veulen ontwormen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lovewidy

veulen ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 12:34

t is echt heel stom van me, dat weet ik, maar ik heb mijn veueln van nu bijna 5 weken oud nog steeds niet ontwormt. ik ontworm mijn pony's sowieso bijna nooit... maar ze zijn wel topfit, en mijn kleine(of eigenlijk grote, hij is namelij vergeleken met zijn moeder echt een joekel) mannetje groeit als kool. echt grappig om te zien hoe ie t ene moment keihard aan het rennen is(en de schapen op jaagt) en je het andere moment bezorgt aan het kijken bent of ie niet dood is(zo stil ligt ie dan is de wei) en 3 seconden later weer overeind springt om zn moeder weer leeg te zuigen.

maar nu vroeg ik me af of het slecht voor um is dat ik nu pas ontworm. en welk ontwormspul kan ik het beste gebruiken, en hoeveel? ik las namelijk in een ouder topic over dat sommige stoffen schadelijk zijn ofzo. maar daar werd ik niet veel wijzer uit..

alvast bedankt!

Anoniem

Re: veulen ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:41

1e keer beetje ivermectine en op een leeftijd van 3 maanden een keer pyrantel. Wel van belang hoor bij een veulen! Veel meer dan bij volwassen dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:43

Bel je dierenarts even voor advies. Succes!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:45

Op 10 dagen ontwormen met ivermectine, 6 weken daarna met pyranthel.
Dat je je volwassen dieren niet vaak ontwormd is goed, maar bij een veulen moet je juist heel strikt zijn, een veulen heeft altijd wormen.

Ik zou in jouw geval toch de DA om advies vragen hoe je het beste kunt ontwormen nu, laat hem een schema maken voor je veulen. En vergeet niet dat je je merrie ook mee moet ontwormen!

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 14:36

bedankt! maar het is dus niet erg dat ik nu pas ontworm?