vragen over mini paardjes of fallabella !!!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ralphtdw

vragen over mini paardjes of fallabella !!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 08:39

hallo allemaal.
ik ik heb toch een paar vragen over dit soort.
wat is nou het verschil tussen een fallabella en een mini paardje?
waar moet je op letten om een echt mini paardje of fallabella wilt hebben?
want zie heel vaak op markten of internet dat ze snel een klein veulentje of shetlander scheren en word verkocht als mini paardje en of fallabella.
als je een mini formaat zoekt wat mag dan z'n beetje de schofthoogte zijn als 1 jarige ? of groeien deze paardjes niet veel meer bij?
en in wat voor prijsklasse is normaal?

wel hebben wij z'n 10 jaar geleden altijd een mini paardje gehad. ook bij een fokker vandaan met papier.
deze mensen hadden heel veel mini paardjes en fallabella's en veel al de kleur palomino. nu weten wij helaas niet meer wie de fokker was :(
maar ik vraag dit omdat wij toch niet goed weten waar wij nou echt op moeten letten

en over een paar maanden gaan wij verhuizen en als ik dan alles daar klaar heb wil ik graag een mini paardje of fallabella willen aanschaffen

hoop dat mensen mij kunnen helpen

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:04

Voornamelijk met een falabella moet je letten op het papier. Hier moet een argentijns papier bij zitten. Alleen dan weet je dat je een echte falabella hebt.
Als mensen met een excuus komen dat dit papier zoek is weet je voldoende.

Een minipaardje is een paardje ingeschreven bij het nmprs of eventueel bmp (belgie), echter kunnen dit ook 100% basis paardjes zijn. Deze zijn niet anders dan een 100% shetlander.
Een minipaardje wat valt in het luxe type heeft 25 % of meer ander bloed dan shetlandbloed. Dit kan zijn: falabella, bergmann, amerikaan, welsh etc.

Als laatste heb je ook nog het amerikaans miniatuurpaardje. Deze kunnen geregistreerd staan bij het amha en of amhr. Dit papier ben je ook nodig wil je er zeker van zijn dat dit paardje 100% amerikaans is. En niet te vergeten is dit papier heel belangrijk als je aan show mee wilt gaan doen.

edit: een falabella hoeft trouwens niet per definitie kleiner te zijn dan bv een shet, minipaardje, of amerikaan.

Wil je meer wilt weten mag je gerust vragen.

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:06

Je vraagt je precies af wat het verschil is tussen falabella en mini paardje.
Falabella heeft papieren van het falabella stamboek en mini paardje niet.
De ouders die er achter zitten zijn anders, bij een minipaardje mogen alle rassen.
En je hebt natuurlijk ook de Amerikaanse mini paardjes vanuit Amerika
Zoals stal HD al schreef bieden mensen inderdaad onder valse voor waarde paardjes aan.
Papieren die erbij zitten goed naar kijken weet je het zelf niet iemand meenemen die het wel weten.
Schofhoogte als jaarling is moeilijk te zeggen volwassen mogen ze niet groter dan 1.06m bij NMPRS.
Voor het AMHA is dit allemaal weer anders dan werken ze ook niet met cm
Probeer eerst voor jezelf duidelijk te krijgen wat je wilt in een paardje.
Dus leeftijd hengst merrie papier enz en wat je eraan uit wilt/kan geven.
Prijs klasse is erg uit een lopend is van erg veel dingen afhankelijk afstamming premie's shows enz.

Als je nog meer wilt weten horen we het wel

LadyMadonna

Re: vragen over mini paardjes of fallabella !!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:36

Een falabella IS een minipaard, maar een minipaard is niet per definitie een falabella.
Fallabella kan trouwens wel degelijk een paspoort van het NMPRS hebben (of, ook bij het NMPRS ingeschreven staan), maar dient daarnaast ook een stamboek papier (DNA checked) van het Europees Falabella Stamboek te hebben