Welke hengst voor mijn WV Saron x Manno merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Patrss_

Welke hengst voor mijn WV Saron x Manno merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 14:42

Hello Bokkers :D,

Ik ben sinds kort in het bezit van een 2-jarige merrie van op dit moment ongeveer 1.50m --> http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/754800
en zou haar graag volgend jaar voor het eerst willen laten dekken, mits ze er aan toe is. (ik weet het, het is een beetje vroeg dag, maar dat is mijn enthousiasme :o )

Het wordt mijn eerste veulentje en ik weet eigenlijk nog niet zo goed wat er nou precies verbeterd mag worden aan mijn merrie. Ik hoop dus dat jullie mij daarbij ook een beetje wegwijs in kunnen maken. :') Ze heeft veel meegemaakt (lees: verwaarlozing) dus ze ziet er qua verzorging nog niet helemaal uit zoals ik graag zou willen zien. :(:)

Het liefst wil ik bij Gelders blijven. Ik vind het echt een prachtige verschijning met een heerlijk karakter. Ik ben zelf een groot fan van Vitens, ik heb hem op dit jaar op de hengstendemonstratie gezien en ik viel zowat van me stoeltje :9 <3 _/-\o_ Maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening!

Het veulen zal voor de verkoop worden.

Het gaat om deze merrie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb ik voor de liefhebber nog even een filmpje in elkaar geflanst (samen met dr weidevriendjes)! -->
http://www.youtube.com/watch?v=bGRHeafgxB4

:wave:

NatasjavE

Re: Welke hengst voor mijn WV Saron x Manno merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:12

Heb je een linkje naar de afstamming op paardenfokken?

en welke punten wil je verbeteren en welke behouden?

Ga je volgend jaar eerst naar Didam met de merrie?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:13

Sorry linkje stond er al.

Vitens is overigens ook geweldig....

Edit: zou wel passen hoor.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 23:21

Ik heb haar nog niet aan het werk gezet dus van wat ik tot nu toe heb gezien zou ik graag een wat krachtigere galop willen zien. Haar draf is wel dr sterkste punt heb ik het idee, maar iets ruimer zou deze wel mogen. Ook zou het veulen iets meer de hoogte in mogen, ik gok dat zij 1.61 tot 1.63 wordt.

Verder vind ik haar karakter echt geweldig, ze is een ontzettende kroelkont, <3 altijd oortjes naar voren, kan met iedereen overweg zowel paard als mens en ze wilt echt alles voor je doen. Daar wil ik absoluut niet op achteruit gaan.

Qua bouw heb ik er nog niet zo heel veel verstand van, dus als je iets kan aanraden hoor ik het graag :D !

Ik weet nog niet zeker of ik naar de keuring ga, ik zou het wel heel leuk vinden maar dan moet ze er wel geschikt voor zijn qua bouw en beweging. :') Dat ga ik nog even bekijken.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 19:22

Zijn er toevallig nog meer tips en/of suggesties? :D :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:10

Filmpje nu bekeken.
Ze mist wat aan beweging. Alexandro, Parcival en Vitens geven beweging.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:10

Ohhh Wilson natuurlijk niet vergeten.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:09

Ik heb wel een paar algemene tips voor je.
1. Bekijk de rapporten van de verrichtingsonderzoeken en de veterinaire rapporten goed, je kunt deze vinden op de kwpn-website. Zo zie je bv. dat bij Wilson staat dat het rechter spronggewricht niet voldoet aan de veterinaire eisen. De hengstenkeuze is uiteraard aan jou, en ik oordeel verder niet over deze hengst, maar het onderstreept wel waarom je je wel even goed moet verdiepen in de hengsten en informatie moet inwinnen bij de fokker, kwpn etc.
2. Ga naar afstammelingenkeuringen en bekijk de nakomelingen, die geven een indruk van hoe een hengst vererft bij diverse merries
3.Bezoek hengstenhouders en vraag of ze de hengst voorrijden etc. Qua advies mbt beweging kan ik meegaan met NatasjavE. Ik vind de hals van je paard persoonlijk wat opwaarts gebouwd. Als je een dressuurpaard wilt fokken, en je wilt een andere halsvorm, kun je bijv. kijken naar hengsten die een meer neerwaarts gebouwde hals hebben en vererven.
4.In het KWPN bewaarboek 2009-2010 vind je exterieurindexen van een aantal Gelderse hengsten (blz.74). Deze indexen geven een idee hoe een hengst fokt t.o.v. het gemiddelde. Hier kun je bv. uit halen dat o.a. Ahoy een meer verticale halsrichting geeft en bv. Sirius een meer gemiddelde halsrichting. Handige info als je weet welke punten je wilt verbeteren aan je paard.

