Dilemma! Wat zou jij doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amenicora

Dilemma! Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 15:46

Oke even een dilemma waar ik mee zit.

Ik heb in mei eindelijk het koopcontract getekend wat betreft Vilord.
Nu ben is eens gaan kijken naar zijn afstamming (nog niet gedaan heb hem puur gekocht op de liefde haha)

En nu kom ik er achter dat hij best een goede bloedlijn heeft (vader Idocus, vm Goudsmid)
Daarnaast vind mijn instructrice dat hij enorme potentie heeft voor hogere dressur (nou heeft hij een broertje dood aan rondjes in de bak maar dat daargelaten hehe :Y) )

Maargoed de vorige eigenaar heeft geen idee van papieren en dergelijke.. heb hem echt voor een spotprijs gekocht ivm verschillende gedragsproblemen (zoals het niet vertrouwen op de ruiter, steegs, slaan naar het been, fobie voor alles wat op een zweep lijkt)

Nou heb ik er wel een jaar werk in gestoken en we zijn al een heel eind verder maar is het eigenlijk wel eerlijk tegenover de vorige eigenaar als ik hier niks over zeg (sta daar op stal en moet nog 1 betaling doen) ?

De verzekering schatte zijn "waarde" nl op ong 3000 en zei tegen mij dat ze naast algehel conditie enz enz ergens ook rekening houden met afstamming(en geloof mij dat heb ik er lang niet voor betaald)

Nu ben ik bang dat als ik open kaart speel hij alsnog meer geld voor hem wil hebben.

Dus kort gezegd: Mond houden of vertellen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:16

mond houden.. Je hebt toch een prijs afgesproken.

Zo geweldig en bijzonder vind ik Idocus x Goudsmid nou niet echt bepaald. Bovendien zijn de paarden tegenwoordig nou ook niet meer veel waard, dus is het karakter, niveau en leeftijd een stuk belangrijker. Alsof je nu opeens 500 euro zou moeten betalen voor een papier. Het is een ruin? Dus je kan er ook niet mee fokken.

Dat een verzekering rekening houd met afstamming is erg interessant := Zitten daar allemaal mensen die verstand van hebben? Of het nu een X'je of een Y'je is, dood kunnen ze allemaal gaan. :D

Fiebie

Re: Dilemma! Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:20

Ik zou er ook niet over spreken.....
Je hebt inderdaad een prijs afgesproken en de markt ligt zoals Sammie zegt inderdaad op zijn gat.

Verzekering die een waarde schat o.b.v. papier lijkt me ook raar, buiten dat mag je zelf een waarde opgeven. Althans bij mijn verzekering wel. Tenzij je boven een bepaald bedrag uitschiet, maar dat zijn er denk ik niet veel.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:22

Mond houden hij weet toch wat hij verkocht heeft.
Zie jij al iemand naar je toekomen die bij jou eennpaard voor 500,- heeft gekocht em die tegen jou gaat zeggen dat verzekering hem 5000 waard vind ;).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:26

Idocus x Goudsmid is volgens mij helemaal niet zo populair op het moment :+
En verzekering gaat niet kijken naar een papier... :)
De aankoop en 'dagwaarde' ( :') ) met eventuele gebreken is veel interessanter voor ze.
Wanneer een paard en veel potentie en een 'goed' papier voor zeer weinig te koop staat zijn er meestal 3 opties...
Ze hebben snel geld nodig, ze hebben er niet zo veel verstand van of er is iets met met paard, waardoor het 'veiliger' voor ze is het paard onbekend zonder papier te verkopen :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:29

Lekker belangrijk zou ik zeggen. Jij hebt een prijs afgesproken en klaar.
Ik vind 3000 nog een spotprijs eigenlijk. Daarbij vind ik Idocus x Goudsmid zelf totaal niet interessant.

Dus als jij er blij mee bent is dat prima. Dan heb je een paardje naar je zin voor weinig geld.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:32

Mondhouden.... Wat niet weet.... :)
En al zou ze er achter komen, tja jammer dan.
Je hebt de koop al rond. Kan ze echt niet meer geld ineens eisen hoor.

Zou me er totaal niet druk om maken :D

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:33

Het is een 10 jarige ruin? Wat is zijn klassering?
Ik zou me niet blind staren op de afstamming, op papier kun je niet rijden zeggen ze en dat is natuurlijk waar, jij koopt het paard zoals het op dat moment is, niet wat hij volgens zijn afstamming mss zou moeten kunnen.
De potentie die je instructrice ziet moet eerst nog waargemaakt worden.
Daarbij had hij nog fikse gedragsproblemen en dat het nu beter gaat is aan jouw eigen werk te danken.
Neem daarbij nog dat de prijzen op het moment sowieso niet hoog liggen, als het een paard is waar je niet zomaar goed mee uit de voeten kunt op concours.

Ik weet niet wat je betaald hebt, maar ik denk niet dat het te weinig was. De verkoper heeft hem aan je verkocht voor het afgesproken bedrag, omdat hij het een fair bedrag vond. Ik zou er voor het papier echt niet achteraf geld voor bij gaan geven.

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 16:37

haha mja oke mond houden dus. :P Ze hebben er geen ballen verstand van en hem zelf voor veel meer gekoch en nu moet hij er van af idd.

Moest het toch even vragen, al is het maar voor mijn eigen geweten!

Thanks voor de reacties

@ Nicole, hij wou er eerst veel meer voor hebben gezien hij er zelf destijds tegen de 10 voor heeft betaald, maar aangezien ik de enige ben die in de omgeving op hem durft te rijden ging hij verstag.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:45

Als het een ruin is maakt afstamming tovh niks uit allren wat er saat en wat hij kan ;).

