Hengst wil niet dekken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Hengst wil niet dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:19

Ik heb op mijn weide 3 kleine paardjes lopen 2 merries en 1 hengstje, echter wil mijn hengstje van 2 jaar niet goed dekken. Nu ook weer merrie is katshengstig hengst vind er wil interresant springt er ook op maar zijn zaakje schuift ie niet uit :7 Hengstje is jong en zijn ballen zijn al gezakt, maar moet toch nu al goed kunnen dekken?
Vannochtend ben ik met de hensgt uit de weide gelopen kijken of ie gek/opgwonden werd na 1 kwartier gooi ik hem weer op het land gaat naar merrie toe springt weer zonder zaakie op haar.

Iemand een idee wat te doen dat ie goed gaat dekken?

Authentic

Re: Hengst wil niet dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:20

Misschien is hij te jong, snapt hij er geen fluit van of vindt hij dat er te veel kleine paardjes zijn. :D

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:23

Misschien is ie homo? :')
Nee grapje, misschien is ie gewoon te jong. Niet alles gaat vanzelf in de natuur :n

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:23

Misschien is ie gewoon nog te jong hoor, niet iedere 2 jarige kan/wil al dekken, omgekeerd heb je ook 1 jarigen die al volop bezig kunnen zijn.
Ik zou zeggen: heb geduld, afdwingen kun je niets en net wat Authentic al zegt, misschien heeft ie het nog niet helemaal begrepen.
Als ie verder helemaal gezond is komt het vanzelf.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:33

Mijn 2 jarige snapt echt werkelijkwaar nog niks van 'hengst' zijn.
Hij heeft al aardige ballen, gebruikt ze piemel met zichzelf :+. Hij gilt ook naar merrie's maar word er niet 'opgewonden' van.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:40

Wachten tot hij drie wordt. Sommige hengstjes zijn er met twee nog niet klaar voor mentaal om het hele dekgebeuren te doen, anderen springen er soms wat overenthousiast bovenop. Ligt aan de hormoonhuishouding en dat wisselt per hengst.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:45

Inderdaad kan hormonaal nog niet klaar zijn.
Wij hadden een 2jarige pony die precies wist welke hengstig waren en een 2j paard hengst, die nu met zijn 3j er nog niet veel van snapt ;).
Volgend voorjaar kun je er goed helemaal gek van worden ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:52

De meeste hengsten komen er toch pas met 3 jaar achter wat ze eigenlijk zijn := Geef ''m gewoon de tijd :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:58

Mijn voormalige dekhengst heeft alleen aan de hand gedekt en later KI (op de bok dus), en die wilde ook graag springen voor het zaakje eruit te schuiven. Hem is geleerd om de tijd te nemen, hij mocht niet springen voordat het zaakie er klaar voor was. Ik denk dat, als ie zo in het land had moeten dekken, er weinig van was gekomen omdat ie er dan iedere keer veels te vroeg op had gezeten. Een hengst moet eerst rustig "in the mood" worden gebracht, en moet leren wat geduld daarvoor op te brengen.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:02

wacht gewoon af,denk dat hij te jong is.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:13

Heb net hetzelfde voor,2-jarige hengst die voor het eerst mag dekken. uit de hand lukt het uiteindelijk wel,maar je moet geduld hebben,anders springt hij er gewoon ook zo op,zonder daadwerkelijk iets te doen,behalve de merries te irriteren. ;) Hem veel laten ruiken en geduldige en goed hengstige merries doet het hem uiteindelijk.
Laat zo een hengst gewoon in de kudde dekken en er komt ook gewoon niks van voort.
Een jaartje afwachten en ze zijn er vaak gewoon klaar voor hoor.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:10

Nog te jong, nog te enthusiast zonder daadwerklijk 'iets' af te maken ....

Als je echt met een 2 jaar oud hengst wilt dekken die zowiezo niet ggk is enz, dan wat wel soms gedaan is merrie vasthouden (met staart netjes opgebonden) en de hengst naar haar leiden en de penetratie handmatig helpen/geleiden. Let wel de merrie moet wel bereidwillig dus met een 'maiden' merrie moet je dit niet proberen ... zowiezo niet met een 'maiden' hengst! Eenmaal de knul 'beseft' wat de bedoeling is zijn ze meestal er mee weg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:25

Hij is te jong en te fanatiek.
Heb je hem er al lang bij staan? Ik zou het gewoon eens afwachten.
Anders kun je hem handmatig laten dekken, dan moet je hem overdag ook apart zetten, merrie vastzetten en de hengst erheen leiden maar niet laten springen, alleen snuffelen tot hij uitschacht.
Dat kun je bevorderen door hem neus-neus te laten snuffelen of juist onder de buik, sommigen worden hitsig als de merrie veel plast of juist slaat, het verschilt nogal.

Maar leer hem dat hij niet mag springen tenzij hij uitgeschacht is, als hij er steeds zo opspringt komt dat de merrie ook niet ten goede en als het hem niet lukt het klusje te klaren kan hij daar ook gefrustreerd van worden wat hij weer op de merrie afreageert. Of de merrie wordt nijdig van het eindeloze gespring van hem, dat kan ook.
Maar ik zou het eerst eens aankijken, als hij er nog niet zo lang bij staat moet hij gewoon even door hebben hoe het werkt.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:24

Maar wat is hier precies de bedoeling van? Om wat voor soort hengst gaat het? Waarom op deze leeftijd dekken en waarom los in de wei?

john24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:46

tijdje er uit halen tot die helemaal gek word elke keer langs merrie,s lopen
hem beetje wakker maken waarschijnlijk slaapt die nog

suc 66

iloveukanho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:17

ik heb geen idee wat de oorzaak is, mar misschien kan de dieren arts zorgen dat hij zaad van jou hengstje afneemt en inbrengt bij jou merrietjes.....

l0esje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:35

Misschien moet je idd nog even afwachten. Zoals meerdere al zeggen 2 jaar is nog redelijk jong en niet iedere hengst wil dat. En anders eens proberen om aan de hand te dekken.
Mijn hengst heeft ook nooit het geduld om te wachten tot ie kan dekken en wil er altijd het liefst direct op de merrie springen. Hij moet dan van mij ook altijd net zo lang wachten tot ie er helemaal klaar voor is en dan mag hij pas springen. Misschien moet je dat eens proberen.