Verder kan Zethar deze zomer wellicht van zijn wachtstatus af komen (of misschien is die inmiddels al opgeheven?) dus wellicht is dat ook een leuke om naar te kijken, afhankelijk van wat je wil met je merrie.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 19:00

Super bedankt, beide tips heb ik wat aan!

@ Agnes75; Ik vind Zethar idd een leuke hengst! Staat deze hengst nog wel ter dekking dat jij weet, ondanks zijn wachtstatus? ik kan eigenlijk heel weinig inormatie over deze hengst vinden. Ben benieuwd wat zijn nakomelingen deze zomer gaan doen! :D
Sirius staat helaas te dicht bij mijn merrie, beide hebben Zichem in hun afstamming. wbt Wilson, je hebt gelijk dat ik ook goed moet kijken naar veterinaire rapporten. Persoonlijk vind ik hem ook minder aansprekelijk dan bv een Vitens. Uiteraard niks ten nadele van Wilson.

@natasjavE; ze mist idd wat aan beweging. Parcival en Vitens vind ik beide hele aansprekende hengsten.

Het lijkt mij ook wel een uitdaging om een hengst te gebruiken zonder Koss-bloed aangezien het hoge percentage Koss-bloed in de huidige Gelderse populatie. :)* Dan kom je bv uit bij Rubus B of Laurentz, alleen zal die genoeg beweging doorgeven die mijn merrie mist? en deze hebben ook een meer opwaarste hals, en ik heb toch liever iets neerwaarts..

hmmm, lastig lastig :') :Y)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:04

realiseer je dat fokken flink geld kost, helemaal met een merrie zonder predikaten of sport oid en dat je de kans loopt met je veulen te blijven zitten.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 19:57

@fokfanaat, ja daar heb je zeker gelijk in! Ik hou dat ook goed in me achterhoofd. Het is een slechte tijd wat betreft de verkoop van paarden, zeker een van een merrie zonder predikaat. Heb nog een klein jaartje om er goed over na te denken. Misschien ga ik volgend jaar idd eerst naar de keuring om te kijken of er een predikaat met deze merrie valt te halen en/of misschien wel IBOP. (moet me daar nog verder in verdiepen)

Fokken opzich is alleen zo leuk! :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:07

fokfanaat schreef:
realiseer je dat fokken flink geld kost, helemaal met een merrie zonder predikaten of sport oid en dat je de kans loopt met je veulen te blijven zitten.

Ze moet natuurlijk volgend jaar nog naar de keuring.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:10

tuurlijk, maar wel iets om rekening mee te houden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:10

Patrss_ schreef:
Super bedankt, beide tips heb ik wat aan!

@natasjavE; ze mist idd wat aan beweging. Parcival en Vitens vind ik beide hele aansprekende hengsten.

Het lijkt mij ook wel een uitdaging om een hengst te gebruiken zonder Koss-bloed aangezien het hoge percentage Koss-bloed in de huidige Gelderse populatie. :)* Dan kom je bv uit bij Rubus B of Laurentz, alleen zal die genoeg beweging doorgeven die mijn merrie mist? en deze hebben ook een meer opwaarste hals, en ik heb toch liever iets neerwaarts..

hmmm, lastig lastig :') :Y)

Alexandro heeft geen veterinaire bemerking en geeft bijna gegarandeerd een goede beweging door.
Rubus gaat de beweging niet verbeteren. Laurentz wel maar dan heb je meer kans op een kleintje.

Alle Gelderse hengsten geven een opwaartse hals.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:11

fokfanaat schreef:
tuurlijk, maar wel iets om rekening mee te houden.

