Is er nog wat wat ik kan doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyyy55

Is er nog wat wat ik kan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 10:03

Beste bokkers,

De laatste tijd begon gamble in te vallen, ik dacht nouja misschien te weinig hooi.
Dus had hem al alleen in een paddock gedaan om zeker te weten dat hij het zelf opat.
Ook ander voer gehad. (podo-growup en lucerne erbij en hooi hoeveelheid vergroot)
Ook zat hij te schuren, maar hij was ontwormt, dus wormen kon het niet zijn?
Nou blijkbaar dus toch wel, want hij kreeg ook lichte diarree, en uiteindelijk is het allemaal wel heel logisch.
Het waren wormen dus behandeld, en als het goed is is hij er nu van af.
Maar nu wilde ik nog wat vragen , hoelang duurt het ongeveer voordat je echt verschil gaat zien. (lees: Wanneer zou het ingevallen weg moeten zijn? )
Schuren doet hij nu trouwens niet meer, en zijn vacht ziet er ook weer beter uit.

Groetjes. :D

fjordnina

Re: Is er nog wat wat ik kan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:23

Wat je nog kan doen is er niet vanuit gaan dat de wormen weg zijn, maar dit op het juiste moment weer laten testen door je dierenarts zodat je het zeker weet ipv alleen maar denkt.

Verder zou ik de pavo grow up weglaten. Er zijn veel fjorden die gaan schuren van Pavo voer. Ik zou het vervangen voor Cavalor Juniormix of Equifit junior. Deze soorten voer zijn speciaal geschikt voor paarden van 12 tot 36 maanden. Podo grow is geschikt voor paarden tot 12 maanden.

Voordat je echt wat verschil gaat zien moet je toch rekenen op minimaal een maand en daarna ben je er natuurlijk nog niet.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 10:29

fjordnina schreef:
Wat je nog kan doen is er niet vanuit gaan dat de wormen weg zijn, maar dit op het juiste moment weer laten testen door je dierenarts zodat je het zeker weet ipv alleen maar denkt.

Verder zou ik de pavo grow up weglaten. Er zijn veel fjorden die gaan schuren van Pavo voer. Ik zou het vervangen voor Cavalor Juniormix of Equifit junior. Deze soorten voer zijn speciaal geschikt voor paarden van 12 tot 36 maanden. Podo grow is geschikt voor paarden tot 12 maanden.

Voordat je echt wat verschil gaat zien moet je toch rekenen op minimaal een maand en daarna ben je er natuurlijk nog niet.

Er is al een mestonderzoek geweest. :j
En ik heb pavo grow tot 30 maanden dus nog tot december. :P
Ja een maand is een goede tijd inderdaad. Dan wacht ik dat af. *D

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:34

Uit dat mestonderzoek bleek dus dat er wormen waren, of is er inmiddels 2x onderzoek geweest?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:39

ik ga mee met fjordnina laat je paard een paar keer onderzoeken.
weidebesmetting kan ook nog!

ik heb hier al meegemaakt dat er resistentie was tegen de moxidectine, en bij een ander dat ze na 4 weken weer eitjes in de mest hadden dus toen leek het weidebesmetting?

paar keer mestonderzoek laten doen.. is niet duur maar dan weet je wel zeker (op enkel bloedwormen na, toch?) wat en hoeveel er in zit dus waar je nog tegen moet ontwormen.

Oh en als alles goed is en gaat, en je hem ook onbeperkt hooi/kuil geef (ik leek er uit te begrijpen dat je alleen de hoeveelheid hooi verhoogd hebt, waarom niet 24/7 ter beschikking?) dan denk ik ook wel na een maandje dat het weer goed er uit zou moeten zien.

heb zelf een veulen/jaarling ooit opgevangen zwaar ondervoed. met 3 weken was ze weer aardig aan de maat (nog wel te slank maar zeker ok!)
dan heb ik dit jaar mijn veulen ziek gehad vd koliek, die zag je bijna niet meer zo mager. Dat was dus wel heftig, maar dat heeft wel dik een maand geduurd. Pas toen hij op het gras kon vloog het er aan. Met hooi/kuil ging het ook maar echt niet zo snel had ik het idee.

succes!

