Advies gevraagd voor elite springemerrie v. Matterhorn :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marije1987

Advies gevraagd voor elite springemerrie v. Matterhorn :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 17:29

Hoi bokkers!

Graag zou ik advies van jullie willen voor mijn Volientje (v. Matterhorn, voor afstamming zie: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/73257 ). Ze is een elitemerrie van ruim 1,70m groot en is lekker veelzijdig: M1 dressuur, B/L SGW en Z springen. Binnenkort heb ik als het goed is de punten te pakken voor het sportpredikaat en daarom wil er graag (vanaf) volgend jaar een veulen bij fokken. Ik kom er alleen tot op heden nog niet alleen uit met de keuze, dus hoop dat jullie mij willen/kunnen helpen :)

Op haar scoreformulier (KWPN, 2005) viel alles binnen gemiddeld(score DEF), behalve:
Romp - model: 1 naar rechthoek (C)
Halsrichting: 1 naar verticaal (C)
Hoogte vd schoft: 2 naar hoog (B)
Hoefvorm: 1 naar breed (C)
Voor het springen scoorde ze extra op:
Afdrukrichting: 1 naar boven (C)
Afdruksnelheid; 1 naar vlug (C)
Techniek voorbeen: 2 naar gebouwen (B)
Vermogen: 1 naar veel (C)
Voorzichtigheid: 12 naar voorzichtig (B)

Ze kreeg de volgende cijfers:
Exterieur 74, beweging 68 (stap 70, draf 65, galop 68) en springen 75.

Verbeterpunten:
- souplesse/lichaamsgebruik
- meer ruimte in bewegingen (vooral draf), al vind ik dit niet het meest belangrijk

Foto's van Lien:
Stand (in 2008)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto van de moeder (keurmerrie van Colino):
Afbeelding

Wat niet perse bij Volien moet worden verbeterd, maar waar ik zeker niet op in wil leveren is het karakter. Daarnaast zou ik graag de maat ongeveer willen behouden. Uiteraard zoek ik een hengst met een goede techniek (incl. achterhand), geen afwijkende beenstanden of andere fratsen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een KWPN hengst (qua papier), maar ik sta open voor andere stamboeken. Emerald spreekt mij bijvoorbeeld erg aan, maar vind het jammer dat er nog weinig over zijn nakomelingen bekend is. Hengsten als Quasimode vd Molendreef en Carambole heb ik momenteel ook in m'n hoofd.

Wie heeft er ideeën? :)

Dakario

Re: Advies gevraagd voor elite springemerrie v. Matterhorn :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:41

Emerald is niet meer beschikbaar voor 2012 heb ik gehoord. Anders kijken naar I'm Special de Muze. De zoon van Emerald. Ik denk dat ik hem neem voor mijn merrie.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 19:30

Dakario schreef:
Emerald is niet meer beschikbaar voor 2012 heb ik gehoord. Anders kijken naar I'm Special de Muze. De zoon van Emerald. Ik denk dat ik hem neem voor mijn merrie.

Dat hoeft ook niet, want ik wil pas in 2013 insemineren zoals vermeld ;)

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:37

Leuk leuk! Misschien kunnen we familie korting krijgen... Quasimode vd Molendreef vind ik een goede optie, verder keek ik naar Bodinus gezien beenwerk en karakter (Heartbreaker he ;-))

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:59

Van Emerald is toch al behoorlijk wat bekend van zijn nakomelingen lijkt me. (Al gaat hij denk ik niet het beste beenwerk geven :n als dit een aandachtspunt is voor je)
I'm special de muze goedgekeurd BWP, 2 2-jarigen van ' Di Magico' in de top 5 bij selectie vrijspringen 2-jarigen CSI Kerstjumping te Mechelen, ontzettend veel veulens in België vorig jaar en dit jaar...
Omdat hij vorig jaar bij ons ter dekking stond hebben we er verschrikkelijk veel veulens van gezien dit jaar :j
Opvallend is dat de meeste erg mooi hoog op de benen staan en voldoende maat hebben. Ze zijn stuk voor stuk chique met veel expressie, vaak klein en aansprekend hoofd en bijna allen een front erop. Sommigen zijn wat kort in de lengte vd hals en enkelen wat kort in de rug.
Wij hebben momenteel 2 4-jarigen van Emerald voor op te leren van A.V. zelf en deze vallen zeer goed mee.
beide attente, bloederige types met een eerlijk karakter en aan de maat.

