Wat is dit toch? Er zijn plots wel veel bokkers die met een niet gekeurde hengst willen dekken. De markt is al slecht.. zorg met de fokkerij alsjeblieft toch voor wat kwaliteit.
s6801881
Geplaatst: 05-06-12 21:23
Als de hengst op de keurig is afgekeurd komen de veulens nergens in het papier, hooguit in een hulpregister. Een hengst moet altijd zelf aan de goedkeuringseisen voldoen om in een stamboek opgenomen te worden. Als hengsten puur op nakomelingen goedgekeurd zouden kunnen worden kan een slimme fokker de hengst op sterf verervende merries zetten en tada: een goedegekeurde hengst die ineens met merries van buiten lang niet zo goed fokt.
Je kan, zeker in de huidige markt, beter met een hengst met dekboek gaan dekken. Dan hebben de veulens officieel papier en kan je de angolo arab kruising bij het NRPS inschrijven.
ChilleChick
Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-12 21:32
-
Laatst bijgewerkt door ChilleChick op 04-07-25 14:20, in het totaal 2 keer bewerkt
ChilleChick
Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-12 21:33
-
Laatst bijgewerkt door ChilleChick op 04-07-25 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt
De hengst zal niet goedgekeurd worden alleen op afstammelingen, hij zou of moeten deelnemen aan de hengstenkeuring, of evt als oudere hengst ergens worden goedgekeurd op zijn sportprestaties. Dat zal bij deze hengst dus helaas niet meer gaan.
Als je een KWPN merrie dekt met een hengst die niet goedgekeurd is, krijgt het veulen een Register B papier, dit is wel een KWPN stamboom, maar het paard wordt niet in het stamboek opgenomen, je mag met een Reg B paard niet meedoen aan keuringen.
Ik neem aan dat Zangersheide wel veulens van niet ggk Z hengsten zal registreren, met een KWPN moeder zal dit dan wel een optie zijn. Of Zangersheide veulens registreert uit een Arabier moeder weet ik niet. Misschien is NRPS nog een optie?
Is een NRPS papier zoveel meer waard is dan een niet-papier maar waarvan de ouders wel gewoon bekend zijn? Als het veulen kwaliteit heeft, zie ik niet in waarom je het niet zou kunnen verkopen met dit verhaal en de bekende ouders erachter.
Verder met Pletje eens....ik zie heel veel mensen ineens met niet gekeurde hengsten aankomen. Prima hoor maar je krijgt er alleen een registratie bij geen stamboek.