[KG] Vos x vos = valk!?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Evanne

[KG] Vos x vos = valk!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 23:51

Precies. Onmogelijk. Mijn gedachte.

Ik ken een valk die uit twee vossen zou zijn gekomen. Ik was er al jaren van op de hoogte wie zijn ouders waren, maar had er nooit eerder bij stil gestaan tot een paar maanden geleden. Voor de zekerheid heb ik de verzorgster gevraagd of ze het zou willen navragen bij de eigenaar/fokkers. Volgens hen zijn echt de twee vossen de ouders. Naar mijn weten is dat onmogelijk.. Ik weet dat een plant of mens een schaduwgen(?) oid kan hebben. Kan dat bij paarden ook het geval zijn? Ik heb namelijk een tijdje terug meegelezen in een topic waarin iemand zei een valk te kennen die uit twee palomino ouders zou komen. Het is dus schijnbaar niet de eerste keer dat er een 'onmogelijke' kleur uitkomt(ervan uitgaande dat de ouders de ouders gewoon zijn). Hoewel valk uit twee vossen nog vreemder is, omdat er bij hen geen creme aanwezig is.

Ervan uitgaande dat de ouders de ouders zijn, zou er op een of andere manier een mogelijkheid zijn dat er een valk uit twee vossen komt?

Ik ben op de hoogte van de 'basis genetica' (vos x vos = vos, bruin + 1creme = valk, zwart + agouti = bruin. Vos toont geen agouti, maar kan drager zijn. Creme is altijd zichtbaar), maaaaar dan komt er nog een vraag. Op de boktwiki heb ik zien staan dat er een recessief zwart gen is. Zou het kunnen zijn dat een of beide ouders dit gen dragen en hebben doorgegeven? Of is zelfs recessief zwart nog dominant boven vos? En waar komt dan de verdunning vandaan?

Veel vragen dus. Om zoveel mogelijk info bij elkaar te houden, hier alvast foto's. Gezien geen van de paarden in mijn bezit zijn, heb ik ze onherkenbaar gemaakt. Alleen de kleur is redelijk duidelijk zichtbaar.

Vader:
Overduidelijk een echte voskleur. Ook van dichtbij is er geen oneffenheid te zien.
http://i227.photobucket.com/albums/dd21 ... Hengst.jpg

Moeder:
Zij is best apart vos, erg rood. Op de foto lijkt ze bruiner dan ze is. Wel kan je zien dat ze witte stipjes heeft. In eerste instantie dacht ik aan Birdcatcher Spots, echter zijn haar stippen een stuk 'waziger' en minder goed zichtbaar. Wel is het kwa hoeveelheid bijna vergelijkbaar met de laatste foto vh wiki-artikel. Heb op het moment helaas geen duidelijkere foto, die komt nog.
http://i227.photobucket.com/albums/dd21 ... Merrie.jpg

Valk in kwestie:
http://i227.photobucket.com/albums/dd21 ... m/Valk.jpg

Anoniem

Re: [KG] Vos x vos = valk!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:55

Mij lijkt dat een gewoon bruin paard? Heeft hij wel een aalstreep?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:56

je valk is geen valk ;), kleur toont ook zo niet en daarnaast is het niet mogelijk.
Gewone bruine als ik zo snel de foto bekijk.

Molenhoek, Aalstreep hoort ook niet bij valk, maar bij wildkleur :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:57

Owh ja, dom :P Maar het is inderdaad gewoon een bruine :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:58

Je kunt echter ook geen bruine fokken uit 2 vossen.
Iets klopt daar niet.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:00

Waarschijnlijk dan toch een andere papa?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:03

Kan eigenlijk niet ander, tenzij er een mutatie is, maar dat lijkt me wel heel straf :P

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:10

Vos x vos = vos
Of de nakomeling nu valk of bruin is, speelt geen piano want het kan beide niet :)

