Ik ben geen expert, maar volgens mij is dat een few spot .
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-12 14:33
Op haar hele lijf geen vlek te vinden, alleen op haar oogleden een paar. Verder ziet ze eruit alsof ze in de modder heeft gelopen. Grappig gezicht dat wel. Ik ben omgekeerd wel gewent van tinkers donker boven en wit onder.
Wat is marble precies? Paps en mams hebben gewoon vlekken, zij dus niet. vind dit stiekum wel leuker dan vlekken. De eerste keer dat ik haar zag dacht ik echt dat ze zo smerig was. Onze tinker kan dat namelijk ook met blubber voor elkaar krijgen.
het kan best zijn dat als je haar nat maakt, dat er stiekem vlekjes tervoorschijn komen is bij onze tinkers ook zo
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-12 10:48
Ik ga haar niet natmaken, het is het weimaatje en grote kleine vriendin van onze tinker. Wat is het verschil precies tussen marble en fewspot? Ik kan geen duidelijke omschrijving vinden van marble.
Ik heb gisteravond eens goed gekeken ik heb 1 echte vlek gevonden op haar bil.
Marmerbont: Dit patroon heeft qua uiterlijk veel overeenkomsten met roan. Op sommige delen van het lichaam zitten witte haren gemengd met de normaal gekleurde haren, net als bij paarden die het Rn-gen bezitten. Deze delen worden ook wel gemarmerde vlekken genoemd. Naast de gemarmerde vlekken zijn er ook normaal gekleurde delen. Deze bevinden zich vaak op de harde beenderen zoals het hoofd, de schouders en de knieën. De grenzen van de gemarmerde vlekken zijn vaak niet goed te onderscheiden.
Fewspot: Paarden met de kleur few-spot zijn altijd homozygoot appaloosa. Ze zijn helemaal wit met enkele kleine stippen verspreid over het lichaam. Deze stippen komen overeen met de kleur van het paard (basiskleur + eventuele verdunningen). Onder de hals, op en achter de ellebogen, in de flank en op de onderbenen kunnen donkerder gekleurde gebieden voorkomen.
Helemaal wit is haar rug zeker niet, maar ik weet niet of dat nog bijtrekt omdat ze jong is? Net als bij een gewone schimmel. Roan kleurige delen herken ik wel. We hebben zelf een bruine en een vosroan gehad en daar lijkt haar rug en de donkere modderkleurige delen wel op. Die bestaan uit meer zwarte en weinig witte haren. Haar rug en billen zijn meer witte dan zwarte haren. En die ene vlek dan.
Weer wat geleerd, ik weet niet met welke kleur ze precies geboren is maar dat kan ik aan de eigenaar vragen. Grappig is wel dat paps stiphoudend is en mams ook gestippeld is maar daarvan is de achtergrond niet bekend.
Dat roannen per seizoen van kleur verschieten weten we. Onze oude merrie was in de zomer redelijk bruin in de winter neer vaal rood bruin en in voorjaar en herfst half bruinig half wit. In voorjaar bruin voor en wit achter en in najaar precies andersom. Sylvester begon net goed zijn roanvachtje te ontwikkelen, alleen daar hebben we helaas niet lang van mogen genieten. Bij de marmer is dat net zo en steeds witter worden over de jaren heen op de niet harde delen?
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 01-06-12 23:16
Deze is inderdaad marmerbont, en hoewel in het engels de naam roan er ook in voorkomt heeft het niets met het roan te maken wat je oudere merrie heeft. Een marmerbonte verkleurt wel ieder jaar (maar dat doen bijna alle appaloosa's wel) maar niet zo met de seizoenen mee. Doorgaans worden ze ieder jaar wat lichter.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-12 16:52
A ok, weer wat geleerd. Heel benieuwd hoe ze over een aantal jaren eruit ziet dan.