wat voor hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hobbyboerin

wat voor hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 21:07

voor onze merrie van ongeveer 1.58?

we willen een veulen die (als het meezit) groter dan de moeder wordt.
verder is de moeder lastig in de dressuur en druk in de omgang.
Dus we zoeken een hengst die een werklustig, rustig en vooral niet zo eigenwijs karakter doorgeeft.
Het is de bedoeling dat het veulen later allrond wordt gereden.

Wie heeft er tips?

Roweentje89

Re: wat voor hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:08

Sowieso is een foto van de merrie altijd nodig om te kijken wat haar plus en minpunten zijn en welke hengst die kan verbeteren.
Ook de afstamming is fijn om te weten. :)

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 21:18

afstamming is appaloosa x landos (groninger) foto's heb ik niet op deze computer. maar het grootste en belangrijkste verbeterpunt is haar eigenwijse drukke karakter (ik heb nu zo'n zes veulens uit de appaloosa merrie gefokt en zo'n tien trekpaardveulens maar nog nooit zo'n eigenwijs tegen de draads druk paard gefokt als deze merrie). Ik kijk nu dus echt naar karakter en als ik daarop een paar hengsten heb gevonden kijk ik naar de rest.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:28

En rond welk stamboek wil je de hengsten zoeken? Dat is ook wel belangrijk voordat mensen een hele database hengsten hierop gooien en je maar op zoek bent naar een bepaald ras.

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 21:50

ook zit ik niet aan een ras vast. denk zelf aan kwp, gelders, groninger in ieder geval niet een heel fijn gebouwd ras maar ook geen koudbloeden. Pony's vallen af omdat we iets willen dat minstens net zo groot en liever groter word dan de merrie.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 00:02

Ben erg benieuwd naar een foto van de merrie.
Want zelf denk ik nu ook gewoon aan een KWPN of Groninger. Die laatste omdat dat al in de merrie zit en het over het algemeen paarden zijn die koel in het hoofd zijn.
Maar als de groninger overheerst zou ik misschien net weer neigen naar een KWPN.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 00:23

royal doruto is een fijne hengst

Royal Doruto is een hengst met persoonlijkheid, die de harten van dressuurruiters en fokkers sneller laat slaan. Hij overtuigt door zijn door het hele lichaam verende bewegingsmechanisme, de grootste ontvouwing van schwung en elasticiteit. Bovendien beschikt hij over een zeer goed karakter en een buitengewone goede rijdbaarheid, die hem zo waardevol maakt. Dit alles weerspiegelt zich ook in de cijfers die hij kreeg voor zijn 30 dagen test in Neustadt/Dossse, waarbij hij vijf keer een 9,0 kreeg en daarmee de titel vice- kampioenvan de leistungsprüfung 2007 werd. Uit de moederlijn van Royal Doruto komt ook de hengst Doruto.

haha natuurlijk moeilijk inschatten zonder foto en zonder de merrie te kennen maar toch

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:06

Zo zonder foto's is het altijd lastig.. En wat zit er aan appaloosabloed achter?
Je kan eens kijken naar Peru's Scen Tao, een grote appaloosa hengst met een ontzettend fijn karakter wat hij ook doorgeeft aan zijn kinderen :j

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:21

Donja schreef:
Zo zonder foto's is het altijd lastig.. En wat zit er aan appaloosabloed achter?
Je kan eens kijken naar Peru's Scen Tao, een grote appaloosa hengst met een ontzettend fijn karakter wat hij ook doorgeeft aan zijn kinderen :j

Dat is inderdaad een leuke hengst!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:26

Meestal geeft de merrie dat gedrag door aan een veulen. Als je jouw merrie lastig vind dan is het misschien beter niet ermee te gaan fokken als je een rustigere paard wilt.

Maar het is nog beter om niet te gaan fokken voorlopig, er is een overschot aan paarden/veulens.

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 21:41

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 21:46

Wil eigenlijk geen appaloosa hengst. En ik weet dat de moeder ook haar karakter doorgeeft maar een "moeilijke" hengst en een "moeilijke" merrie dan word de kans op een moeilijk veulen ook groter

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:33

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:36

Persoonlijk zou ik met een merrie met dergelijke minpunten niet fokken en een jong paard kopen wat wel aan je eisen voldoet. Qua kosten ontloopt dat elkaar niet veel en je weet tenminste wat je in huis haalt. Je hebt met geen enkele hengst garantie dat hij de negatieve kenmerken van je merrie verbetert.