Graag zou ik advies van jullie willen voor mijn Volientje (v. Matterhorn, voor afstamming zie: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/73257 ). Ze is een elitemerrie van ruim 1,70m groot en is lekker veelzijdig: M1 dressuur, B/L SGW en Z springen. Binnenkort heb ik als het goed is de punten te pakken voor het sportpredikaat en daarom wil er graag (vanaf) volgend jaar een veulen bij fokken. Ik kom er alleen tot op heden nog niet alleen uit met de keuze, dus hoop dat jullie mij willen/kunnen helpen

Op haar scoreformulier (KWPN, 2005) viel alles binnen gemiddeld(score DEF), behalve:
Romp - model: 1 naar rechthoek (C)
Halsrichting: 1 naar verticaal (C)
Hoogte vd schoft: 2 naar hoog (B)
Hoefvorm: 1 naar breed (C)
Voor het springen scoorde ze extra op:
Afdrukrichting: 1 naar boven (C)
Afdruksnelheid; 1 naar vlug (C)
Techniek voorbeen: 2 naar gebouwen (B)
Vermogen: 1 naar veel (C)
Voorzichtigheid: 12 naar voorzichtig (B)
Ze kreeg de volgende cijfers:
Exterieur 74, beweging 68 (stap 70, draf 65, galop 68) en springen 75.
Verbeterpunten:
- souplesse/lichaamsgebruik
- meer ruimte in bewegingen (vooral draf), al vind ik dit niet het meest belangrijk
Foto's van Lien:
Stand (in 2008)

Foto van de moeder (keurmerrie van Colino):

Wat niet perse bij Volien moet worden verbeterd, maar waar ik zeker niet op in wil leveren is het karakter. Daarnaast zou ik graag de maat ongeveer willen behouden. Uiteraard zoek ik een hengst met een goede techniek (incl. achterhand), geen afwijkende beenstanden of andere fratsen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een KWPN hengst (qua papier), maar ik sta open voor andere stamboeken. Emerald spreekt mij bijvoorbeeld erg aan, maar vind het jammer dat er nog weinig over zijn nakomelingen bekend is. Hengsten als Quasimode vd Molendreef en Carambole heb ik momenteel ook in m'n hoofd.
Wie heeft er ideeën?
als dit een aandachtspunt is voor je)
Lien is wel correct in de benen, maar heeft zelf niet de meeste ruimte in draf, dus daar ga ik dan niet op vooruit met hem denk ik. Karakter spreekt me wel weer heel erg aan.
) maar zou wel mooier in galop bergopwaarts mogen gaan. Was na de wedstrijd, dus ze was een beetje moe:
) Ik ben ook fan van de hengst zelf maar ken zijn nafok onvoldoende. Ik zou zelf wel nooit intelen op Capitol