Met spoed veulen gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gwenda

Met spoed veulen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 21:43

Hallo allemaal, ik heb geen idee of het hier goed staat, ik hoop van wel.
Helaas is gisteravond op mijn pensionstal een merrie aan koliek overleden. Deze merrie heeft een veulen van 2 maanden oud. Er is al geprobeerd het veulen bij andere merries te zetten, 1 met een veulen van dezelfde leeftijd en 1 waarvan het veulentje vlak na de geboorte was overleden, maar deze merries accepteren haar niet omdat ze al te groot is.
Nu doe ik een oproep op bokt om een vriendje voor dit veulen te vinden, zodat zij niet alleen hoeft op te groeien. Dus mocht jij, of iemand die je kent helaas ook zijn merrie zijn verloren en wil jij ook dat deze samen met een ander opgroeit laat dan wat horen.
We zoeken een veulen van 2 of 3 mnd oud, alle rassen mag, alleen het betreft een kwpner dus heel klein ras is niet handig denk ik.
We hebben ook al een melding uitstaan bij de veulencentrale, maar ik wil het hier ook graag proberen.

Graag reactie via pb, met telefoonnummer, dat gaat het snelst. :)

tamary

Re: Met spoed veulen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:47

Er zit in friesland toch een moederloze veulens opfok?

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:48

Zoek je niet juist een merrie die haar veulen is verloren dan? Of kan een veulen van 2 maanden zonder moeder al?
En zoek je een veulen te leen of te koop?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:54

tamary schreef:
Er zit in friesland toch een moederloze veulens opfok?

Bestaat niet meer.

Ik had vorig jaar hetzelfde helaas. Dit veulen is bij een lieve ponymerrie gezet en met de emmer gevoerd.
Ik raad je niet aan er enkel een veulen bij te zetten, die biedt geen geborgenheid en opvoeding.

Sterkte met de nachtelijke voedingen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 03-06-12 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 21:56

Klopt, ik zag net op internet inderdaad een opvang, bedankt voor je tip. Maar ik denk dat we het eerst op deze manier proberen, dan kan het veulen hopelijk hier op stal blijven.
Ja, maar zoals ik schreef, die merries accepteren dit veulen helaas niet meer omdat ze al te groot is. Dus ze moet het inderdaad zonder moeder doen, daarom willen we er een veulen bij zoeken, zodat ze niet alleen is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:58

Zoek dan liever een merrie dat geen melk geeft of desnoods een shetlander.
2 maanden is echt te jong om geen volwassen paard erbij te hebben, die wordt of angstig of vreselijk vervelend.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:59

Maar waarom zoek je er een veulen bij zodat ze niet alleen is? Zoek een volwassen paard die de "regeltjes" kent, heeft het veulen ook een sociale opvoeding :j

Gwenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 22:00

Sizzle, vervelend dat jij hetzelfde hebt gehad. De opvoeding is zeker heel belangrijk. Wellicht dat ze, als we er een veulen bij kunnen vinden, later weer bij de andere merries met veulens inkunnen. Maar dan staat ze niet alleen op stal enzo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:03

Met een volwassen pony erbij hoeft hij ook niet alleen op stal.
Die kunnen bij elkaar zodat hij ook goed stalgedrag leert.
Een fatsoenlijk volwassen merrie met kudde ervaring zal 'waken' als het veulen gaat liggen zodat hij zich veilig voelt. 2 veulens samen gaan beide liggen en hebben dus geen gevoel van bescherming.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:07

Als je bang bent voor verwondingen kun je een shetlandmerrie overwegen.
Die zijn vaak in kuddes gehouden. Een oudere fok merrie krijg je voor bijna niets en misschien zelfs wel te leen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:08

Niet iemand in de buurt met een kleine kudde, waar je het veulen bij zou kunnen zetten?
En dan met flessen/emmers opvoeden?
Als er in de buurt iemand 2 of 3 paarden met vriendelijk sociaal karakter heeft zou ik dat proberen.
En het hoeven er geen eens 2 of 3 te zijn, 1 zoals hier al genoemde vriendelijke correcte merrie die veulens leuk vind
is al genoeg.
Als het in de buurt is kan je dan zelf het voeren regelen.