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 00:10

Volgens mij(en anderen die hem kennen) is hij toch echt valk?
http://i227.photobucket.com/albums/dd21 ... /Valk3.jpg

Andere paps is vrijwel onmogelijk, er is maar één dekhengst daar op stal. En andere hengsten(1- en 2-jarigen) zijn allemaal gewoon bruin, vos, schimmel of zwart. Of de merrie zou al drachtig moeten zijn geweest bij aanschaf, dat was mijn eerste gedachte. Maar er is niemand die voor mij heeft kunnen bevestigen of dat wel of niet het geval is geweest. Fokkers zeggen: vos hengst x vos merrie... Vind het zelf ook vreemd.

Dat er iets niet klopt en het niet mogelijk is, is mij ook duidelijk. Anders had ik dit topic niet gemaakt ;)

Happinez, wat bedoel je precies met "kleur toont ook zo niet"? Vind dat een erg raar stukje.

Katrien, dat is precies wat ik weet en ook altijd zeg.
Laatst bijgewerkt door _Evanne op 05-06-12 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:12

zoals ik het zeg, lijkt geen valk op jou foto's.

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 00:15

Nou ja, of hij nou valk is of niet(hoewel mij altijd gezegd is dat hij valk is en ik vind hem daar ook op lijken). Bruin zou eigenlijk ook niet mogelijk zijn. Enige wat ik wil weten is of er niet ergens iets zou zijn waardoor hij toch uit vossen zou zijn gekomen. Zoals Molenhoek zegt, evt door een mutatie? Ik weet het niet. Vandaar mijn vragen.

En een beetje meer onderbouwing kan ook geen kwaad. Waarom vind jij het geen valk lijken? Heeft een valk dan bepaalde zeer typische kenmerken die je niet ziet op de foto's?

Edit: Heb nog eens gegoogled op valk/buckskin en hij lijkt niet op de meeste die er staan, maar op sommigen wel. ( Deze bijvoorbeeld lijkt precies kwa kleur) Toch blijft de vraag hoe de 'valk' aan deze kleur kan komen uit deze twee ouders?
Laatst bijgewerkt door _Evanne op 05-06-12 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:24

ik zit op de mobiel en dat is lastig bokken maar aangezien vossen zowel geen creme als zwartgen hebben lijkt het onmogelijkt. op de foto's oogt het paard ook niet valk maar bruin maar zelfs dan lijkt het me niet waarschijnlijk dat de vader de vader is.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:28

Valk is verdunt bruin, dus dat kan niet uit Vos x vos komen. Volgens mij is de merrie gewoon een schuinmarcheerster. <<)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:33

_Evanne schreef:
En een beetje meer onderbouwing kan ook geen kwaad. Waarom vind jij het geen valk lijken? Heeft een valk dan bepaalde zeer typische kenmerken die je niet ziet op de foto's?

Edit: Heb nog eens gegoogled op valk/buckskin en hij lijkt niet op de meeste die er staan, maar op sommigen wel. ( Deze bijvoorbeeld lijkt precies kwa kleur) Toch blijft de vraag hoe de 'valk' aan deze kleur kan komen uit deze twee ouders?

Valk is ook in meerdere kleurtyperingen te vinden.
De foto , in combi met de afstamming volgens jou maakt mij al dat het geen valk is.
Het valt mij regelmatig op dat mensen een dier een bepaalde 'aparte' kleur willen toeschuiven wat het dier niet is vandaar mijn argwaan ;)

Daarbij betrek ik ook net als andere de vraag of het wel degelijk de vader is.
Je zult niet de eerste zijn waarbij een afstamming niet klopt.

Als het echt 100 % zeker is dat de afstamming wel juist is ( en dan niet van horen zeggen ) zou ik nog kunnen denken aan het scooty gen over de voskleur heen.
Gezien moeder geloof ik ook wat donkerder was zoals ik begreep.

