Wij hebben vanavond onze merrie opgehaald bij de hengst. Ze zeiden dat de merrie zondag heel aanhankelijk was aan de hengst en dat haar achterbenen toen heel erg nat waren maar ze hebben niet gezien dat mijn merrie werd gedekt. Toen ik haar net weer in de wei zette zag ik dat ze enorm hengstig is. Daarom vragen wij ons af hoelang de merrie hengstig blijft na een dekking. Want 'het zaadje' is 48 uur 'houdbaar' maar die is dus nu niet meer 'houdbaar'. Wij gaan er dus van uit dat ze niet drachtig is?
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 13-06-12 21:51
Een hengstigheid van een merrie hangt niet af van de dekking, dus tot hoe lang ze nog hengstig is na een dekking is niet te zeggen. Een merrie is meestal nog enkele uren na de eisprong hengstig. Merries zijn meestal meerdere dagen hengstig, waarvan de eerste dagen dus geen kans hebben tot bevruchting. Heeft de merrie bij de hengst gelopen tot vandaag? Als ze gisteren of vandaag nog gedekt is is er nog kans, als ze eventueel alleen zondag gedekt is dan kun je het vergeten. Overigens vind ik dit wel een zeer slechte actie van de hengstenhouder, merrie al op laten halen voor de hengstigheid over is en zich er niet van verzekeren of de merrie ook daadwerkelijk gedekt is.
De merrie heeft er inderdaad tot vandaag bij gelopen, het is dus mogelijk dat het toch gelukt is. Ik wil haar sowieso laten scannen, maar als ik nu al zeker weet dat het niet gelukt is gaat ze gewoon nog een keer naar de hengst.
Wat ik geleerd heb is gewoon om de dag blijven dekken tot dat de hengstigheid weg is.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 13-06-12 21:59
Dan is er nog een kans dat ze vandaag gedekt is. Jammer dat de hengstenhouder het niet beter in de gaten heeft gehouden, als ze vandaag gedekt was had je er nog voor kunnen kiezen om vandaag het ei af te laten spuiten, dan heb je 12 tot 24 uur later de eisprong, maar morgen is het daar ook te laat voor. Bovendien heeft het ook weinig zin als je niet zeker weet of de hengst vandaag nog gedekt heeft. Ik zou over 18 dagen na de hengstigheid scannen, dan weet je het, en dan eventueel opnieuw en goede afspraken met de hengstenhouder maken. Je brengt ze weg om gedekt te worden, en dan een antwoord krijgen van "niet weten of ze gedekt is" is niet waar je als klant om hebt gevraagd.
Siepie
Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-12 21:59
dat heb ik de vorige keer ook gedaan, dat was met bij deze mensen ook de afspraak, maar helaas hebben ze het niet gedaan en hebben ze ze gewoon bij elkaar laten lopen.
Wel slordig van de hengstenhouder. Hier dekken we totdat de merrie niet meer hengstig is, is wel belangrijk want ze worden inderdaad vaak daadwerkelijk bevrucht in de laatste dagen van de hensgtigheid. Ik zou ook straks gaan scannen en als het niet goed is, de merrie goed uit laten dekken!
Ik had 2 hemgsten op het oog, 1 in hetzelfde dorp en 1 op 20 minuten rijden. Ik koos voor de verste en daar hebben ze zich dus niet aan de afspraak gehouden. We hadden afgesproken om de 48 uur aan de hand, want zo ging het de vorige keer met mijn merrie ook in 1 hengstigheid goed. We hebben woensdagavond de andere hengstenhouder hier in het dorp gebeld en die is donderdagavond geweest. De mensen waar mn merrie eerst stond zeiden dat mn merrie steeds de hengst wegschopte maar donderdagavond wou ze maar al te graag, ze is goed gedekt en vanavond komt hij nog een keer voor de zekerheid en we laten haar binnenkort scannen.
De hengst waar ze eerst was wel, deze niet maar de eerste mensen hadden geen enkele kennis en de man die bij ons kwam wel. Wij denken dat het kwam doordat de merrie op vreemd terrein was, want 3 jaar geleden is ze ook thuis gedekt en nu kwam de hengst thuis en wou ze weer.