aalstreep countershading vraag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

aalstreep countershading vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 11:07

Nou zei iemand dus dat een vos vaak geen aalstreep heeft maar countershading omdat de aalstreep niet doorloopt in de manen anders hadden deze zwart moeten zijn.
Nou heeft de zachtdraver van m'n moeder ook een aalstreep maar gezien hij bruin is loopt deze technisch gezien door in de manen, hij heeft immers zwarte manen, of is hier dan nog altijd sprake van countershading??

Eileen_

Re: aalstreep countershading vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:14

Ik dacht dat een aalstreep altijd bleef zitten, en een countershading weg gaat en weer terug komt. Maar dat weet ik ook niet zeker
vossen kunnen trouwens wel een aalstreep hebben. Wildkleur vos :)
http://www.bokt.nl/wiki/Wildkleur

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:37

zolang hij verder geen dun kenmerken heeft is het countershading
countershading kan zelfs zo duidelijk zijn dat het niet te onderscheiden is van een echte aalstreep

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:40

Een vos met een aalstreep is een wildkleur, net als bij andere wildkleuren hebben vossen dan in het midden donkere en aan de zijkanten lichtere manen. Bij wildkleur vossen (leemvossen) is het soms wel moeilijker te zien dan bij andere kleuren.

Een vos met countershading (streep over de rug/lendenen/kont zonder dat 't paard een wildkleur is) heeft het paard "gewone" manen. Mijn vos heeft countershading met veel grijze manen. Een bruine met countershading heeft gewoon zwarte manen. Als de draver van jouw moeder geen wildkleur manen heeft (donker in het midden en licht aan de zijkanten, zoals een fjord) heeft hij countershading. De vacht zal dan ook bruin zijn ipv wildkleur bruin (fjordkleur) Bij bruinen en zwarten is het verschil tussen wildkleur en niet-wildkleur ook al aan de vacht duidelijk te zien.

Een aalstreep kun je 't hele jaar door zien. Countershading is duidelijk zichtbaar in de zomer en nauwelijks/niet in de winter.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 18:01

mijn vos d'r streep is altijd zichtbaar en die heeft veel wit in de manen...geloof alleen nooit dat ze wildkleur is. in m'n profiel zijn foto's te vinden.