Het lijkt me dat je voor Emerald een bloederige merrie moet uitzoeken die zelf correct op de benen staat en tevens ook voldoende ruimte heeft in de draf.

Ik heb zelf een half jaar met Emerald mogen werken, rijden... en qua karakter is hij 1 uit de duizend!
Springt zelf simpelweg op een trensje dikke parcoursen rond en ook thuis altijd op trensje, dit valt ons ook op bij de 2 4-jarigen die we hebben staan. Ze hebben beide een heel erg gemakkelijke, aannemelijke mond.
Hij gaat zeker reflexen, achtertechniek, vermogen en galop verbeteren en hijzelf net als zijn nakomelingen lijken ook allen topvoorzichtig.
http://www.emerald-stallion.com/

De standfoto van je merrie lijkt me niet te meest voordelige, daar ze wat onderhals lijkt te maken en wat kort in het voorbeen lijkt.
Acorado bloed of Caretino bloed doet het erg goed op gebied van souplesse, lichaamsgebruik en beweging.
Ik kan het niet laten, maar ben zelf erg gecharmeerd van Balou du rouet, die ook veel beweging en lichaamsgebruik lijkt te vererven.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 12:17

Bedankt voor je reactie Karen. Hier in het Noorden zie je bijna geen Emeralds, vandaar m'n opmerking, maar ben blij dat jij me meer kan vertellen :D Lien is wel correct in de benen, maar heeft zelf niet de meeste ruimte in draf, dus daar ga ik dan niet op vooruit met hem denk ik. Karakter spreekt me wel weer heel erg aan.
Balou spreekt me ook wel aan, maar minder dan Emerald. Ik zal verder kijken naar Acorado en Caretino bloed :)

Iemand nog meer ideeën?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:54

Hee Marije,

Wat denk je van Carthino Z? Is dat misschien wat? Qua maat zit je dan goed, qua bewegingen ook en zover ik weet heeft hij een fijn karakter. Enige is wel dat je 'terug fokt' op Nimmerdor (ver in de lijn)

Calvino Z lijkt mij ook mooi te passen? En omdat ik weet dat jij schimmels ook wel leuk vind :)

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 17:04

Dank voor je advies Gea, maar van Carthino heb ik een Epony verkocht die paardgefokt was, dus dat doe ik liever niet weer. ;)
Calvino Z.. Is helaas geen KWPN, waarom denk je dat deze hengst past?

lovekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:17

Ik heb zelf een matterhorn gehad, deze hebben we toen gedekt met carambole. Helaas is de merrie na de geboorte overleden, maar het is een mooi veulen geworden

2 weken oud
Afbeelding

1 jaar oud (het is de donkerbruine)
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:06

O, was dat vosje een Carthino? Ik meende dat Carthino altijd wel aardig goed zat qua maat.. Sorry!

Calvino, tsja. Ik vind het een mooie hengst. Springt fijn, heeft goede gangen, en ik vind hem gewoon mooi bij Volina passen. Natuurlijk ben ik ook wel schimmel fan..

Hee, en VDL had het over Dakar. Ken je die? Ik weet de afstamming zo even niet, maar die moet ook leuk allround zijn..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:58

Dakar = Cardento x Nimmerdor. Wel weer Nimmerdor dus. Jonge hengst, dekgeld 800 euro (dat is ook wel fijn..) en volgens VDL ook aanleg voor de dressuur. Nog geen nakomelingen van gezien hoor! Volgens mij komen die dit jaar voor het eerst. Hij is groot (1.74) schimmel :) en veel springvermogen..

