Fjord Menno beleren!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne2409

Fjord Menno beleren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 17:05

Heehoi!
Ik weet dat er al een aantal topics zijn op bokt.nl over beleren enzo, maar ik wou toch even graag nog hier met de 'fjorden-mensen' even wat delen over mijn fjordje Menno! Mennie wordt 9 juni 3 jaar en heb even geen idee meer hoe ik het beleren nu ga aanpakken, doordat ik denk ik te veel heb gelezen op internet en te veel verschillende adviezen van mensen op verschillende stallen heb meegekregen.

Hier even wat informatie over mijn lieverd:
* 9 juni wordt hij dus 3 jaar zoals ik eerder heb vermeld
* Is zéér leergierig
* Is al best breed maar nog een tikkie overbouwd (billen hoger dan zijn schoft)
* Bij de fokker heeft hij al vaak een zadel om gehad en er heeft al een keer iemand op gezeten zonder zadel hier gaf hij niks om..

Ik kocht hem op 30 maart, heb hem nu dus 2 maandjes.. Hij kent alle commando's en doet netjes wat ik van hem vraag. Toen ik hem net had, had ik in het hoofd om hem tot zijn 3e te longeren en dan met 3 jaar heel licht te gaan rijden (en dan was de bedoeling 1x in de week 10-15min). Maar ik bedacht me door adviezen van anderen omdat hij nog wat overbouwd is en zette hem stil en wou hem toen deze hele zomer op het land hebben om te groeien, maar na 2 weekjes werd hij zó verschrikkelijk vervelend en had geen geduld meer!!! Hij verveelde zich dus duidelijk en wou wel weer aan het werk dacht ik... Nu longeer ik hem weer en er heeft vandaag een heel licht persoon even op gestapt en gedraafd... Het ging echt PERFECT! Zo trots was ik op hem. Maar ik weet nu niet zo goed hoe ik het nu verder aan wil pakken....

Wat is jullie advies? Hoe vaak, hoelang etc etc, na zijn 3e jaar... Gelukkig is dat nog maar een weekje! :D

Hier een foto hoe hij nu is:
Afbeelding
Met mijn nieuwe zadel die hier nog wat achterover ligt.... Heb een bredere boom erin nu :)

Afbeelding
Hier is te zien dat hij nog wat overbouwd is...

Alvast bedankt voor het lezen en jullie reactie's!
Laatst bijgewerkt door Lisanne2409 op 31-05-12 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Re: Fjord Menno beleren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:11

Leuke fjord. Persoonlijk zou ik wel wachten tot hij 3 is. Wat spelenderwijs kan niet heel veel kwaad. Maar houd het wel kort en veel afwisseling. Bedenk wel dat hij met 2,5 al beleerd is en dat is wel vroeg.

Hem nog wegzetten zou kunnen maar dan zou ik een schrale weide zoeken anders groeit hij dicht. Hij is pas 3 en toch wel echt te zwaar.

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 17:15

belle_boef schreef:
Leuke fjord. Persoonlijk zou ik wel wachten tot hij 3 is. Wat spelenderwijs kan niet heel veel kwaad. Maar houd het wel kort en veel afwisseling. Bedenk wel dat hij met 2,5 al beleerd is en dat is wel vroeg.

Hem nog wegzetten zou kunnen maar dan zou ik een schrale weide zoeken anders groeit hij dicht. Hij is pas 3 en toch wel echt te zwaar.

Bedankt voor je reactie. :) Hij is nog niet beleerd... Er heeft iemand alleen opgezeten.. Dat vond hij helemaal prima maar snapt uiteraard nog helemaal niks van de hulpen, daar zijn we nog niet eens mee bezig geweest hihi. Ja hij is inderdaad te dik! Mee eens... Gelukkig is hij al heel wat afgevallen.. Toen ik hem kocht was hij nóg dikker! Hij staat nu op heeeeel kort gras :D.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:17

Ow ik dacht dat je met beleerd bedoelde dat er bij de fokker a op gereden was :D

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 17:21

belle_boef schreef:
Ow ik dacht dat je met beleerd bedoelde dat er bij de fokker a op gereden was :D

Oh hihi nee met 'zadelmak' bedoel ik dat hij gewend is om een zadel op te hebben! Zal het even aanpassen hihi. Bedankt!

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 19:11

Verder niemand? Of zijn jullie het eens met belle_boef?

