De (voor mij) perfecte Andalusiër

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sychess

De (voor mij) perfecte Andalusiër

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 17:34

Hoi iedereen,

Ik ben Sanne en ben binnenkort van plan om mijn allereerste paard aan te schaffen. :) Ik heb er al jaren naar uitgekeken, ongeveer 12 jaar spaar ik al voor mijn eigen knollie...
En heb mijn oog laten vallen op de prachtige, sierlijke Adalusiër! Een betrouwbaar bedrijf dat bemiddelt in de verkoop van Spaanse paarden vind ik http://www.baroquehorses.nl, dat is van Monya van 't Balingehof... er zijn vast mensen die dat kennen! ;)

Maar waar ik de laatste tijd een beetje over twijfel... is het volgende: Monya heeft goede en mooie paarden te koop staan. Veel paarden hebben veel potentie in de dressuur. Maar ik zoek gewoon een maatje voor het leven, voor lekkere buitenritjes, voor gewoon een leuk leven! Helemaal niet voor dressuur of weet ik veel wat... Probleem: Ik heb het idee dat ik te veel betaal voor zo'n paard, terwijl ik gewoon een suffe lieve goedzak zoek.. Ben totaal niet op zoek naar iets met potentie (waar je dus wel dik voor betaalt).

Weet iemand andere betrouwbare adressen voor een mooie Andalusiër? Ik wil graag een man, het liefst een hengst maar geen must. Ik hou van veeel behang, kleur maakt niet zo uit, als hij maar "iets" qua uitstraling heeft. ;) Maar ja dat is persoonlijk.

Ik wil niet aan één verkoopadres gebonden zitten, maar tot nu toe kan ik zelf nog niet echt wat anders vinden dat heel vertrouwd aanvoelt.

Wie wil mij helpen? Ik weet dat er een aantal (groot aantal) Bokkers zijn met aan Anda, waar hebben jullie de jouwe vandaan en (als je dat aan mij wilt laten weten) hoe duur was de jouwe? (Dit kan in PBtje). Ik ben er echt al heel lang mee bezig.

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)
/3
Laatst bijgewerkt door Coby op 19-06-12 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Lettertype gewijzigd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:39

Om te beginnen: als je "een maatje voor buitenritjes" zoekt, neem dan geen hengst. Met een hengst moet je altijd 200% aandacht hebben voor alles. Een relaxed leven voor een hengst bestaat eigenlijk niet. Het zal nooit helemaal relaxed zijn. Kies voor een ruin, dan betaal je in ieder geval niet voor "dekkingsmogelijkheden". En daarbij: een ruin is veel gemakkelijker met andere paarden te plaatsen. Veel stallen willen niet eens een hengst onder hun dak hebben..

Goede adresjes zijn er genoeg in Nederland. Als je op BKR zoekt, dan kom je er verschillende tegen. Mocht je "het" paard voor je gevoel tegen komen, dan kun je nog altijd een topic over die specifieke tussenpersoon/handelaar/fokker openen. Veel bokkers hebben hier echt verstand van Andalusiers, en ik heb al eerder gezien dat een bokker met een andere bokker is meegegaan om het paard als onafhankelijk persoon te beoordelen. Wellicht zal dit topic je daarbij ook op weg helpen :)

Daarbij ook nog: potentie voor dressuur heeft bijna ieder paard.. tenminste, ieder gezond bewegend paard heeft de potentie om (met de juiste ruiter) de Z dressuur wel te halen. En een gezond bewegend paard, dat wil je ook voor buitenritten.

Sychess

Re: De (voor mij) perfecte Andalusiër

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 18:44

Het adres is geen probleem, het paard kan bij mijn zus aan huis staan. Vandaar dat ik een hengst wilde overwegen. Zie ook een aantal bokkers met een anda hengst en dat ging volgens mij wel prima, aan hun foto's en verhalen te zien.

Eh, wat is BKR? :o

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:51

[BKR] Barokke en Klassieke rassen

Ook bij je zus: het paard zal niet snel goed met andere paarden kunnen staan, en wil je een paard dat wel aan doen, vooral als je doel buitenrijden is? Wat ga je doen als je paard een vreemde hengstige merrie tegen komt? Heb je al (veel) ervaring met hengsten? Een hengst rijden en houden is er 1, maar in een open omgeving (en dat is met buitenrijden), en vreemde paarden (ook met buitenrijden) is echt iets anders, en kun je nog wel eens voor heftige situaties komen te staan..

Anda hengsten zijn vaak gemakkelijker als KWPN hengsten, maar nog steeds: het zijn wel hengsten, die ook als een blad aan de boom kunnen omslaan en ineens kun hormonen achterna kunnen lopen.. dan moet je je paard wel nog steeds de baas kunnen zijn.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 18:58

Tsjah ik vind het wel erg moeilijk. Ik weet welke 'gevaren' er aan een hengst zitten. En nee, ik heb weinig ervaring met hengsten... Maar ik wil zo graag weten hoe dat is! Anders krijg ik er nooit ervaring mee. Ik ben niet bang om de knoop door te hakken om een hengst te laten ruinen. Veiligheid gaat wel voorop.