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:15

Non Stop? Of een Non Stop zoon: Takashi?

Beide paarden heb ik mogen meemaken tijdens mijn stage op de stoeterij waar ze gestald staan en qua karakter zijn het echt ongelooflijk rustige, brave paarden die zeker enorm werkwillig zijn.
Dus qua karakter zit je daar al goed mee.
Ik moest meteen aan deze 2 denken toen ik je verhaaltje las. Beide BWP.

Edit: http://www.berkenbroeck.com/_html/main.php?taal=nl&&page=hengsten Op deze pagina staan de hengsten.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:10

Leuk dat Volina bij de hengst gaat Marije :)
dacht dat je Harley in gedachten had voor haar? toch maar niet?

Wij hebben dit jaar voor True Corland gekozen en heb natuurlijk nog een mooie indoctro van haar lopen ;) maar weet zo niet of die ook bij jou Matterhorn passen, het zijn in ieder geval wel bewezen hengsten, die goeie spring kwaliteiten doorgeven en beweging. Qua maat durf ik niet echt iets op te zeggen. De indoctro uit true in ieder geval groot zat, maar ik heb het idee dat True wel haar maat door fokt.

Namelus is ook een goed bewezen hengst alleen vanwege concorde misschien wel wat rekening houden dat het wat op de voorhand gebouwde paarden zijn, maar over het algemeen wel toppers in de springsport en vind Namelus nog een hele mooie hengst.

Cardento fokt ook goed, maar die geeft vaak ook maat mee. Dan lever je vast niet in op de maat. Paar jaar terug hele mooie jaargang van Cardento op de stamboekkeuring gezien. Erg goed springen en fijne beweging.

Van Tangelo van de zuuthoeve laatst ook een aparte 3 jarige merrie gezien op de keuring. Mooi model, goeie beweging en goed springen en openen in de achterhand op de sprong.

Ben benieuwd welke hengst je voor haar gaat kiezen :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:01

Nadeel van Cardento op deze merrie is dat je wel heel erg terugfokt op Capitol en daar moet je van houden...Ik ben trouwens wel erg gecharmeerd van die hengst en zijn nafok!

Dakar is me tot nu toe op concours niet heel erg meegevallen. Zie de jonge VDL-hengsten met regelmaat lopen en nu weet ik wel dat zo'n groot paard nog wat tijd nodig heeft, maar ik zou er eerst wel wat meer van willen zien.

Ik ben zelf ook erg gecharmeerd van Brainpower (Contendro x Guidam x Nimmerdor uit de Terma-stam). Springt apart, zeer goed achterbeen erin en ook nog goed bewegen. Veulens en jaarlingen vallen me tot nu toe ook niets tegen, ook vrijwel allemaal goed lopen!

Carambole op deze merrie lijkt me ook nog niet zo gek trouwens :n Heb er nog weinig nafok van gezien, maar de hengst zelf vind ik erg fijn!
Zapatero vind ik ook nog wel de moeite waard om eens naar te kijken. Wittinger heb ik de afgelopen weken toevallig een aantal hele fijne nakomelingen van in de ring gehad, maar dan zit je wel weer met Nimmerdor vrij voorin de stamboom. Weet ook niet wat Wittinger aan maat meegeeft, paarden die ik nu op het netvlies heb waren groot zat :j

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 21:19

Dank voor jullie reacties. Dakar spreekt me niet zo aan, weet niet waarom, maar wil wel 'iets' met te hebben als ik hem gebruik.

Cardento is inderdaad wel erg dichtbij met Nimmerdor.
Brainpower vind ik een gaaf beest om te zien, goed bewegen en springen inderdaad, maar vind hem eigenlijk nog te jong.

