Ik heb een mooie friese merrie en wil haar kruisen met een arabier. Nu ken ik t stamboek de arabofriezen maar dat is geen 50/50. Als ik haat wel 50/50 kruis is het veulen dan daardoor (geen stamboek) minder waard?
Ik denk dat ze er een arabo fries van kan maken. Dus meer longcapaciteit.
Als dat je doel is, kan je beter met een bestaande arabofries hengst aan de gang.
RomySmink
Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-12 23:48
Ze is zelf rank, klein, snel en heeft een heel elegant hoofd. Veel vinden haar wat weghebben van een arabier ik zou door een arabier erop te zetten dit willen versterken in t veulen en misschien meer aanleg voor endurance
Als je 50/50 wil kruisen dan doe je dit het best met een Shagya arabier. Denk niet aan het kleurtje want homozygoot zwarte arabieren die geschikt zijn voor de kruising met friezen vind je niet. Als je echt een zwarte zoekt dan is Bahadur (http://www.bahadur.ch) de enige hengst die ik ken die ik hiervoor zou aanbevelen. Je kan dit product inschrijven in de EAFS maar het komt ten gevolge de 50/50 in een bijboek. Nafok kan dan in hoofdboek komen. Op zich heeft dit geen invloed op de waarde van het paard, het is de kwaliteit van het paard dat de waarde maakt.