[KG] op kleur fokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

poffertjepof

[KG] op kleur fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 17:20

heey,
misschien een gekke vraag hoor.
maar ik zat zo eens op het internet te kijken wat voor kleuren paard je moet hebben om een bepaald iets eruit te krijgen.
en toen stonden er allemaal dingen over homozygoot en heterozygoot. (en dat snap ik allemaal wel)
maar hoe weet je nou of je paard z'n kleur heterozygoot is of homozygoot en wat voor kleuren er verder in zitten.
en ik zou ook graag willen weten wat voor veulens er uit bepaalde kleuren komen zeg maar. (woow rare vraagstelling)
eigenlijk ben ik gewoon benieuwd als je een palomino en zwart paard kruist wat voor kleur je daar uit krijgt. en cremello en vos bijv.
en meer van dat soort kleurtjes.

:D
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 06-06-12 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Quebelle

Re: op kleur fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:22

Er bestaan kleuren testen,DNA opsturen naar een labo en dan krijg je je resultaat binnen enkele weken :)

anneliesdj

Re: op kleur fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:24

Als je de zoekfunctie eens gebruik kom je al een heel eind.

Wat je paard zelf draagt kun je laten testen dmv DNA maar goed kijken naar de voorouders geeft je ook al veel info.

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:24

Of het paard homozygoot of heterozygoot is voor een kleur kun je laten testen. Bij sommige kleuren weet je zeker dat het paard homozygoot is omdat het een recessief gen betreft, zoals vos. Schimmel is echter dominant, dus een schimmel kan zowel homozygoot als heterozygoot zijn. Op de boktwiki is ook een heel stuk te vinden over kleur!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:20

Er is als eerste Topic bij 'Algemeen' van deze sectie een topic met Kleuren Calculator ... via deze calculator kan je allelei combinaties uitwerken.

Citaat:
eigenlijk ben ik gewoon benieuwd als je een palomino en zwart paard kruist wat voor kleur je daar uit krijgt. en cremello en vos bijv.

Palomino x zwart kan het volgende geven:
- vos, bruin, zwart
- palomino, valk, smokey black

Cremello x vos = 100% palomino