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 11:27

Uit de symptomen bleek het wormen te zijn, maar uit het onderzoek dat het er niet meer is.
24/7 kuil/hooi is waarschijnlijk geen optie. In Juli komt de dierenarts weer , dus dan laat ik wel weer een mestonderzoek doen dan weet ik het zeker. :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:46

waarom is dat geen optie? het gaat om een jong dier toch? Die moeten 24/7 beschikking hebben tot hooi / kuil / gras. die moeten groeiennn :)

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 11:49

FahyaFemke schreef:
waarom is dat geen optie? het gaat om een jong dier toch? Die moeten 24/7 beschikking hebben tot hooi / kuil / gras. die moeten groeiennn :)

Hij eet al bijna de hele dag en nacht door en anders wordt hij weer té dik. :P

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:53

Dat snap ik even niet. hij is nu te mager, en moet dikker worden want hij is ingevallen.
maar je wilt hem nu niet even helpen door hem 24/7 kuil/hooi te geven want dan wordt hij té dik?

zodra hij dan weer op gewicht is, kun je het toch weer minderen dan als dat per se moet volgens de stalregels/eigen regels/omdat hij te dik wordt?
het gaat er om dat hij nu te mager is; dus moet je maatregelen treffen :)

en vergis je niet, een paard hoort ook bijna de hele dag te eten (en te bewegen!).

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 12:14

Hij is niet mager, hij heeft gewoon een buik, alleen zijn flanken zijn ingevallen.
Ja ik weet dat dat gek klinkt , maar het is wel zo. :P

Wij werken met plakken hooi dus het is moeilijk in te schatten hoeveel hij nodig heeft om er de hele dag van te eten ,want de ene keer eet hij weinig en de andere keer veel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:18

Je weet dus al wat je doen moet? dus wat is het nut van deze topic?

Dat is me niet duidelijk. Leg dat eens uit, zodat men je kan helpen met ideeen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:24

-edit ik schreef het verkeerd- wel een buik, maar ingevallen flanken. Begrijpelijk dat er gedacht wordt aan wormen. Wanneer het je dat mestonderzoek weggebracht en laten doen? Want ik zou dat toch eerder dan pas juli nog eens herhalen.....

En wat je beschrijft van de ene keer eet hij meer dan de andere keer. Daarom is het juist handig om altijd hooi te verstrekken aan die jonkies. Als er over is 's morgens, dan geeft dat toch niet? dan laat je dat liggen en vul je het weer bij. Was het helemaal op 's morgens? Dan weet je dat je wat meer kan geven. Over laten lijkt mij geen probleem, een leeg net / hooibak treffen vind ik 'erger' :)

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 12:50

hij heeft een paar dagen terug dat onderzoek gehad,
En zoals ik al zei ik ga hem al wat meer geven. :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 22:22

een jong paard kan ook een dikke buik en ingevallen flanken hebben door ondervoeding, dan lijkt het net of ze wormen hebben, mijn jaarling had dat ook, ze wilde geen brokken of muesli eten en alleen hooi was te weinig ookal kreeg ze dat de hele dag.
Heb toen lucerne door de brokken gedaan en toen begon ze te eten en kwam ook snel aan.

Vergis je dus niet wat een jong paard nodig heeft, mijn Jaarling staat op anderhalf tot twee kilo brok en de hele dag hooi tot haar beschikking en nu kan ze ook de wei in, dus jou paard zou ook echt niet te dik worden van de hele dag hooi hoor, hij groeit nog en in hooi zitten niet zo veel voedingsstoffen dat ie er ineens dik van word,