Zag toevallig vandaag een Calvino X Matterhorn, wel een heel fijn ding:

Heb nog wat meer informatie over Tangelo opgezocht en die hengst lijkt me eigenlijk ook wel heel goed passen. Wittinger vind ik een mooie hengst, maar weet niet of hij qua karakter gaat verbeteren.

Ik wil liever geen (zware) BWP hengst gebruiken, vind het eigenlijk zonde om teveel in te leveren op type en m'n voorkeur gaat eigenlijk toch wel uit naar een KWPN'er.

Leuk om een jonge Carambole X Matterhorn te zien! :)

Heb gister nog even een standfoto gemaakt. Ze is niet echt kortbenig (anders was ze ook niet elite geworden denk ik :+) maar zou wel mooier in galop bergopwaarts mogen gaan. Was na de wedstrijd, dus ze was een beetje moe:
Afbeelding

Op deze foto staat er er wat 'scherper' voor:
Afbeelding

NinetyFour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:15

Wij hebben vorige week een jonge Dakar gekregen en dat ziet er erg goed uit.
Echt een heel chique ding, kan je wel foto's sturen als je dat wilt?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 00:39

Mag ik tussendoor wel even zeggen dat je echt een prachtige merrie hebt!

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:56

Die Carambole ziet er niet verkeerd uit (mooie schouder :9) Ik ben ook fan van de hengst zelf maar ken zijn nafok onvoldoende. Ik zou zelf wel nooit intelen op Capitol :)

Namelus vind ik ook een erg goede hengst maar of hij fijne amateurpaarden gaat geven betwijfel ik :)

Tornesch misschien?

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 19:38

Roweentje89 schreef:
Mag ik tussendoor wel even zeggen dat je echt een prachtige merrie hebt!

Dat mag altijd, dankje :D Ben zelf ook echt blij met dr, tis ook een heel vrolijk dier met rijden altijd, echt mn maatje! Zo 1 wil ik er nog wel bij ;)

@C_illlaa: Ben wel benieuwd, al denk ik niet dat het mn keuze wordt, maar altijd leuk om nakomelingen te zien!
@Umeo: Dank voor het meedenken, Namelus is op papier ook wel interessant, wel bewezen. Maar niet een hengst waar ik nou echt van denk: wow! Maar ik neem het mee :)

Wiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:09

Cor123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:43

cardento?

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 19:28

Cor123 schreef:
cardento?

Is wel heel dichtbij met Capitol als vader en Capitol is ook de vader van Colino ;)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:05

marije1987 schreef:
Foto van de moeder (keurmerrie van Colino):
[ Afbeelding ]

Man op de foto lijkt net Dr. Phil :D ;)

Mooie merrie, super prestaties ook. Succes met je zoektocht voor een mooie hengst volgenjaar.
Hoor opzich leuke namen voor bijkomen die wellicht een goede mach kunnen zijn voor je merrie.
Denk zelf aan Marome voor je merrie of Ginus Qua bloedvoering en prestaties nakomelingen.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 14:30

Haha het is een lookalike ;)
Bedankt voor je berichtje. Marome en Ginus, beide niet de meest bekende/gebruikte KWPN hengsten. Ben je zelf bekend met nakomelingen van deze hengsten/

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:33

Ja een lookalike.
Van Marome NW zijn Andrea en shannon ( spr.1.60 m) en clochard (spr. 1.40m) de meest bekende nakomelingen. Nakomelingen uit 2001 van minder dan 10 veulens. Daarmee valt hij dus zeker wel op en ken ik geen hengst die uit z'n klein aantal dekkingen zoveel hoog in de sport heeft lopen. Hij zal wellicht nu veel meer gebruikt worden, ook de afgelopen jaren. Marome is ggk bij aes en z.

Ginus beetje zelfde verhaal, vooral toen de prestaties van zijn nakomelingen toch de waarde van Ginus hebben aangetoond als vererfer. Hij werd dan ook weer erkend door het kwpn.