Ik ben gewoon zo nieuwsgierig! Ook al denk ik dat het uiteindelijk wel een ruin wordt... Want belangrijkste is voor mij: betrouwbaarheid en plezier met elkaar. Echt een band.

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:00

Als eerste eigen paard zou ik geen hengst nemen :n . Er zijn genoeg merries en ruinen die ook een hengstuitstraling hebben :j .
Een paard kopen blijft altijd een gok. Zorg ervoor dat je het paard mag uitproberen het liefst met proeftijd zodat je kunt zien of er een klik is tussen jullie. Voor de rest wens ik je veel succes. :D

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:01

Is een proeftijd ook een garantie voor niet-goed-geld-terug? :P

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:12

Ruud Korst in Hollandscheveld heeft ook andalusiers http://www.andalusiershow.nl/page.php?12

Je bent al zoveel jaar aan het sparen, ik kan me voorstellen dat je 12 jaar geleden hele andere inzichten had dan nu? Die kun je toch prima bij stellen? Een maatje voor het leven zou bij mij nooit een hengst zijn. Vooral voor de beperkingen die je het dier moet opleggen.

Een maatje voor het leven, staat bij mij lekker op de wei met een soort genoot en we rijden veel door het veld heen. Voor een andalusier kan ik wel 4 maatjes voor het leven kopen. :Y) En we genieten elke dag <3

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:14

Tja dat is waar, ik hoef ook niet per se een hengst. Ik denk dat het toch wel een ruin wordt als ik inderdaad lekker buiten wil rijden en zo.

Maar ik ben nu eenmaal verliefd geworden op de Andalusier, vroeger wilde ik heel graag gewoon een bonte, vind ik nog steeds gaaf hoor maar... Anda is het gewoon helemaal :P

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:14

Even kijken bij je site!

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:15

Nee geld pas dan als het goed verloopt met een aanbetaling natuurlijk en goede afspraken die vastliggen in een contract. Je moet wel zien dat er een klik is tussen een paard en mens. Dat zie je niet bij 1 of 2 keer rijden bij de verkoper. Paarden kunnen zich naar verloopt van tijd anders gaan gedragen in een nieuwe omgeving. Het zou jammer zijn als je het paard dan naar een paar weken weer zou moeten verkopen omdat het niet klikt. Is niet goed voor paard en ook niet voor de koper van dit paard. Vooral het paard wordt er niet beter van als het steeds wordt doorverkocht. Als mensen hem alleen hebben gekocht omdat hij er zo leuk en schattig uitziet, maar dat hij wel een probleem heeft waar ze niet op hadden gerekend. Proeftijd zegt natuurlijk niet alles over het paard maar het geeft wel een inzicht of er wat van te maken valt.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:16

Oke.. waardevolle tip!

Ik weet echt nog niks qua paard kopen :+ dus ik neem alle tips&ervaringen dankbaar mee!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:23

Ik heb mijn andalusiër in Bredene gehaald :) (het prinsenhof)
Staan mooie paardjes, had eerst oog voor een bruine PRE hengst maar dan toch gevallen op een papierloos ruintje waar ik echt geen spijt van heb :)
Zijn betaalbare paarden (gewone prijs zal ik zeggen) en ook hogere prijsklasses met betere papieren enzo..
Ik woon wel in België en Bredene ligt dara dus ook ;)
Mijn paard heb ik nu ongeveer 1,5jaar en echt nog dolgelukkig :)
Hij kan vanalles een beetje :)
Dressuur gaat de goede kant op, springen kan hij ook wel,vrijheidsdressuur pikt hij heel snel op en zoals jij wil buitenrijden dat doet hij ook echt graag :)
Hij is wel vooruit maar echt niet stout ! steigeren of bokken doet hij niet :D
Foto's van mijn paard kan je bekijken in mijn profiel hij heeft zeer lange manen en qua uitstraling vind ik hem echt geweldig :p

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:25

Ja ik heb de jouwe al een paar keer gezien in het foto topic BKR ! Echt een mooooooooooooooierd. <3

Snel even googlen op Prinsenhof. Kan me niet schelen hoe ver ik moet rijden :+

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:26

Is de site stalprinsenhof.nl?

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:27

http://www.stalprinsenhof.be/
het is deze site maar recente foto's staan er niet echt op..
ik heb hun wel op facebook anders pb ik je enkel paarden door die ze momenteel te koop hebben staan ? :)

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:28

Oef beetje lastige site om te navigeren..! Kan ook niet echt foto's bekijken... Lijkt alsof ze er maar één te koop hebben staan :+

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:28

furioso schreef:
http://www.stalprinsenhof.be/
het is deze site maar recente foto's staan er niet echt op..
ik heb hun wel op facebook anders pb ik je enkel paarden door die ze momenteel te koop hebben staan ? :)

Ja als je dat wilt doen! Graag ^^ Als het niet teveel moeite is. Ben wel benieuwd!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:29

Jaa de site is echt niet handig ;s en jaa is geen moeite hoor :)

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:29

Ik lees graag mee ! Voor in de toekomst hoop ik! ;)

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:32

Ja hoop ik ook! Duurt dan nog wel deze vakantie denk ik. Tenzij.. tja tenzij ik ga kijken en verliefd word en er toch eerder een neem :P maar ik moet mezelf echt telkens inspreken: doe rustig aan, doe niks overhaast... je hebt lang gewacht maar je tijd komt wel! Enz enz.

