wat me opvalt dit jaar ( geen idee of het hiervoor ook was) is dat er heel veel merries en veulens gestorven zijn. Ziektes hadden, niet klaar noem maar op. Is het de jaren hiervoor ook zo geweest? Dat weet ik namelijk niet, omdat ik nu zelf een veulen ernaast heb lopen viel het me op. Heel veel merries die dragen over, mijnes heeft 367 dagen volgehouden.
Anoniem
Geplaatst: 04-06-12 19:37
Volgens mij niet,maar zijn het de wat "bekendere" merries van bokt waarbij het mis is gegaan,dat er meer verslagen worden geplaatst ofzo? sowieso is dat de laatste jaren steeds meer,imo. Bij mn buurman is het dit jaar ook 3x mis gegaan,dat was dan wel extreem vaak,maar eigenlijk gaat het elk jaar wel een keer mis.....
edit: merries die overdragen idd wel,maar dat schijnt te komen door de strenge winter. of het echt zo is,weet ik niet zeker.
balloon
Geplaatst: 05-06-12 10:30
Onze merrie was gust, en beide merries willen tot nu toe niet goed drachtig worden. 't Zal wel in de lucht hangen..
Vorig jaar droegen ook heel veel merries over. Volgens mij is het niet anders dan anders.
pretty
Geplaatst: 07-06-12 11:29
hier in elk geval extreem veel pech dit jaar. Maar het is zo,dat niet iedereen dit meldt als er pech is,dus je weet eigenlijk niet of je alleen staat met al die ellende of als het overal wel een keer gebeurt. 1 veulen geboren wat 4 dagen lateruiteindelijk gestorven is 2e veulen heeft droes gekregen en was bijna gestikt. 1 merrie die drachtig was bleek uiteindelijk gust en heeft dus verworpen. De merries die dit jaar gedekt worden,worden slecht drachtig.
Mijn ervaring dit jaar is juist dat een aantal wat eerder bevalt en veel hengstjes om mij heen, maar dat is toeval natuurlijk.. Verder niet meer of minder ellende, elk jaar gaat er wel ergens wat mis, helaas..
Sunnda
Geplaatst: 07-06-12 17:02
hier vooral heel veel hengstjes!! Een merrie en de rest is allemaal hengst (hebben het over 11 veulens). Heb het idee dat er dit jaar inderdaad wel meer berichten zijn over slechte dracht..maar dat kan natuurlijk ook gewoon zo lijken..
tanjaatjuhh
Geplaatst: 08-06-12 13:57
balloon schreef:
Onze merrie was gust, en beide merries willen tot nu toe niet goed drachtig worden. 't Zal wel in de lucht hangen..