paspoort?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 15:15

Ik heb net via nsps het paspoort binnen. Daar staat in dat mijn Shet aangemerkt is als Paard. Volgens mij is het toch echt een pony... Verder staat Ras Onbekend. Het is toch echt een Shet.... Zie mijn profiel. Verder werd al ingevuld dat hij niet voor consumptie bestemd is. Die keuze moet ik toch zelf maken? En....als herkenbaarheid heb ik doorgegeven dat hij een deuk in zijn hoofd heeft bij zijn linker oog. Dat staat niet omschreven. Verder de benaming zweetvos....en die zien er volgens mij toch heel anders uit.

Wie heeft ook wel eens zo'n wazig paspoort ontvangen?

Annebet_

Re: paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:05

eens hij niet voor consumptie bestemd geweest is, kan dat niet meer veranderd worden dacht ik.
En een zweetvos ziet er wel degelijk uit als de pony in je profiel! ( Shandy )

Verder kan ik je niet helpen ;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:08

hoe weet jij zo zeker dat het een shet is? heeft ze een echt vader en moeder? of zijn die onbekend?
volgensmij is het toch echt een zweetvos, zij heeft toch lichte manen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 07:19

De moeder had een papier en de vader stond bij de buren maar was nog niet in het stamboek opgenomen toen hij de merrie dekte. Die stond bij een man die allemaal shets fokte. Ik heb daar van de meeste stamboekpapieren gezien. Als je naar de pony kijkt, mag je mij eens aangeven aan wat voor ras je dan zou denken? Dan is en blijft het ook nog altijd een pony en geen Paard, zoals op het paspoort staat, lijkt mij. Het gaat om de 2e pony in mijn profiel, niet de 1e, dat is een QH.
Wat betreft consumptie....hij is nu 13 en er worden wel meer paarden gechipt die ouder zijn en geen chip en paspoort hebben, krijgen die dan ook de bemerking Niet voor Consumptie standaard aangemeten? Ze gaan hier overigens niet naar de slacht, maar ik vraag me zoiets toch af.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 03-06-12 07:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 07:27

Ht is sowieso een zweetvos als het om de voskleurige kleine pony in je profiel gaat met de witte/lichte manen. Voor de rest ga ik over het ras niet oordelen :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 07:30

Ik vraag me af welke rassen gelijkend zijn met stokmaat 94 cm? Maar goed...hij is nog steeds rasloos...zo lang de fokker het papier niet wil opzoeken. Ik dacht dat de kleur slechts vos genoemd zou worden.... De stokmaat staat ook niet op het aangevraagde paspoort. Als er dan Paard op staat lijkt me dat de nVWA moeilijk kan gaan doen?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 07:41

Vader was Litmanen (vb), van Expensive v Bromishet en Acclamation of Duke Stable S. (pref). Moeder is Fendi, maar stamboeknaam weet ik dus niet. In de vaderlijn zit Parlington Pimpernell en Vorden Buddleia (pref). de grootmoeder van Expensive v Bromishet is Sunrise van Spruitjesdom (pref).

Vader van Fendi zou Berlad van Keizershof zijn.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:04

Als je zelf wil aangeven of hij voor de consumptie is dan had je het paspoort eerder moeten aan vragen. Sinds een aantal jaren is het medisch inlegvel verplicht. Hierop moeten alle dierenarts handelingen vermeld staan. Alle paarden die na die tijd een paspoort krijgen worden automatisch als niet geschikt aangemerkt.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 08:08

Ok, dan is dat duidelijk. Dank je wel!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:16

Bij veulens mag je het weer zelf beslissen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:48

heb je samen met de chipgegevens van je pony het veulenboekpapier of stamboekpapier opgestuurd?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 10:25

Nee, heb helemaal geen papier helaas. Heb destijds eea overgeschreven van de papieren van de vader. Er was toen helaas geen kopieerapparaat. Heb de Shet vanaf 3 mnd. Moeder ging naar slacht ivm ernstige hoefbevangenheid. Heb de Shet nu 13 jaar. I. 2007 gechipt maar moest nog steeds een paspoort aanvragen. Ik zal nog eens met de fokker en hengsteigenaar contact opnemen maar denk dat na 13 jr de kans op een kopie nog kleiner is. Ik zal eens info opvragen bij nsps. Gaat mij vnl dat het paspoort klopt.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:32

Polly schreef:
heb je samen met de chipgegevens van je pony het veulenboekpapier of stamboekpapier opgestuurd?

als je de veulenboek/stamboek papieren niet bij de pony zitten is het ras inderdaad onbekend want het ras wordt alleen ingevuld als ouders ingevuld kunnen worden en dan kijken ze naar het ras van voorouders en zonder deze papieren zijn ouders onbekend en dus ook het ras zal onbekend zijn. ook al weet jij wie de ouders zijn, het moet voor de personen die het paspoort uitgeven zwart op wit staan met een veulenboek/stamboek papiers, anders mogen ze het niet invullen.

ik had dit met mijn vroegere pony ook.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 10:40

Ja, het is jammer dat ik dat niet heb. Ze wilden destijds het veulen mee naar de slager doen omdat het toch een hengstje was, dus neem aan dat er nooit een vb papier bij is gekomen. Maar goed, als het paspoort kan vermelden dat het een pony is en de stokmaat en evt de deuk die hij in zijn voorhoofd heeft bij linker oog, dan zou ik tevreden zijn. Dan is de pony met chip herkenbaar. Zoals het paspoort er nu ligt kan het ieder paard betreffen, behalve de chip dan.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:48

ik heb mijn pony en later paard destijds ook laten chippen, bij het chippen zat een papier dat de da ingevuld en ondertekend heeft om een paspoort aan te vragen, misschien moet je zulke dingen door b.v een da op papier laten zetten voor ze in een paspoort opgenomen worden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:34

je kan ook aan je dierenarts vragen om kenmerken in te tekenen in het paspoort en te ondertekenen. Zo is het bij mijn pony's gedaan.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 12:03

Dat is een goed idee! Bedankt voor de tip!

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:10

volgens mij heb je een pve paspoort dat door het shetland stamboek uitgegeven is, aangezien afstamming onbekend en ras onbekend is.

edit: wat betreft het niet slachten stempel.. Het is sinds 2009 zo dat veulens binnen 5 maanden gechipt moeten worden en binnen 6 maanden een paspoort moeten hebben. Wordt er na deze periode van 6 maanden gechipt, wordt er automatisch door het desbetreffende stamboek deze stempel ingeplaatst.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:44

stokmaat wordt pas vermeld als de pony stamboek opgenomen is. Dit moet nl door een officiele meter gedaan worden.

Schetsen is niet meer van deze tijd, tegenwoordig heb je de chip waaraan je paarden kunt herkennen

Saschavs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:55

Bij mijn pony's heeft de dierenarts het gewoon gedaanXD

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 08:07

Sorry maar wat een gedoe zeg om een paspoort.. Als je jezelf een beetje zou verdiepen en zou googlen dan zou je dit allemaal zo te weten komen.. Deuk bij de ogen hebben meerdere paarden en pony's.

Ik heb hier zelfs een pony staan wat in ieders ogen een shetland pony is, maar zonder papier en daar staat zelfs rijpaard als ras ;) ach wat kan het je schelen.. je hebt een paspoort, als de goede chip erin zit is het goed.