Hoop dat je zoiets kan vinden op korte termijn.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:12

Misschien kun je eens bij Sita_ aankloppen, die heeft ook een veulen opgevoed met de hand. Die had als vriendje een shetlandhengstje of ruintje, weet het niet meer zeker.
Zij zal je iig heel veel kunnen vertellen over het hoe en wat, over hulp en tips, handige dingen etcetera lijkt me.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:21

1 van de weidegenootjes van mijn fjorden jaarling is ook met de hand opgevoed.
(merrie was overleden, door bliksem inslag)
Echter met de hand onder de vleugels van in 1e instantie (nog drachtige) andere fjorden merrie (wat toen haar veulen er was niet meer ging uiteraard) en daarna door een KWPN merrie.
Is super goed gegaan.
Wel berg werk, veulen hebben ze zo snel mogelijk leren drinken uit een emmer, maar dan nog is het best veel werk.
Maar meer dan de moeite waard!

Gwenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 13:27

Maar het lastige is dat dit veulen al 2 mnd oud is. Heeft iemand ervaring met een pleegmoeder samenbrengen met een veulen van deze leeftijd? Tot nu toe werd ze al door 2 merries niet geaccepteerd, waarschijnlijk omdat ze al te groot is...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:57

Ja, ik dus! Mijne was ook zo oud.
Een merrie zonder melk is wat dat betreft veel eenvoudiger omdat die niet hormonaal in de war is.
Die ziet gewoon een lief klein veulen, geen potentieel 'eigen' veulen.
Dat is dus niet zo moeilijk te koppelen. Wel voorzichtig uiteraard en liever een pony omdat die minder grote voeten hebben :+

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:08

ik heb geen veulen van haar leeftijd, maar heb wel een lieve merrie die vast nog wel een veulen accepteerd, ze is erg lief, en staan nu met z'n 2en in het land, kan nog wel een veulentje bij van 2maanden oud..

hoor het wel

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:21

Ik zou inderdaad gaan voor een merrie die geen melk meer heeft.. Mijn fab die neemt ook als ze zelf geen veulens heeft andere makkelijk onder haar hoede.. Andere paarden is uit den boze, maar veulens staan bij haar op stal enzovoorts.. Zo heeft ook een veulentje van 2,5 maand erbij gestaan.. Ging prima.. Ook oudere veulens nam ze onder der hoede.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:31

Of gewoon bij een merrie met veulen? het mag dan niet drinken maar uiteindelijk mogen de veulens wel met elkaar spelen? desnoods een shetmerrie met veulen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:37

Gwenda schreef:
Maar het lastige is dat dit veulen al 2 mnd oud is. Heeft iemand ervaring met een pleegmoeder samenbrengen met een veulen van deze leeftijd? Tot nu toe werd ze al door 2 merries niet geaccepteerd, waarschijnlijk omdat ze al te groot is...

Maar je hoeft toch niet perse een pleegmoeder te hebben (ja, natuurlijk het beste), maar ik bedoel als je die echt niet kan vinden kun je gewoon een ander volwassen paard erbij zetten in plaats van een veulen.
Ik snap niet welke plaats een veulen toe moet voegen aan het leven van een moederloos veulen, als je geen pleegmerrie kan vinden die het veulen accepteert, zet er dan een ander volwassen paard bij, desnoods een ruin, maar 1 die opvoeding en manieren bij kan brengen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:00

Je hoeft geen merrie te hebben met veulen of drachtige of 1 die veulen verloren is.

Je wilt gewoon een merrie die vriendelijk is voor je veulen en hem wegwijs kan maken in de wereld.
Voeren moet je zelf doen (emmer leren drinken).
Kan uiteraard een merrie zijn die in het verleden veulens heeft gehad.
Maar mijn merrie vond voor ze ooit veulentje heeft gehad, veulens ook al prachtig en hing vaak de tante uit.
Fjorden veulen dat ik ken van vorig jaar dat moederloos was, is ook gewoon door een merrie grootgebracht,
die geen veulen had/gehad.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:18