Keuringsklaar maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

balloon

Keuringsklaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 12:43

Wat doen jullie om de paarden in keuringsconditie te krijgen? Vorig jaar hebben we een pony klaar gemaakt door te longeren, opkikker (paardendrogist) te voeren en lijnzaadolie bij het normale voor te voegen.

Urielle

Re: Keuringsklaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:13

Longeren en stapmolen, stap evt. verbeteren met balkjes, verder gewoon goed voeren, meestal naar het einde krachtvoer opbouwen en aanvullen met granen (gerst of haver, al naar gelang temperament) en evt. ruwvoer wat minderen bij de 'dikkies'.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:34

Een vriendin van mij gaat nog wel eens met jonge paarden naar keuringen ( 3 / 4 jarigen ) ik help haar dan vaak met keurings klaar maken.

Spieren opbouwen dmv longeren en licht bijzeten. ( later ook over balkjes, cavaletie's). Vrij springen ( heel laag en in uitjes) doet wonderen voor de kracht van de achterhand. Door juiste bepiering en conditie kun je de gangen van je paard beter uit laten komen. Een paard dat van zichzelf niet fantastisch beweegt gaat niet ineens een bewegings wonder worden maar toch, je merkt echt wel verschil.

Ik zelf train niet lang. Liever 15 tot 20 minuten per dag 5x per week matig als 3x per week een uur. Het blijven wel jonge dieren en op hun 6e zijn bijvoorbeeld de laatste groei voegen pas gesloten ( rug). Bij sommigen nog later. Ook kunnen ze zich nog niet zo lang erg goed op jou concentreren en dit werkt dan weer blessures en verzet in de hand.

Goed voeren naar behoefte. De weken voor de keuring zoals boven genoemd wat meer krachtvoer. Ook voeren wij granen bij ( geplet voor een betere vertering). En ik vind het altijd fijn om wat dikkere paarden niet meer in de weide maar op zand te zetten. In de box op zaagsel of vlas zodat je 100% controle hebt over wat hij/zij binnen krijgt. ( buur kindjes die stiekem boel brood etc. bij voeren is ook heeeeel vervelend). Wat te dunne paarden vooral heel veel goed ruwvoer geven en die hebben wij wel gewoon op stro.

Ook het oefenen van het voorbrengen doen wij de weken voor de keuring. ( 1x per week of zo). Ik vind het altijd zo zonde dat sommige paarden helemaal door het lint gaan omdat ze er niks van snappen waarom ze nu ineens aan een touw moeten rennen etc en daardoor juist veel minder goed gaan bewegen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik ben geen expert maar dit systeem vinden wij prettig werken en we hebben het gevoel dat de paarden er baat bij hebben.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:18

Keuringsklaar maken is geen abacadabra. Je moet vooral zorgen dat een paard in een goede voedingsconditie is, zodat de positieve punten goed naar voren komen. Per ras is dit wel verschillend, wat voor conditie ze willen zien! Daarom moet je je van tevoren eerst goed oriënteren. Onze Forester moest altijd wat dikker zijn dan de KWPN-ers, om maar wat te noemen.

Moet je paard bv vrij bewegen of vrijspringen op de stamboekkeuring, dan moet je dit altijd wel binnen gaan oefenen en op onbekend terrein, want vaak maakt dat heel veel verschil!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:07

onze merrie is iets aan de duielere kant uit de winter gekomen,ze is dan wel behoorlijk aan de maat,
ik was haar eerst aan het longeren maar daar werd ze echt niet beter op,alleen nog maar ieler,dus heb ik haar in het volle gras gegooit,en je ziet dus echt wel een verschil,nu heft ze de bovenlijn helaas niet gespierd,maar ik blijf erbij het is en blijft een driejarig paard,ik ga haar echt niet volop trainen.
ben haar nu wel van die zomerfitblokken aan het voeren bij het volle gras.
zo voor ze de wei inging.http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater

zo een maand erna,dit was een oefenkeuring de 23 ste moet ik met haar gaan.voor mij is dit pas de eerste keer dat ik aan zoiets meedoe.
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater
heb ook nog een filmpje van de oefenkeuring,ze had er niet echt veel zin in,de dag voor de keuring geef ik haar een vitamineshotje.
http://www.facebook.com/video/video.php ... 9956340920
hebben jullie nog tips?