Absoluut.

ik zou er ook pas mee fokken als ik naar de stamboek opname geweest zou zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:12

en ook een ster geeft geen garantie op en goede verkoop, helemaal deze tijd niet.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:32

Ik zou sowieso eerst naar Didam gaan voor stamboekopname. Zo weet je ook waar je staat met de merrie kwa exterieur en beweging.

Rubus zou ik bij deze merrie ook niet doen om de halsvorm/richting.
Hij geeft wel maasa en maat denk ik.

Laurentz zou kwa bouw wel heel mooi passen (wat mij betreft het best), maar is idd niet zo groot. Daar moet je geluk mee hebben.

Koss-vrij ben je ook met Danser en Chablis.
Danser is net goedgekeurd en zijn dus niet veel nakomelingen van. Hij zou denk ik wel beweging kunnen toevoegen. Heeft wel ook een hele vertikale halsrichting. Maar je fokt terug op Fabricius / Renovo-bloed wat wellicht te tuigtypisch wordt.

Chablis zou kwa bouw ook wel kunnen. Of hij nou direct extra beweging geeft, weet ik nog niet. Ik heb hem sterk zien lopen en ook wat minder. Wel een heel alround paard met een mooi front. De veulens zijn tot nog toe (zeer) aansprekend om te zien. Ik heb er nog maar twee zien lopen en die waren nog erg jong. Nog niet zo veel van te zeggen.

Zethar wordt volgens mij alleen in de sport ingezet, maar dat zou je kunnen navragen bij Boeve. Is echter niet Koss-vrij. En zo veel nakomelingen heb ik niet ingeschreven zien staan voor Didam, dus of de wacht-status wordt opgeheven is afwachten. Wil een heel aansprekende hengst.

Waarom zou je eigenlijk Koss-vrij willen fokken, als het veulen voor de verkoop is??
Laatst bijgewerkt door MariekeA op 11-06-12 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:38

Danser zou ik voor deze merrie niet doen. Terug fokken op Fabricius is leuk als je een Tuigpaard wil. Hij is bovendien niet al te groot en ook wat compact. Voor deze merrie zou ik meer lengte willen.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:43

NatasjavE schreef:
Danser zou ik voor deze merrie niet doen. Terug fokken op Fabricius is leuk als je een Tuigpaard wil.

Eens, zoals al geschreven.
Ik weet eigenlijk niet hoe groot (of klein :D) hij is??

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:46

Waarom Koss vrij? Je wilt verkopen en Koss geeft veel sport, daarom heb ik juist Alexandro P (v. Koss) gebruikt op mijn rijpaardmerrie! :) Beweging, front, maat en goede karakters; dat zocht ik. Is goed gelukt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:47

Danser is 162 stm.

Aanparings advies : merries moeten goed in het rechthoeksmodel staan.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:48

Lante, dat vroeg ik me dus ook af.

Tsja, val ik door de mand he.
Danser is voor mijn merrie's op dit moment niet heel interessant, dus ook niet genoeg in verdiept kwa maat en lengte :o

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 21:51

Met Fabrius ben ik idd ook bang dat het iets te tuigtypisch wordt.

@MariekeA; Laurentz is idd een mooie hengst en wel een mooie combi, maar zou hij extra beweging meegeven die mijn merrie mist?

Ik heb absoluut niks tegen Koss-bloed hoor, er zijn niet voor niks aardig wat prachtige goedgekeurde hengsten en heel wat goede nakomelingen die Koss-bloed voeren! Alleen, je komt het in de huidige populatie al zoveel tegen. Dan vraag ik me af, misschien ook wel een domme gedachte van mij hoor :Y) , is daar niet al genoeg aanbod van?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:53

Tis geen domme gedachte. Er is al best veel Koss. maar je zal ook naar je eigen merrie moeten kijken.
En die kan beweging gebruiken. Ik heb alleen nog Alexandro's gezien die heel goed kunnen bewegen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:55

Ga je een sportpaard fokken of een fokmerrie? Ik zou voor een sportpaard gaan, ik vind jou merrie al vrij klassiek, die mag van mij wel wat rijtypischer. Je zou ook Negro (v. ferro) kunnen overwegen, al geeft die ook nog wel eens een kleine.