Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Pletje123 schreef:Inderdaad scannen, dan weet je wanneer het eitje weg is. Het is niet zo dat de hengstigheid stopt zodra ze dragend.zijn, zoals hierboven wordt beweerd. De hengstigheid gaat sowieso over, dat hoort bij de cyclus
Sammie schreef:Leonoor schreef:Dan zou ik eens gaan overwegen om een andere hengst te proberen
Ik denk dat de manier van dekken en begeleiden al heel veel kan en zal schelen.Op de manier waarop het nu gebeurt kun je nl. niet de ''schuld'' bij de hengst neerleggen.
Neonlight schreef:En komt de merrie wel daadwerkelijk tot een eisprong? Mijn eigen merrie kwam namelijk niet tot een eisprong, hardstikke hengstig, met schouwen zou ze zich ook laten dekken, alleen op het moment dat de eisprong zou moeten plaatsvinden verschrompelde het eitje. Ze werd gescand voor inseminatie, en zo is dit ook ontdekt. Gebeurde tot 3 keer toe, ook bij hengstig spuiten, en toen is ze op een kuur gezet. Daarna nooit geen problemen meer gehad, maar zonder deze kuur zou ze waarschijnlijk nooit tot een eisprong zijn gekomen, ook niet de jaren daarna. Haar lichaam had een zetje nodig.
Zolang je natuurlijk blijft dekken zonder te scannen weet je niet hoe je merrie ervoor staat.
Neonlight schreef:Ook op de eisprong, of alleen een keer van te voren om te checken of daarna om te kijken of ze drachtig is? Aangezien de TS in juli pas aan scannen wil denken geloof ik niet dat de merrie veelvuldig gescand is op wat er precies gebeurd tijdens de hengstigheid.