Ik keek erg uit naar deze combinatie.
Frekja had vanaf vorige week al duidelijk weeen, maar die stopten iedere ochtend weer.
Woensdagochtend kegelde ze en lekte ze melk. Gisteravond moest ik werken, toen ik klaar was meteen weer naar Frekja toe gegaan, die door anderen in de gaten werd gehouden.
Frekja was op dat moment aan het eten, ze trok zich de hele dag wel al meer terug in haar stal. Frekja heeft een stal met uitloop en is meestal in de uitloop te vinden.
Mijn moeder was de hele dag aan het waken geweest en ging rond 21 uur even naar huis. Nadat zij wegging kwamen lieve stalgenoten mij vergezellen en thee brengen. Om 22.20 uur mijn moeder gebeld, omdat Frekja onrustig werd en aan het flemen was.
Moeders kwam om 22.35 uur aan, Frekja stond in de uitloop voor haar stal. Ze zat net en toen verloor Frekja de slijmprop, meteen daarna verloor ze het vruchtwater en zagen we de pootjesblaas. Dat het een groot veulen was, wisten we al, maar gelukkig ging deze bevalling uitstekend.
Het veulen is om 22.45 uur geboren, stond al na 15 min en bokte + steigerde na 30 min, toen hij volgens hem iet snel genoeg bij de melkbar kon. Niet veel later dronk hij zonder problemen. Frekja haar nageboorte kwam er snel af en het veulen had al snel gepoept.
Het ging goed met hun allebei.
Vandaag de veearts laten komen, die bevestigde dat het met allebei goed ging. Hij vond het een leuk, stoer veulen. Het veulen liep zonder problemen op de veearts af en liet zich keurig nakijken.
Het veulen heeft de naam ''Hæmir F frá Smashing Dutch'' gekregen.
Daarbij is Hæmir zijn roepnaam, de F is afkomstig van zijn pas overleden half broer Flytir en fra Smashing Dutch is de stalnaam.
Ik hoop dat ik van dit veulen nog lang mag gaan genieten!
Genoeg gekletst, nu de foto's:

Vandaag hebben ze ook al even op de wei gestaan.

Mama Frekja voelt zich gelukkig ook weer goed!