En dan kijk ik weer foto's bij BKR en pffffffffff.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:34

Trouwens Furioso was me al heel vroeg opgevallen, qua uiterlijk heeft hij 95% van wat ik mooi vind. Lekker apart! Hou wel van iets meer manen :P Ook al zijn die van hem ook niet mis.

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:34

Sanne135 schreef:
Ja hoop ik ook! Duurt dan nog wel deze vakantie denk ik. Tenzij.. tja tenzij ik ga kijken en verliefd word en er toch eerder een neem :P maar ik moet mezelf echt telkens inspreken: doe rustig aan, doe niks overhaast... je hebt lang gewacht maar je tijd komt wel! Enz enz.

En dan kijk ik weer foto's bij BKR en pffffffffff.

Klinkt bekend :o Helaas moet ik toch echt eerst mijn opleiding afmaken. Zolang ik niet genoeg tijd heb wil ik t het paardje niet aandoen!
Succes met zoeken en ik blijf even volgen :D Laat je het wel weten als je iets hebt gevonden? *D

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:40

Sanne135 schreef:
Trouwens Furioso was me al heel vroeg opgevallen, qua uiterlijk heeft hij 95% van wat ik mooi vind. Lekker apart! Hou wel van iets meer manen :P Ook al zijn die van hem ook niet mis.

Hihihi dank uu :P
Tis echt een lieverd !
Stoer, nieuwsgierig, lief,.. echt alles wat een paard moet hebben en grappig da is hij ook :+
En zijn manen blijven maar groeien hoor ze mogen nog voller en nog langer worden :D

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:47

Natuuuuuuurlijk laat ik dat weten! Hoe vaak ik al niet heb bedacht hoe ik mijn zoektocht in een topic ga verwerken met allemaal leuke foto's en dan BOEM hier issie dan!

Maar tja :P Ik heb zelf nog niet echt een idee van wanneer dat nou echt eens gerealiseerd kan worden..

Kijk het zit namelijk zo: ik wil geen paard als ik die niet bij mijn eigen huisje of bij mij in de buurt bij bekenden kan stallen. Ik ga geen paard kopen om 'm vervolgens op een of andere stal te zetten waar ik niemand ken. Ik wil uit het raam kunnen kijken als ik wakker word en kunnen roepen 'joehoeee, paard van me hier ben ik weer!'. Of erheen kunnen fietsen.

Nu woon ik nog thuis en om direct uit huis te gaan en op een boerderijtje te wonen lijkt me niet errrrg realistisch :') Dus dan spaarde ik maar door. Ik denk altijd maar: hoe langer ik ernaar uit kijk, hoe meer ik ervan geniet straks. Ondertussen doe ik wel leuke dingen hoor, heb mijn motorrijbewijs enz gehaald (waar ik nu op uitgekeken ben omdat ik alweer paard ruik).

Nu kwam de volgende (voor mij ideale) kans voor: mijn zus (woont al buitenaf) heeft geboden op een huis waar al mensen wonen met paarden. Dus stalletje, weitje... en toen zei ze: dan mag jouw paard ook bij mij staan ;-) Bekend adres, dicht bij huis en goedkoper kan ik het niet krijgen. Dat was ongeveer een half jaar geleden en sindsdien houd ik mijn kop niet meer over paarden tegenover mn zus. Welgemeend excuus, zus! (ze wordt gek van me)

Dat huis wat ze wilde kopen, ... de huidige bewoners moeten natuurlijk ook een plek vinden waar ze met hun paarden heen kunnen. Dat konden ze maar niet vinden, dus was het maar de vraag of ze konden verhuizen... en daarbij of het huis vrij kwam!

Nu kwam mijn zus afgelopen weekend langs (vaderdag) en vertelde ze me het volgende nieuws: de huidige bewoners hadden laten weten dat het huis sowieso te koop komt te staan! Dussss aldus zus: het zou maar ineens heel snel kunnen gaan.

Het zou maar... tja, of niet. Wie weet gaan ze pas over maaanden het huis uit. Of over een jaar.
Maar toch, dan zou ik veel eerder een kans hebben om een paard te kopen dan als ik zou wachten tot mijn eigen huis + land, dat kan nog zo 10 of 20 jaar duren! DUS.

Lang verhaal kort: ik ben best wel afhankelijk van mijn zus maar houd de goede moed erin en ben al lekker aan het rondsnuffelen. En met dit goede nieuws van afgelopen weekend (ook al is het eigenlijk nog niks geen zekerheid), ben ik van mening dat ik al best een paar paarden kan uitproberen/bezichtigen/ietsen.

En natuurlijk kletsen in dit topic waar ik eeeeeindelijk al mijn gezeur kwijt kan :D !