Pony met eczeem: wel of niet kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pitjoutje

Pony met eczeem: wel of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 08:56

hallo ,
Ik weet niet of ik haar zal kopen ,ik twijfel enorm
IK ben gisteren gaan kijken naar een haffietje voor mijn dochtertje
de merrie was enorm braaf ,geen conditie maar veel te dik
mijn dochtertjeziet het wel zitten,ze voelt zich op haar gemak
,maar de merrie heeft exema deel manen en staart weggeschuurd
dus twijfel ik kopen of niet graag wat raad
grt
Laatst bijgewerkt door RoWi op 08-06-12 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd en titel gewijzigd. Het is op Bokt niet toegestaan om advertenties te bespreken.

capopjekop

Re: haflingertje lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:16

Wow die is mega. Ik zou er even goed over nadenken en het dier goed laten keuren. Is ze bevangen geweest? Dat kan heel goed met dat gewicht namelijk. En zal ze net zo braaf zijn als ze is afgevallen? Mijn shet was ook altijd te dik en daardoor liever lui dan moe en daardoor ook braaf. Nu is ze op gezond gewicht en heeft energie voor 10. Ze is nog steeds braaf, maar wel wat feller met het werken, ik vind dat persoonlijk wel fijn, maar vind jouw dochter dat ook?

Dat schuren kan goed door het gewicht komen. Toen mijn pony's te dik waren, veel gras kregen en ook nog krachtvoer toen dacht ik dat ze eczeem hadden, ze schuurden zich tot bloedens open. Toen kregen ze met mate gras, veel hooi met weinig suiker en zetmeel en ook voer wat laag is in suiker en zetmeel en andere balaststoffen en opeens hield het schuren op. Ze lopen nu al jaren zonder eczeemdeken rond.

Als je haar wilt kopen, laat haar dan goed keuren door een onafhankelijke arts. Het liefst ook foto's laten maken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:37

Ziet er inderdaad uit als eczeem. En inderdaad, voeding heeft daar veel invloed op. Echter, het veranderen naar voer met weinig suiker en zetmeel geeft geen garantie dat de eczeem volledig verdwijnt. Je moet je afvragen of je een eczeempaard wilt, het kost extra tijd en moeite om het dier zo comfortabel mogelijk te houden. Ik sluit me ook bij capopjekop aan wbt het gedrag van het dier, ze kan totaal anders worden in gedrag als ze op een gezond gewicht is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:55

Wat wil je met de paard gaan doen? Sport? Af en toe een ritje? Een braaf paard is heel wat waard.

Dit paard is zeker 100 kg te zwaar als het niet meer is. Deze heeft heel wat beweging nodig voor die weer een beetje op gewicht is. De vraag is of het paard zo braaf blijft, als het afgevallen is.

Een paard met exceem vraagt heel wat aandacht en verzorging. Als je haar gaat stallen in de bossen, bij stilstaand water, dan is dat zeker geen geschikte omgeving voor een exceem paard. Daarvoor moet je toch echt langs de kust wonen, weg van bomen.

Mocht je toch besluiten dit paard te kopen, omdat het helemaal voldoet aan jullie wensen/eisen, en je dit paard ook een ruimte kan bieden waar het weinig last zal hebben van de eczeem, laat dan in ieder geval keuren door je eigen veearts en hoefsmid. Vooral op sporen van hoefbevangenheid.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:40

Ik zou geen paard met zomereczeem kopen. We hebben ooit een haflinger gehad met ZE (gekocht als veulen, dus toen konden we nog niet weten dat hij eczeem ging krijgen) en zoiets vraagt veel zorg, en het is voor het paard zelf ook verschrikkelijk om constant met jeuk rond te lopen. Bovendien is het enorm moeilijk om een dikke haflinger terug op gewicht te krijgen, dan moet je er dagelijks mee werken (en ik denk dat het voor een kind ook niet zo comfortabel is om op een breed paard te zitten). Komt daarbij nog dat je moeilijk een passend zadel zal vinden, en eens het paard toch afgevallen is, moet je weer je zadel laten aanpassen of een nieuw kopen.

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:50

Kan je de haf niet voor een proeftijd meenemen? Als je eenmaal goede verblijfplaats en voorzieningen hebt om de haf gezond te krijgen kan je het proberen. Maar je kan natuurlijk altijd rond blijven kijken;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:55

Maar voordat je zo'n dier op de rails hebt ben je al uit je proeftijd.

pitjoutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 09:30

ja ik weet het, maar denk dat ik er goed aan doe ,verder uit te kijken ,nog eens overleggen met mijn dochter en alles goed bespreken bedankt voor jullie mening ,ik laat jullie nog iets weten

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:41

Ik zou zowiezo het paardje laten keuren zodat je ook andere dingen niet over het hoofd ziet.
Zelf zou ikt paardje niet nemen ivm inderdaad de vele bezigheden die je elke dag moet doen om het paardje ook maar enigzins af te laten vallen en conditie terug te krijgen. Ik zou kijken voor een ander paardje, en ik zou zowiezo een paardje laten keuren zodat je niks over het hoofd ziet waar je later spijt van kan krijgen

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:10

Moderatoropmerking:
Ik had dit topic tijdelijk gesloten, omdat het op Bokt niet is toegestaan om advertenties te bespreken.

Inmiddels heb ik overlegd en de discussie m.b.t. het zomereczeem is wel toegestaan.
Daarom heb ik zojuist de link naar de advertentie verwijderd en de titel van het topic gewijzigd.
Het topic is dus bij deze weer geopend :)

xingee1

Re: Pony met eczeem: wel of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:32

een paard kopen met exceem is nieteens zo erg. ik rij ook een paard bij met exceem en we zorgen gewoon 1 a 2x in de week wassen met tea tree shampoo, voor de rest op het land, zorgen dat je alleen schrikdraad heb staan en geen palen en hekken.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:38

Waar woon je? Als je echt aan de kust woont, kun je het wagen.
Alhoewel je niet zeker bent dat de ZE overgaat.
Ik heb mijn ze paard een aantal jaren geleden gekocht en wat ben ik er niet blij mee.
Een fijner paard kan ik me niet voorstellen. En hij heeft hier (Ameland) nergens geen last van.
Maarrrr, als het paardje zoveel te dik is, moet je er wel degelijk rekening mee houden dat ze veranderd als
ze behoorlijk is afgevallen. Dan kan je dochter er wel eens heel anders tegenaan kijken!

pitjoutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 07:26

hallo allemaal ,mag slotje op we hebben na overleg met veearts besloten haar niet te kopen, had ook leren lapjes onder haar voorhoefijzers:reden zou zijn te kort gezet door de hoefsmid en daar twijfel ik sterk over dit heeft de doorslag gegeven grt