Happinez

_Evanne schreef:

De foto , in combi met de afstamming volgens jou maakt mij al dat het geen valk is.
Het valt mij regelmatig op dat mensen een dier een bepaalde 'aparte' kleur willen toeschuiven wat het dier niet is vandaar mijn argwaan ;)

Als het echt 100 % zeker is dat de afstamming wel juist is ( en dan niet van horen zeggen ) zou ik nog kunnen denken aan het scooty gen over de voskleur heen.

Happinez

_Evanne schreef:

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:37

Happinez schreef:
zoals ik het zeg, lijkt geen valk op jou foto's.

Foto's vertekenen volgensmij maar het is wel degelijk een valk. Als je naar de 2e foto kijkt van het paard richting oren, vind ik het veel lijken op de valk bij ons op stal (qua kleur dan)

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 00:44

Mijn vermoeden dat de vader de vader dus niet is, wordt hier steeds sterker bevestigd. Dat was namelijk ook mijn eerste reactie/gedacht. Maar nadat verschillende hebben gezegd dat hij uit die twee zou komen, ben ik een beetje gaan twijfelen aan een eventuele mutatie of iets dergelijks.

Toch zou ik nog willen weten waarom jullie hem bruin vinden en niet valk? Wat zijn dan de valkkenmerken die hij mist? Hier wordt hij eigenlijk al zolang ik mij kan herinneren valk genoemd, ik heb dan ook gewoon altijd aangenomen dat hij valk is. Wel een beetje ander soort valk dan ik gewend was, maar ik heb er verder nooit bij stilgestaan dat hij misschien wel helemaal geen valk is.
Het is dus ook niet zo dat ik hem tot valk heb 'gedoopt'. Zoals ook al eerder vermeld zijn geen van de paarden in mijn bezit en ben ik eigenlijk maar een buitenstaander met interesse in de kwestie.

100% Zeker zal ik de afstamming nooit weten helaas. Ik twijfelde er sowieso al aan(vandaar dat er in mijn OP staat "ervan uitgaande dat..."). De fokker weet het soms niet precies heb ik een aantal weken geleden duidelijk gemerkt. Maar aangezien anderen op stal (die het nog wel eens beter weten dan de fokker zelf) het ook beweren, vond ik het al iets aannemelijker. Totdat ik ben begonnen met mij te verdiepen in kleuren...

Laat dus duidelijk zijn dat de afstamming niet volgens mij is, maar dat is wat de eigenaar, fokker en derden zeggen. Ook heb ik hem dus niet zelf tot valk benoemd, maar dit altijd aangenomen en ook logisch gevonden eigenlijk. Ik heb hem ook vaak genoeg van dichtbij gezien en ik vind hem zelf ook wel echt valk lijken, maar heel veel verstand heb ik er dan nou ook weer niet van.
Jammer trouwens dat ik het hoofd niet duidelijk kan laten zien (vind het simpelweg niet netjes andermans paard herkenbaar te plaatsen), die is namelijk overduidelijk lichter met hier en daar een wit (lijkende) haar erdoor. Voorheen had hij helemaal die kleur. Ze noemde hem dan ook wel eens het gele paard.. Hij leek ook wel echt geel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:58

Is de moeder 100% zeker vos of kan dat misschien een smoky black zijn?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:13

Neonlight schreef:
Is de moeder 100% zeker vos of kan dat misschien een smoky black zijn?

Dit zou ook dan de ENIGE absoluut mogelijkheid kunnen zijn mocht hij een valk zijn. Moeder zou dan creme dragen op zwart en de vos-vader zou dan agouti hebben doorgegeven: zwart + creme + agouti = valk.

Maar als men uitgaat dat de aangegeven ouders de ouders zijn ... en die zijn beiden vos ... dan sorry de papa is de papa niet.

Hebt je misschien een betere foto van het paard waar zijn hele lichaam op te zien is?
Ook een duidelijker foto van de moeder zou meer informatie geven ... waarom zijn delen uitgewist op de foto's?