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:51

Ik denk dat de verzekering graag ziet dat jij je paard wat hoger verzekerd. Dat levert meer premie op.
Vorig jaar schatte de verzekering mijn toen drie jaar oude, onbeleerde haflingerkruising ook op 3000 euro :? Hij is voor mij onbetaalbaar, maar als ik hem zou verkopen mag ik toch echt blij zijn met de helft van dat bedrag.

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 16:55

haha qua premie maakt het op jaarbasis maar ene paar tientjes uit, mijn wenkbrauw ging idd ook wel een beete omhoog, ik ging er alleen een beetje mee zitten na het commentaar van mijn instructrice enzo.

Overigens heb ik hem gebombadeerd als endurance knol :Y) vind hij miljoen keer leuker dan de bak

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:09

ik zou het er verder ook niet over hebben. Je hebt toch een prijs afgesproken?
Ik weet niet of je dat er ook voor hebt betaald, maar een papiertje is ook niet alles.

Overigens, je paard heeft wel een leuke afstamming!!! Ik heb een ruin v. Koss uit dezelfde moeder (Jilady). En Jilady komt uit een hele goede gelderse lijn. Vilord was haar derde veulen. Ik heb Vilord nog zien staan bij zijn fokker toen we naar die van mij kwamen kijken.

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 17:13

damian23 schreef:
ik zou het er verder ook niet over hebben. Je hebt toch een prijs afgesproken?
Ik weet niet of je dat er ook voor hebt betaald, maar een papiertje is ook niet alles.

Overigens, je paard heeft wel een leuke afstamming!!! Ik heb een ruin v. Koss uit dezelfde moeder (Jilady). En Jilady komt uit een hele goede gelderse lijn. Vilord was haar derde veulen. Ik heb Vilord nog zien staan bij zijn fokker toen we naar die van mij kwamen kijken.

Wat grappig :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:57

Sammie schreef:
Zo geweldig en bijzonder vind ik Idocus x Goudsmid nou niet echt bepaald.

euhhh nou.. Het ligt er maar aan wie je het vraagt uiteraard.
Goudsmid zie ik extreem graag in de afstamming terug.

Idocus x Goudsmid, mooi Gelders bloed zeg ik.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:58

En ik zie nu dat ie uit jilady komt. Gefeliciteerd je hebt een echte Gelderse.

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 21:57

Weet ik, en hij heeft een uitgestrekte draf niet normaal! Haha :Y)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:02

amenicora schreef:
Weet ik, en hij heeft een uitgestrekte draf niet normaal! Haha :Y)

Dat kunnen ze wel !!! Ik ben met die van mij nu tempowisselingen aan het oefenen, maar als je hem terugneemt en vervolgens gas geeft, wordt je helemaal je zadel in gedrukt. Wat een kracht.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:05

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 18:46

Hahaja als ik buiten aan het trainen ben moet ik mij? Eugels echt een gaatje korter maken.. Anders kan ik h echt niet goed opvangen in Volle draf! _O-

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 17:44

Heey wat leuk dat ik Vilord hier tegenkom! Hoe is het nu met hem? Ik heb hem een aantal jaar geleden gereden ( toen was het overigens echt geen moeilijk paard hoor! ), hij is wel veranderd zeg. Dit was hem toen hij net zadelmak was bij mij onder het zadel:

Afbeelding
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:11

NatasjavE schreef:
En ik zie nu dat ie uit jilady komt. Gefeliciteerd je hebt een echte Gelderse.

Er zijn 2 Jilady's hè? Jilady van Eusebio die Kampioen is geweest en deze Jilady(II) die het volgens mij ook goed heeft gedaan
http://www.romviel.net/html/photobooks/JiladyII.htm
Als je in dit fotoboek bladert kom je nog foto's van hem tegen als vijfjarige (zie dat Damian dat ook al vermeld heeft)

De familie Romviel vind het erg leuk om te horen van eigenaren van hun fokproducten hoe het met hun paard is vergaan. Ik denk dat Vilord overigens bij de eigenaar van JiladyII is geboren (Henk Vaandrager./wieringerwerf)...

En ik zou het gewoon zo laten qua prijs, het feit dat jij hem nu duurder gaat verzekeren betekent niet dat die waarde er ook voor zou krijgen als je hem zou verkopen. En toendertijd was ie het geld zeker nog niet waard als ie zo verwaarloosd is. Tandarts kan veel uitmaken trouwens. Zeker als ze eerder niet lastig waren - aukelizzy.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:07

Leuk om familie tegen te komen de oma van jouw paard van moederskant is ook de oma van 1 van onze mannen.

http://www.romviel.net/html/iCilady.htm
Cilady is moeder van "jullie" Jilady en ook moeder van Uilady waar wij een zoon van hebben.

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 09:33

Wat leuk idd! Ja de site van romviel heb ik al helemaal uitgepluist hahaha zat nog te denken om een foto en berichtje te ssturen.

Ja toen ik hoorde dat hij zolang al niet bij de tandarts geweest was heb ik meteen een afspraak gemaakt !

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:44

Ik kwam door wat zoekwerk nog iemand tegen die de jouwe gereden had, ArgieVai hier op bokt. Misschien vind je het ook leuk om je in het Gelderse topic te melden. Daar zijn we met gelderse paarden - eigenaren en liefhebbers. ArgieVai is daar ook actief, ik heb al een linkje naar jouw topic bij "ons" opgenomen!

[HK] Gelderse Paarden, deel 7!!