beweging veulen in buik?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

beweging veulen in buik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 19:47

Goed... ik geef het toe. Ik ben mogelijk paranoide.

Vorig jaar stelde ik vragen omtrent de wat gezwollen uier van mijn rondbuikige merrie, die ik nog niet zo lang had. Ze leek zwanger, maar bleek het niet te zijn (maar was wel voorheen fokmerrie, waardoor ze wel een 'babybuik' had... beetje excuus dus voor mijn vergissing)

Nu heb ik hier sinds okt afgelopen jaar een mini; een krijgertje. Ik heb haar gekregen van een rijschooltje, die haar min of meer in de maag gesplitst had gekregen van een dame waar ze twee pony's kocht. Bij die oude dame liepen hengsten en merries door elkaar, dus de merrie heeft (helaas) eerder veulens gekregen (het is een dwerggroei) Nu weet ik dat de merrie niet bij het rijschooltjes heeft gestaan afgelopen zomer, maar waar ze dan wel was, weet ik niet. Ze was toen, vlgs mij, ook niet van de oude dame. Het is allemaal wat vaag.

Maar goed.... ze heeft dus wel een hele erge hangbuik. Aan de uiers zie ik niets bijzonders, maar ze heeft wel een typische hang/puntbuik.Bij de rug en kont is ze niet te dik en je voelt haar ribben, dus het is geen vet. Maar ze heeft wel een rare lichaamsbouw met het lijf van een gewone shet en hele korte pootjes, waardoor ze al vanaf het begin erg dik had. Ik vind alleen dat de buik zo'n rare vorm krijgt en ze lijkt wel erg onhandig te lopen (ze waggelt erg, maar dat deed ze eigenlijk al... ik meen alleen dat het erger is nu, maar ook dat kan paranoia zijn)
Ik heb nooit hengstigheid gezien bij haar, maar goed... die zie je bij mijn andere merrie ook niet echt.
Ik zie echter ook niets bewegen in de buik (anders dan de 'normale' bewegingen)
Zou dat niet eigenlijk zo moeten zijn?

Ik heb vroeger bij een fokker paarden verzorgt en gewerkt, maar kan het mij echt niet meer herinneren. Het is dan ook al zo'n 35 jaar geleden.

Ik weet het...ik kan haar laten scannen... maar dik kans dat ik weer spoken zie.
Maar de vraag is dus of je het veulen altijd ziet bewegen in de buik of niet?

quintolover

Re: beweging veulen in buik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:53

Hoi, het veulen zie je idd bewegen, mijn merrie was in maart uitgerekend ( oke uiteindelijk pas 1 mei bevallen) maar in ieder geval vanaf december heb ik het veulen gevoeld. Ik voelde het meerdere malen bewegen, en echt heel duidelijk ook. Dus goed kijken of je het ziet bewegen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 07:48

Nee hoor, je hoeft het veulen niet te zien bewegen. Er zitten ware voetballers tussen, maar ook schone slaapster/slapers :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 07:52

Ik zelf voelde nooit iets, rare vergelijking misschien maar bij dieren is dat ook zo.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:07

ah oké, het is dus beide mogelijk. Ik meen mij te herinneren dat we bij de fjorden vroeger wel ooit een veulen zagen bewegen, maar de man fokte met fjorden en ik kan mij dus niet meer herinneren of het een uitzondering was of meer regel.
Maar ik begrijp dus dat al dan niet beweging zien, geen indicatie is.

Nou ja, waarschijnlijk is er niets aan de hand, maar ze heeft zo'n rare puntbuik. Nu is ze toch al erg raar gebouwd. Toen ik haar voor het eerst zag, dacht ik... tjeeee, die is dik. Maar bij nadere inspectie merkte ik dat het ruggengraatje er echt bovenop lag en dat er geen spek op de heupen of in het nekje zat en dat je zeer goed de ribben kon voelen.
De dierenarts bevestigde dat het paardje dus echt niets te dik was, maar dat ze organen had, die eigenlijk niet bij haar grootte paste (dwerggroei shet dus) De shetlander heeft de maat van een mini, maar het lijf van op zijn minst een behoorlijke shet, waardoor iedere verhouding zoek is.
Haar hoofd is ook vrij groot, haar pootjes heel kort. Je kunt haar vergelijken met een lilliputter.
Vanwege die grote borstkas en buik, krijg je geen kijk op haar.
Dat ze voorheen veulens heeft gehad, maakt het er niet gemakkelijker op.

Maar ik heb wat foto's gemaakt en zal die eens naast de foto's houden toen ze kwam. Kijken of er echt verschil is. Dik kans dat er niets aan de hand is hoor...Maar goed, uitsluiten kun je het ook niet.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:58

Ik heb mijn veulen vorig jaar maar twee keer een klein 'schopje' zien geven, verder heb ik niets gezien.
Dus je ziet zeker niet altijd iets.

Plaats de foto's anders even in dit topic, kunnen we mee kijken :)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:04

Wat je eventueel kunt doen, is je hand vlak voor de uier op de buik leggen, en een beetje druk erop zetten.
Zo heb ik in het begin het veulen een aantal keren gevoeld.
Overigens is niet iedere merrie hier van gediend.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 19:13

Cynthia82 schreef:
Ik heb mijn veulen vorig jaar maar twee keer een klein 'schopje' zien geven, verder heb ik niets gezien.
Dus je ziet zeker niet altijd iets.

Plaats de foto's anders even in dit topic, kunnen we mee kijken :)

Ze ziet er best zwanger uit, maar dat zegt niets. Ze heeft een rare bouw met hangbuik en eerder veulens gehad. Ik wil best foto's plaatsen, maar ik ben bang dat het weinig zegt. ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 19:15

Dakotah,dat is natuurlijk een optie. Maar ik heb even de makkelijke weg gekozen.
Ik heb een mail gestuurd naar de rijschoolhoudster waar de pony vandaan komt. Zij weet waar de pony afgelopen zomer heeft gestaan en weet dan waarschijnlijk ook of zwangerschap al dan niet een mogelijkheid is.
Nu kan het een paar dagen duren voordat ik antwoord krijg, want ze kijkt de mail niet zo vaak, maar als de merrie niet bij een hengst in de buurt is geweest, kan ik zwangerschap iig uitsluiten
Ik wacht dus eventjes af.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 21:22

Ik heb al antwoord gekregen :) Trulsa heeft voorheen altijd bij hengsten gestaan, bij de oorspronkelijke eigenares en dus de nodige veulens gehad, maar afgelopen zomer alleen bij ruinen en merries, dus is een zwangerschap uitgesloten.
Ze heeft gewoon een rare buik. Dat wist ik wel, maar met de zomervacht viel het extra op.
De rijschoolhoudster had verleden jaar dezelfde verdenking :) Maar ook toen bleek dus niets aan de hand.