Oostdijk's Ceri Caerwyn (Welsh A)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

abba

Oostdijk's Ceri Caerwyn (Welsh A)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 16:53

Onze Caerwyn is bijna 3 maanden en loopt momenteel alleen met mams en halfzus Memory. Heel saai allemaal, want zijn maatjes zijn met hun moeders naar de hengsten vertrokken om te zorgen voor het nageslacht van 2013 :D

Hier onze zielepiet ;) IS HIJ SMOKEY?????

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:57

Knap ding!
En als ik het zo zie zou ik zeggen donkere valk.
edit, zn snoet is te licht voor smokey, en zn snoet doet zowiezo erg valk aan zegmaar.
edti 2: ik ben dr trouwens vanaf de foto vanuit gegaan dat moeders valk is, en dat valk dus iig een optie is :+
Laatst bijgewerkt door Airborn op 12-06-12 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Jette

Re: Oostdijk's Ceri Caerwyn (Welsh A)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:58

Echt een gaaf dier! Ik denk inderdaad ook een valk, welke kleuren hebben de ouders?

abba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 17:20

Vader is Twisthoeve's (G) Rhydaman, valk (bruin x valk)

Moeder is Vechtzicht's Cascade, bruin (bruin x bruin)

De 'gouden' valk die erbij loopt is zijn éénjarige halfzus (Twisthoeve's (G) Rhydaman x PK's Ceridwen Mabel)
Mabel (v. Glyncoch Peter Pan, schimmel) is een bruine dochter van Cascade.
Dus op de foto's zie je (o)ma, zoon en halfzus (kleindochter)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:28

dan is valk iig wel een optie dus. Dan ga ik nogsteeds voor een (donkere) valk. Denk dat de kans op geen agouti niet zo groot is als je kijkt naar de afstamming die je net plaatste.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:48

Maar smokey is toch ook een vorm van valk?

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:58

smokey is ook een enkele verdunning, de enkele verdunningen zijn palomino (vos basis), smokey (zwarte basis) en valk (bruine basis).

Dus, aangezien beide ouders een bruine basis hebben kan je of een bruine krijgen, of als de moeder haar dun gen doorgeeft een valk.

Er is inderdaad een hele kleine kans dat het een smokey is, maar dan moet je eigelijk weten hoe het zit met de agouti/red genen van de beide ouders. Maar deze kans is iets minder dan 2% dus ga er maar van uit dat het een valkje is.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 19:12

Oke, ik vind het een prachtige kleur, heb nu 4 valken thuis staan, 3 van dezelfde vader (sectie A Welsh moeder en dochter) en één sectie B merrie uit een palominohengst (Griashall Kiwi) x bruine merrie (Stougjeshoeve Dancing Queen).

Ze zijn allemaal heel licht geboren (de sectie B zelfs bijna palominokleur met tipje zwart i.d. staart) zij is nu geel/goud met appels en de andere veulens allemaal creme.

De jaarlingmerrie is nu bijna goud heeft appels onder haar kleurtje zitten??? zie je als ze geschoren is, Caerwyn is dus donker valk en Merlin (volle broer van de jaarlingmerrie) vermoed ik dat heel licht blijft (die is al 3 weken weg met zijn moeder dus dat wordt een verrassing) :D

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:25

kleine correctie op Jette: als moeders haar creame gen doorgeeft krijg je een valk. Dun is een ander kleurtje/gen als creame. (creame, is dat nou met e op het eind of zonder?)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:48

Jeetje, wat is Memory knap!
En je 'halve smokey' is ook een mooierd!
Maar die is valk hoor, geen smokey. Paardjes zijn echt toverballen in de eerste paar jaar.

Nog een kleine correctie op Jette (sorry :o ) maar vader kan creme doorgeven, hij is valk. Moeder is bruin, dus draagt geen creme.
Minder dan 2% kans op een smokey klopt ook niet.
Die kans is wel wat groter.
Hoe groot je kans op een smokey precies is, ligt inderdaad aan het hetero- of homozygoot zijn van de ouders op het agoutigen en het dragen van het vosgen van beide ouders.
De hengst draagt vos, aangezien het veulen van Diane_Basje een vos is (zelfde vader).
Weet je of de merrie vos draagt?

De kleinste kans op smokey heb je in deze combi als beide ouders heterozygoot voor zwart en agouti zijn (omdat er bij beide ouders dan 50% kans is dat ze geen zwart of geen agouti meegeven) en dan is de kans op smokey ongeveer 10% :)

Een valk heeft altijd minimaal één agoutigen. Een valk is namelijk een bruine met één cremegen, en een bruin paard is een zwart paard met het agoutigen. Agouti maakt namelijk van zwart bruin.
Moeders heeft dus minimaal één agouti gen (zij is bruin, dus draagt zwart én agouti, anders was ze niet bruin geweest).
Vader heeft ook minimaal één agouti gen (hij is valk, dus een bruine (zelfde verhaal als voor moeder hierboven) met één cremegen).

En cream is zonder 'e' ;)

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:47

Stom moeder is inderdaad bruin, verkeerd gelezen. Bedankt voor de uitleg. Had gewoon de kleurtjes in de kleuren calculator ingevoerd en toen kwam er (uit mijn hoofd) 1.92% uit vandaar mijn antwoord. Ga me toch nog maar eens inlezen ik die agouti, ingewikkeld :')

abba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 23:11

De moeder van Caerwyn en de oma van Memory heeft tot nu toe 5 veulens gehad:
1 Vos hengstveulen (v. Colne Hyperion, donker vos)
1 Bruin merrieveulen (v. Glyncoch Peter Pan, schimmel weet niet wat voor kleur die geboren is) - moeder van Memory
1 schimmel (bruin geboren) merrieveulen (v. Vechtzicht's Hywel, schimmel, bruin geboren)
1 palomino hengstveulen (v. Shore Brooks High Five, palomino)
1 valk hengstveullen (v. Twisthoeve's (G) Rhydaman, valkhengst)
haar schimmelmerrieveulen heeft dit jaar haar 1ste veulen gehad van Twisthoeve's (G) Rhydaman die is valk en blijft schijnbaar ook valk.