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:10

Ik zou het vooral onder goede begeleiding doen.
2 x per week les en verder rust.
Als je denkt dat hij braaf genoeg is (en je omgeving zit mee) ga je een derde keer in de week rustig naar buiten.
Zo heb ik het ook met Britt gedaan en dat is me goed bevallen.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:28

Wat gaaf!kun je er bijna op.ik heb mijn paard vanaf 5 maanden en keek er zooooo naar uit. Wij zijn dus ook nog niet zo lang bezig. In het begin reed ik hem niet langer dan een half uur.soms zelfs 5 of 10 minuten als hij braaf was. Nu iets langer.3 a 4 x per week waarvan 1 x echt n vol uur.we hebben dan les. Ik raad je echt aan om te lessen. Niet zo maar zelf gaan klooien. Wat ik fijn vind is dat mijn instructrice goed kijkt naar het paard, rijdt vanuit de zit van de ruiter, uitlegt Waarom dingen zo moeten en ze houdt zich bezig met rechtrichten. Als je dus een instructrice zoekt, bedenk wat je belangrijk vind en zoek dat.er zijn zoveel verschillende stromingen net paard rijden, zij doet het op de klassieke manier mijn paard doet het erg goed. Straks gaat mijn instructrice hem een maand doorrijden omdat hij heel snel leert en intelligent blijkt te zijn (nooit geweten...leek soms wel n ezel) .

Zoek dus hulp bij iemand waarmee je op 1 lijn zit.

Ps. Het is wel een onwijs leuk bolletje!

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 13:35

Ineke_Britt schreef:
Ik zou het vooral onder goede begeleiding doen.
2 x per week les en verder rust.
Als je denkt dat hij braaf genoeg is (en je omgeving zit mee) ga je een derde keer in de week rustig naar buiten.
Zo heb ik het ook met Britt gedaan en dat is me goed bevallen.

Oke bedankt! Ja ik denk dat naar buiten gaan ook een goed ding is. Ik loop al heel erg veel met Menn aan de hand buiten en dat vind menner geweldig! Bedankt voor je berichtje. :)

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 13:36

barrelover schreef:
Wat gaaf!kun je er bijna op.ik heb mijn paard vanaf 5 maanden en keek er zooooo naar uit. Wij zijn dus ook nog niet zo lang bezig. In het begin reed ik hem niet langer dan een half uur.soms zelfs 5 of 10 minuten als hij braaf was. Nu iets langer.3 a 4 x per week waarvan 1 x echt n vol uur.we hebben dan les. Ik raad je echt aan om te lessen. Niet zo maar zelf gaan klooien. Wat ik fijn vind is dat mijn instructrice goed kijkt naar het paard, rijdt vanuit de zit van de ruiter, uitlegt Waarom dingen zo moeten en ze houdt zich bezig met rechtrichten. Als je dus een instructrice zoekt, bedenk wat je belangrijk vind en zoek dat.er zijn zoveel verschillende stromingen net paard rijden, zij doet het op de klassieke manier mijn paard doet het erg goed. Straks gaat mijn instructrice hem een maand doorrijden omdat hij heel snel leert en intelligent blijkt te zijn (nooit geweten...leek soms wel n ezel) .

Zoek dus hulp bij iemand waarmee je op 1 lijn zit.

Ps. Het is wel een onwijs leuk bolletje!

Bedankt voor je reactie! Ja Mennie is echt een dikke knuffel beer! Hoop dat hij straks als we wat meer gaan bewegen dattie mooi afvalt! Ik heb inderdaad al een instructrice die me helpt :D Bedankt!

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:46

Haha dat komt vast wel goed. Lekker laten bewegen en spiertjes kweken.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:19

In ieder geval met een ander zadel want deze past niet ;)

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 15:43

Kelly_Taco schreef:
In ieder geval met een ander zadel want deze past niet ;)

Er staat dan ook beschreven onder die foto dat hij daar niet goed ligt.. Even goed lezen. Heb inmiddels een bredere boom in het zadel en heb hem laten nakijken. Ligt nu super. ;)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:52

Dat bedoelde ik ook niet helemaal, je zadel is te lang (of het moet de schaduw zijn) maar hij ligt zo voorbij de laatste rib.

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 16:45

Kelly_Taco schreef:
Dat bedoelde ik ook niet helemaal, je zadel is te lang (of het moet de schaduw zijn) maar hij ligt zo voorbij de laatste rib.

Ja dat is schaduw inderdaad. Lijkt wel net zo nu je het zegt. :p Maar hij ligt erg mooi! :)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:55

Persoonlijk zal ik hem nog even wegzetten!
Ik vind hem nog wel erg puppy achtig eruit zien....
Maar dat is mijn mening...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:03

Waarom laat je hem niet nog een jaar staan? Hij ziet er erg puppy achtig uit zoals joyce_eddy al zei. Ook het feit dat hij nog niets eens correct uitgegroeid is. Laat tegen de tijd dat je begint het zadel ook nakijken door een professioneel iemand ipv zelf eraan sleutelen met verschillende bomen. Maargoed tegenwoordig is het mode een 3 jarige te behandelen als een volwassen paard... Veel succes, goed dat je begeleiding hebt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:45

Ik zou hem voor de wagen zetten en dan km's gaan maken.
Komen ze goed in balans, harden de benen uit, worden ze verkeersmak, zelfstandig, sterk(in de trand van spierontwikkeling) en vooral: slankt ie van af :D
Daarnaast rijd je buiten dus rechtuit ipv die kleine rondjes in de bak , veel beter voor zijn benen.

En het is leuk. :P