zadelmak maken van een shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moniuqe

zadelmak maken van een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 10:56

ik heb er hier 2 staan een 4 jarige en een 2 jarige
de 4 jarige wil gaan beleren voor mijn dochtertje maar hoe ga ik te werk.
dus waar begin ik mee???
mijnheer janse is heel makkelijk in de omgang en superlief.
wie heeft er tips voor mij????

Keet

Re: zadelmak maken van een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:02

Zoekfunctie hier op het forum gebruiken :) dan vind je 1001 topics over het zadelmak maken van paarden en ponys. En dus ook over shetten :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:42

Hetzelfde als bij een groot paard. Als je daar geen ervaring mee hebt zou ik hulp vragen van iemand die vaker paarden beleerd heeft, want je wilt natuurlijk dat de shet het goed leert zodat je dochtertje veilig een rondje kan rijden.

In korte lijnen heb ik het zo aangepakt:
Eerst longeren aan de gewone longe met een halster, zodat ze alle stemhulpen goed kennen en er goed op reageren. Daarna heb ik het met hoofdstel en bit gedaan en ook aan de dubbele longe. Hiervoor gebruik ik een longeersingel, dan wennen ze ook al aan druk op hun rug. Met de dubbele longe kun je de teugelhulpen al introduceren en figuren oefenen. Als dat goed gaat loop ik er vaak ook met de lange lijnen achteraan, als het in de bak goed gaat ook op straat zodat ze meteen goed verkeersmak zijn. Tot slot gaat het zadeltje erop aan de longe en als dat allemaal goed gaat zet ik er een ruiter op. Ik hang trouwens wel een paar keer over de pony heen (niet met mijn hele gewicht uiteraard). Ik heb de pony vast en de vader liep de eerste keer mee. Toen dat goed ging, had ik ze aan de longe zodat ik de stem en zweephulp kon geven en de ruiter de beenhulp. Als dat ook allemaal goed gaat mogen ze los rijden. Mijn ervaring is met mijn beide shetten dat ze het rijden meteen goed oppakten. Ze snapten alles vanaf de grond al, dus de ruiter reed zo weg.

Als je zelf geen ervaring hebt zou ik dus wel hulp zoeken. Zo iemand weet wanneer je paard toe is aan de volgende stap en hoe je moet reageren als hij het niet snapt of je wil uitproberen.

moniuqe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 11:55

dank je voor de snelle reactie, met longeren ben ik inderdaad al bezig en dit gaat heel erg goed.
daar komt ook bij dat janse een echte goedsul is en eigenlijk alles wel prima vindt.
de 1e tien rondjes gaat hij in volle galop maar als ik dan tegen hem ga praten reageert hij daar goed op.
dus we zijn op de goede weg.