Dus ik weet niet goed wat ik dan aan kleurcode moet geven (heb ik niet genoeg verstand van), ik weet wel dat Cascade zelf bruin is maar witte haren in haar staart heeft en ze zeggen dat je er dan meer kleuren mee kunt fokken dan met een bruine zonder witte haren in de staart.

De moeder van Memory heeft tot nu toe ook 4 veulens gehad:
1 Valk Hengstveulen (v. Shore Brooks High Five, palomino)
1 Valk Merrieveulen (v. Shore Brooks High Five, palomino)
1 Valk Merrieveulen (v. Twisthoeve's (G) Rhydaman, valk)
1 Valk Hengstveulen (v. Twisthoeve's (G) Rhydaman, valk)

Ook deze merrie is zelf bruin (uit een schimmel x bruin) en heeft wat wit in de staart (wel veel minder dan haar moeder)

Ik heb 2 prachtige boeken over kleuren en kleurcodes, maar ik ben er nog niet aan toegekomen om er écht in te gaan spitten :D moet ik toch eens doen!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 06:12

Jette, geeft niets :)
Het is ook best ingewikkeld, maar wel heel leuk!
Inmiddels weet ik wel aardig wat, maar het begrijpelijk uitleggen vind ik nog best lastig :)

Abbo, dat een bruine met witte haren in de staart meerdere kleurtjes kan fokken, is in mijn ogen een fabel. Een bruine is een bruine en heeft een bepaalde genencode. Het enige verschil kan zijn homo-of heterozygoot voor zwart/vos en agoiti.

Welke boeken heb je liggen? Ik heb er één, maar zou best een tweede willen hebben.

Naar de kleuren zoals je omschrijft, ga ik nog eens kijken als ik wakkerder ben ;)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:14

Hoi Jacqueline, wat een waanzinnig knappe pony's heb je toch.
En je hengstjes zijn idd gewoon knappe valkjes hoor! Ze kunnen genetisch niet van kleur veranderen ( is al vastgelegd vanaf het moment dat merries drachtig zijn), alleen met verharen gaan sommige kleuren er iets anders uitzien. En veulenvachtjes zijn vaak lichter dan die van de volwassen pony's.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:21

Oja Cascade is een bruine met vosfactor (heterozygoot of homozygoot agouti is niet bekend, als er ooit een zwrt veulen uitkomt is ze heterozygoot, maar tot nu toe lijkt ze homozygoot)
Mabel heeft nog geen vosveulens gekregen, dus lijkt (maar niks is zeker zonder testen) ze geen vosfactor te hebben, en heeft ook nog geen zwart veulen gegeven dus lijkt homozygoot agouti. Ook dat is niet zeker zonder testen, want de vader heeft natuurlijk ook invloed op de kleur van een veulen. Als slechts één van beide ouders een vosfactor meegeft, zie je dit niet aan het uiterlijk van je veulen. Homozygoot of heterozygoot voor agouti zie je ook niet aan de buitenkant.
Ben ook wel benieuwd naar welk boek je hebt liggen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:41

En anders hebben Diane en ik nog wel een boek voor je. Die is bijna af! :+

abba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 16:41

Ik heb het paard in zijn kleurenrijkdom (oud maar goed boek)

en de kleur van het paard..... ;)

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:10

ik zeg valk want hij verkleurt nog verder mijn merrie veulen was ik het begin grijs 3 weken terug en nu heeel donkerbruin dus die dachten we ook dat ze zwart word
ik zeg dat ze een valk word

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:21

Uit mijn hoofd gezegd heb ik ook De kleur van het paard. Dat vind ik.een mooi, duidelijk boek.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 09:51

*\o/* Feest, 2 kinderen geslaagd (enorm offtopic maar superblij, trots én opgelucht) dus.... nu weer over Caerwyn;

@Cynthia82 Ja het is ook een mooi boek, mijn andere boek is ouder maar zeker zo goed, helaas niet meer aan te komen. Ziet er nu een beetje erg gebruikt uit :D

Ik denk ook dat Caerwyn valk blijft, maar ben erg benieuwd hoe deze toverbal zijn 'officiële' tint valk wordt ;)

Afbeelding
Caerwyn (weekje jong, nog blauwe ogen)

Afbeelding
Merlin (1 dag jong, nog blauwe/grijze ogen)

Afbeelding
Memory (bijna 2 maanden 'oud', leek eerder bruin dan valk, wel blauwe ogen bij geboorte)

En zoals jullie weten hebben deze pony's allemaal dezelfde vader en zijn de moeders, moeder en dochter.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:00

Gefeliciteerd!
Wat een geweldige veulens geeft die Rhydaman toch. Ik zit serieus te overwegen of ik binnen nu en een paar jaar toch niet met Rosa naar Friesland moet rijden voor een dekking. Vind dit zo'n geweldige hengst en zo mooi bij mijn merrie passen. en bij jouw merries past hij ook super, echt eeuwig zonde dat hij nu zo ver weg staat.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:09

gefeliciteerd!

En wat een leuk veulen!