Veulen ontwormen, mestonderzoek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Guusje1

Veulen ontwormen, mestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 16:35

:wave:

Vorige week heeft mijn mini-shetlandermerrie een prachtig merrie veulentje gekregen; Guusje (zie onderschrift).

Nu had ik gelezen dat veulens rond de 10 dagen ontwormt moeten worden. Nu hebben wij hier thuis toevallig nog 2 wormenkuren liggen, maar ik had ook gehoord dat bepaalde soorten wormenkuren niet aan veulens gegeven mogen worden en ik vroeg me af hoe dat zo'n beetje ging, dus ik dacht ik vraag de dierenarts.

Dus ik bel net de praktijk op om hetzelfde verhaal als hierboven te doen, verteld de assistente me dat ze alleen wormenkuren mogen geven als er een mestonderzoek gedaan is. Nou wist ik dat dit inderdaad moest gebeuren bij volwassen paarden, maar bij veulens wist ik dat niet. Het lijkt me dat je een veulen al zo snel een wormenkuur geeft, om hem ressistent (is dat het goede woord?) te maken voor wormen of eitjes.

Nu zie ik op bokt wel veel mensen zeggen dat ze een veulen hebben ontwormt, hoe doen zij dit dan? Hebben zij inderdaad een mestonderzoek gedaan en zo nee hoe komen zij dan aan de wormenkuren?

Ik heb hier nu dus een wormenkuur liggen van Eraquell, kan ik deze gewoon geven of wat zouden jullie doen?

Bedankt alvast!

Nicole288

Re: Veulen ontwormen, mestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:46

De DA had het hier laatst ook nog over mestonderzoek en dat je dan mss wel makkelijk toe kunt met bijv 2 maal ontwormen per jaar, ipv standaard de aanwijzingen van de fabrikant op te volgen, maar ze zei er meteen bij dat veulens in principe gewoon altijd wormen krijgen en dat ze daar dus zeker niet op zou minderen. Hier dus geen mestonderzoek bij veulens en ik heb het ook nog niet eerder voorbij zien komen eigenlijk.

Hier krijgen de veulens standaard op 10 dgn Eraquell, dit zijn kwpn veulens, ik geef voor 100 kg aan het veulen en de rest van de spuit is tegelijkertijd voor de merrie. (eigenlijk doe ik dat andersom, dus eerst 600 aan de merrie geven, dan zit er nog maar voor 100 kg in de spuit als je het veulen doet en kan er niet ineens teveel uit komen doorschieten)

Daarna krijgen ze op 6 weken nog een keer voor 150kg Eraquell en de keer daarop krijgen ze een soort waar Pyrantel in zit, tegen spoelworm.

Ik zou zelf dus gerust ontwormen met de Eraquell die je hebt liggen.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 17:53

Bedankt voor je duidelijke reactie!

Ik heb nog 2 spuiten Eraquell liggen, maar als ik een van die spuiten gebruik (en niet helemaal opmaak) kan ik die dan over een paar weken weer gebruiken? Want het zijn spuiten van 700 kg en ik gebruik maar voor 300 kg per keer denk ik (merrie en veulen samen). Dus zonde als ik de helft dan weg moet gooien, ik weet niet of je dit kan bewaren na opening?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:57

Dat staat er op, kun je nog even nakijken. Sowieso naar de datum kijken, maar ook hoe lang te bewaren na opening. Een maand houd je hem zeker wel goed, als je de richtlijnen voor bewaren aanhoudt.

Als je maar zo weinig van een wormspuit gebruikt, kun je eventueel ook nog de hoeveelheid die je het veulen (en bij de merrie in principe ook) moet geven, overzetten in een lege plastic spuit zonder naald, dan kun je ook niet uitschieten.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 17:59

Oke top! Heel erg bedankt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:33

Hier ook op 10 dagen ontwormen met een middel waarvan de werkzame stof ivermectine is. Vervolgens op 2 maanden opnieuw en dan op 4 maanden met een middel waar pyrantel in zit. Onze fjordenveulens krijgen de eerste keer ook voor 100 kg. De 2e keer voor 150 kg en de 3e keer voor 200 kg.

Een shetlandveulen zou ik de eerste keer voor 50 kg geven, de 2e en 3e keer voor 75 kg.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 22:37

Ja dat was inderdaad ook mijn plan om voor kilo's te geven. Maar hoe komen jullie dan aan die kuren? Vraagt jullie dierenarts niet om een mestonderzoek?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:39

ik moest van mijn DA alle 4 weken ontwormen totdat ze 6 maanden was en erna iedere 8 weken.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:21

Wormenkuren doet mijn dierenarts nooit moeilijk over, zeker niet voor veulens. Ik ga altijd even langs bij de praktijk en krijg het dat zo mee, mestonderzoek doen we als er veulens zijn nooit. Veulens hebben nou eenmaal standaard wormen, dus die moet je wel ontwormen.
Wanneer we een jaar geen veulen hebben dan wordt er in de herfst ontwormd tegen de horzellarven en in het voorjaar voordat ze de weide opgaan. Af en toe dan nog mestonderzoek, maar nog nooit is dan gebleken dat ze extra ontwormd moesten worden.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 19:59

Oke. Weet ik dat voor de volgende keer! Super bedankt voor jullie reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:00

Ontwormen terugdringen oké, maar een veulen zou ik zeker (preventief) ontwormen, ze krijgen de veulenworm met de moedermelk mee. Ik ontworm 4 keer het eerste jaar, twee keer ivermectine, tussen de 3 en 4 maanden pyrantel voor spoelwormen en bij spenen nog een keer tegen lintwormen. De volwassen paarden doe ik meestal maar twee keer. Belangrijk is schoon land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:01

onley schreef:
ik moest van mijn DA alle 4 weken ontwormen totdat ze 6 maanden was en erna iedere 8 weken.

Dat is de oude methode, werkt resistentie in de hand. Bovendien is het iedere keer een aanslag op de darmflora

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 16:58

Zo dacht ik er ook over, maar mijn DA blijkbaar niet.. Ik snap er niks van dat het zo moet gaan, hoe moet ik nou straks aan de wormenkuren komen als deze op is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:40

Andere da