Wisselen van hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esplendido

Wisselen van hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 12:22

Mijn merrie is dit seizoen inmiddels vijf keer geïnsemineerd. Deze week hoor ik of ze nu eindelijk drachtig is. Mocht ze niet drachtig zijn, zou het dan zin hebben om het eens met een andere hengst te proberen?

PocoGaucha

Re: Wisselen van hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:23

als het goed is zijn goed gekeurde hengsten ook getest op vruchtbaarheid. dus eerlijk gezecht denk ik dat het niet veel uitmaakt. maar je kan het altijd proberen.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:25

Het kan wel zin hebben. Ik zal het dus wel doen. Het kan net de combinatie zijn.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:27

Ja kan. Je kan ook kijken naar een hengst waarvan je vers sperma kunt krijgen. Diepvries sperma wordt vermengd met een goedje waardoor sommige merries niet goed bevrucht raken.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:28

Dat heeft zeker zin.
Gebeurt wel vaker dat een merrie van een bepaalde hengst niet drachtig wordt. Andere hengst en de merrie is dan wel gelijk drachtig. Dus gewoon proberen zou ik zeggen.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:28

soms klikt een combinatie gewoon niet.... Dus zou na vijf keer ook eens wat anders gaan proberen.
Je bent wel vroeg begonnen of niet, dat je nu al vijf keer geinsemineerd hebt?? (geen aanval :o )

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:30

Ik zou me wel goed laten informeren bij hengstenhouder en stamboek.
Sommige hengstenhouders laten je wel dek geld betalen ondanks dat de merrie niet drachtig is van hun hengst.
En sommige stamboeken eisen een DNA onderzoek als je tijdens het dekseizoen van hengst wisselt.
Alles zou dus veel extra kosten mee kunnen brengen.

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:31

Als je van hengst gaat wisselen, zou ik een hengst proberen die natuurlijk dekt!, of vers sperma (hengst dezelfde dag laten springen als insimineren). Dan heb je denk ik wat meer kans op dracht.
Sommige merries kunnen niet over de verdunning van het sperma, en worden dan niet drachting.

Andere optie is misschien dat je merrie niet helemaal lekker in haar vel zit, misschien heeft ze last van cyste in de baarmoeder of gewoon niet helemaal fit. Als ze wel gezond is, zou je haar misschien dicht kunnen laten zetten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:32

PocoGaucha schreef:
als het goed is zijn goed gekeurde hengsten ook getest op vruchtbaarheid. dus eerlijk gezecht denk ik dat het niet veel uitmaakt. maar je kan het altijd proberen.

dat ligt er maar net aan over welk stamboem je praat :)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 12:33

Het is een hengst met vers sperma en het gaat idd om een ggk kwpn hengst, wel een wat oudere hengst. Dus in principe is dat sperma gewoon goed. Ik dacht idd dat het misschien de combi is die zorgt dat het niet wil lukken.

Ben idd vroeg begonnen, omdat mijn merrie vorige keer ook vier keer geïnsemineerd moest worden voordat het pakte. Ik weet dus dat mijn merrie niet makkelijk drachtig te krijgen is. Maar ze staat op het station waar de desbetreffende hengst ook staat, staat daar lekker in de wei en wordt daar goed begeleid door de dierenarts. Misschien kan ik nog een keer vragen om het onverdund te proberen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:35

is ze eerder weleens drachtig geweest via KI?

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:36

ja toch zeker wel proberen, die van mij was 5/6 x gedekt door 1 goedgekeurde hengst die niet gepakt had.. heb haar laten onderzoeken en alles was goed vanbinnen en ze is vruchtbaar. Dus het kan wel uitmaken als je een andere probeerd :-)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 12:37

Ze is eerder gedekt door Jazz. Dat is nu vier jaar geleden en daar had ik een mooi hengstveulen uit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:42

Als je op hetzelfde dekstation blijft heb je kans dat je niet 2x dekgeld hoeft te betalen. :) Dus het is een optie. Wees er wel zeker van dat de merrie schoon is, dus spoelen enzo kan ook helpen :)

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:46

wisselen kan zeker helpen! anders onverdund proberen...

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:47

Ik heb mijn merrie die altijd in 1x drachtig was na 4x geprobeerd te hebben bij 1 hengst bij de 5e poging bij een andere gedaan en gelijk drachtig. Zou het zeker proberen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 13:22

Ik blijf op hetzelfde dekstation. Anders gaan de kosten wel erg uit de hand lopen. De merrie is iedere keer voor en na de inseminatie gespoeld en goed gecontroleerd door de da.

Ik denk dat ik het maar ga proberen met een andere hengst. Tenzij het de laatste keer gelukt is watik natuurlijk hoop.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:18

Bij mijn merrie heeft dat wel nut gehad.. Na een aantal keer insemineren nog steeds niet drachtig van een bepaalde KWPN hengst, een andere geprobeerd en dat was in 1x raak.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:48

kleinvosje schreef:
Ja kan. Je kan ook kijken naar een hengst waarvan je vers sperma kunt krijgen. Diepvries sperma wordt vermengd met een goedje waardoor sommige merries niet goed bevrucht raken.

Vezendsperma wordt ook verdund.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:50

Sammie schreef:
Als je op hetzelfde dekstation blijft heb je kans dat je niet 2x dekgeld hoeft te betalen. :) Dus het is een optie. Wees er wel zeker van dat de merrie schoon is, dus spoelen enzo kan ook helpen :)

Yep, dus scannen om te kijken of het ei weg is en of er vocht in de baarmoeder achter blijft

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 22:02

Merrie wordt gescand voor en na de inseminatie. Is iedere keer de dag na het insemineren gespoeld. Er wordt dus goed in de gaten gehouden of de baarmoeder schoon is.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:04

Ik heb het nog niet zo vaak gehad maar na 2 keer wisselen we hier ook meestal :j
en bij een iets oudere of moeilijkere merrie gaan ze na KI op regumate tot het vruchtje 3 maanden is

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:08

waarom zo vaak spoelen? is de merrie steeds smerig? vocht? anders zie ik er het nut niet van in...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:13

Nou ben ik niet van die hormoon troep (regumate) weet dat het bij sommige helpt hoor. Maar door die bende werd mijn merrie niet meer hengstig. En dus ook niet meer drachtig.
Probeer het op een zo natuurlijk mogelijke manier te regelen.

Ik neem aan dat de merrie schoon is. Maar vraag me af waarom ze zo vaak gespoelt wordt. Wordt ze na het insemineren ook gespoelt? Is dat nou niet een tikkie tegenstrijdig? Spoel je dan niet juist de sperma eruit? Misschien dom hoor, maar mijn logische redenatie denkt dat.
Verder ga ik er van uit dat de merrie gezond en in goede conditie is.
Dan zou het probleem dus bij de hengst liggen.
Accepteerd ze het verdunningsmiddel niet? Dan zou een onverdunde inseminatie een idee zijn.

Maar misschien is er toch iets anders? En kan de merrie daarom niet drachtig worden. Ik zou niet direct grijpen naar dingen als regumate.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:15

bovenstaande mijn gedachten!
ik heb zon merrie... onverdund niks aan het handje :D