Een echte Jazz??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Een echte Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 08:05

Nu ik zoek ben naar een paard, kom ik het regelmatig tegen in advertenties: 'braaf paard, maar wel een echte Jazz'. Wat is een 'echte' Jazz? Welke trekken zal zo'n paard dan vertonen?

pasdedeux

Re: Een echte Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:07

Kijkerig, sensibel, rillerig en vlot

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:12

Ze zeggen Jazz is stress

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:32

wiske23 schreef:
Ze zeggen Jazz is stress

:')
Ik nodig je uit om mijn JazzXBelisar te komen bezoeken...

Ze is niet onder het zadel.. Het is een geweldig lief dier.. Gek op knuffelen, een echt prinsesje. Maar zoals pasdedeux zegt: Heel sensibel.
Rillerig is ze absoluut niet.. Kijkerig wel. ;)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 08:46

Maar dus niet ineens aan de andere kant van de bak, of omhoog, of bokkend en steigerend de bak door. Wel betrouwbaar dus?

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:52

Het ligt eraan wat je betrouwbaar kunt noemen bij een rillerig en kijkerig paard. Zoals gezegd wordt zijn ze gewoon erg sensibel. Als jij betrouwbaar vind dat je elke dag op 'hetzelfde' paard stapt en hij ergens niet meer van schrikt als hij er 1x langs is geweest denk ik niet dat je dat in een Jazz vinden kan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:04

Elk paard kan overal van schrikken. En dat hoeft dan niet echt schrikken te zijn, maar ook een poging zijn om onder het werk uit te komen.

Ongetwijfeld zullen er 'Jazzen' die omhoog komen zonder reden, steigeren en weet ik het wat, maar er zijn er zat die dat doen die geen druppel Jazz of aanverwant in hun aderen hebben stromen.

Kijkerig, sensibel, rillerig en vlot

is een mooie omschrijving. Je zou er misschien nog snel beledigd aan toe kunnen voegen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:08

Kan er weinig aan toevoegen. Een echte Jazz moet je liggen. Sommigen vinden het juist fijn en anderen niet.
Als je idd een stabiel, rustig paard zoekt moet je die niet nemen.
Jazzen zijn niet altijd stout en onbetrouwbaar, zo moet je het niet zien. Maar in verkeerde, lees onervaren handen, kunnen ze wel stout en/of gevaarlijk worden.

En daarbij is niet elke Jazz hetzelfde uiteraard. Maar wat ze met een echt Jazz bedoelen is idd een rillerig, vlot, sensibel dier. Vaak nog een vos met een wakker oog en de hals iets uit de borst.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:14

Sammie: Snel beledigd is écht de perfecte uitspraak als ik naar mijn merrie kijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:17

Giolli schreef:
Sammie: Snel beledigd is écht de perfecte uitspraak als ik naar mijn merrie kijk.

Er is wel meer bloed wat snel beledigd is. Ferro bloed heeft dat ook wel en Balzflug en Amor bloed ook.
Maar Jazz kan dat ook via Amor hebben meegekregen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:21

Inderdaad een echte jazz is een dans partner die je niet perongeluk op de tenen moet gaan staan, een dier wat je met respect moet behandelen. Kan je dat en tevens met het karakter om gaan heb je er een topper aan. Het zijn dieren die je bezig moet houden dan valt het kijkerige ook wel mee maar t zal alsnog meer zijn dan een koeler dier, daarbij is regelmaat erg belangrijk met de 3 jazzen die wij hebben gehad en gereden waren dat de eerste dingen. Respect, regelmaat en rust.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:09

Suzanne F. schreef:
Giolli schreef:

Er is wel meer bloed wat snel beledigd is. Ferro bloed heeft dat ook wel en Balzflug en Amor bloed ook.
Maar Jazz kan dat ook via Amor hebben meegekregen.

Daarom zeg ik ook, als ik naar mijn merrie kijk. ;)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:12

wiske23 schreef:
Ze zeggen Jazz is stress

_O-
Heb er verder weinig aan toe te voegen, je moet echt wet kunnen rijden om met Jazz paarden om te kunnen gaan. Maar als het je ligt.. Ik zie Jazz nakomelingen met regelmaat bovenaan het klassement meedraaien op wedstrijden.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 12:01

Denk niet dat t hem dan wordt :-). Ligt niet aan mijn rij-ervaring, die heb ik echt wel, maar ik ga dan toch liever voor een paard met een wat stabieler (lees: makkelijker) karakter. Zo een als ik nu heb eigenlijk :-)