Pleegmoeder gezocht!! DRINGEND!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StalVentjes

Pleegmoeder gezocht!! DRINGEND!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 06:40

Voor mijn kwpn hengstveulen zoek ik een pleegmoeder, hij staat nu nog bij zijn moeder maar die accepteerd absoluut niet dat hij aan haar uier komt. Meerdere dingen geprobeert, het lukt niet! Aangezien het veulen nog niet veel binnen heeft gekregen(zwak) graag de merrie hierheen laten komen..
Weidegang, stalling allemaal aanwezig!

Zaanstreek- Noord Holland

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:24

Kun je het niet beter via de veulencentrale proberen?

MoniqueT

Re: Pleegmoeder gezocht!! DRINGEND!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:39

Geen biest in de vriezer of te halen bij een andere merrie?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:29

Ik heb iets soortgelijks vorige maand met mijn veulen gehad.

Hoe oud is het veulen inmiddels?

Als het nog niet ouder is dan circa 20 uur heeft het nog zin om biest te geven. Na 24 uur gaat de darmwand sluiten en wordt de biest niet meer voldoende opgenomen. Kunnen jullie de merrie wel zelf melken? Het veulen moet 1x per 2 uur 200-250 ml melk binnen krijgen, ook 's nachts.

Ons veulen heeft de eerste 8 uur te weinig voeding gekregen en had toen al een flinke achterstand opgelopen. Op advies van de dierenarts hebben we bloed geprikt om de antistoftiter te kunnen bepalen.
Deze hoort een waarde te hebben van 9. Bij ons veulen was dat slechts 3. Let daar ook even op want, je wil niet alle moeite doen voor een veulen dat tussen nu en 4 maanden met allerlei gewrichtsontstekingen naar de kliniek moet en het risico lopen dat je hem daar alsnog achter mag laten.

Ik weet niet wat jullie verder geprobeerd hebben, maar betrek je dierenarts er in ieder geval bij.

StalVentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 20:03

Merrie en veulen staan in Utrecht in de kliniek. Veulen heeft plasma gekregen en gaat nu erg goed met hem! Wat een doorzetter is het toch, de merrie krijgt begeleiding om toch het veulen te accepteren. Ze zijn dus in goede handen!