vroeger zoals Farn, Amor, Luckyboy , etc. zal men de daag de dag niet meer tegen komen, de tijd is anders en weinig hengsten geven echt z'n stempel af als die van toen ;)

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 10:43

Roven xx zou inderdaad een nieuwe lijn op kunnen zetten in theorie. Maar dat hij goede merries brengt is ook al mooi meegenomen!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:39

agerrits schreef:
Onder een vererver vallen na mijn inschatting van dat woord binnen de fokkerij hengsten zoals Nimmidor, Romiro, Abgar xx, Libero H enz. Nieuw bloed is niet altijd nodig, Zie libero H waar 58 keer is ingeteeld (en bewust op Achill), wel fijn als het voor handen is. Zoals Roven xx in mijn ogen ook een vererver zou kunnen zijn, zoals lucky boy xx dat was, maar tijden zijn anders, en niet altijd wil men meer bloed. Keuze is er genoeg er zijn veel hengsten. Misschien zelfs te veel :D De echte verervers van vroeger zoals Farn, Amor, Luckyboy , etc. zal men de daag de dag niet meer tegen komen, de tijd is anders en weinig hengsten geven echt z'n stempel af als die van toen ;)

Natuurlijk zijn en worden er nog steeds echte verervers geboren, zoals Jazz of je nu fan van hem bent of niet, daar kan je niet om heen zowel in de fokkerij als de sport. Nieuwe verervers zullen zich steeds blijven manifesteren, maar meestal pas achteraf.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:56

Jazz is echter al in 1991 van Mei geboren, nieuwe verervers manifesteren zich altijd later, als de resultaten ken van hun nakomelingen komen zowel in sport als fokkerij. Jazz is niet voor niets te vinden in het boek van kwpn stempelhengsten. Er zijn natuurlijk nog hengsten die als vererver goed van zich doen laten horen, maar als men verder kijkt, zie ook ook steeds meer dat de merrielijnen/stammen, waaruit telkens de goede paarden komen meer de nadruk krijgt, dus zoek het beste van het beste fokmerrie, want die hengst maakt weinig verschil, want iedereen kan hem gebruiken, je merrie daarin tegen maakt het verschil ;)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 08:49

Ik denk dat Numero Uno een nieuwe verergerd is. Cornet Obolensky geeft ook opvallend goede nafok. Balou du Rouet zou er in de toekomst misschien ook één kunnen worden en zo zijn er vast een heleboel! :)