Maximale leeftijd merrie voor 1e veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Maximale leeftijd merrie voor 1e veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 15:15

Wat is voor jullie de max. leeftijd van een merrie om een eerste veulen te krijgen.

Ik heb het nooit aangedurft met mijn merrie.
Ze is inmiddels 18 jaar en dus durf ik het nu helemaal niet meer.
Maar ze is zo lief, e-pony, door kinderen te rijden, heeft een aparte kleur...Perlino/cremello...een van de 2 :+ . Achteraf gezien zou ik best een veulen van haar hebben willen hebben. Niet voor de verkoop, maar gewoon voor mij, als opvolger. Met haar aparte kleur zou het natuurlijk dan ook een beetje een verrassing zijn wat voor kleurtje er dan uit zou komen *D .

Zou het nog kunnen, of is ze al te oud, als ze nog nooit een veulen gehad heeft.

Sammie

Re: Maximale leeftijd merrie voor 1e veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:27

Gebruik de zoekfunctie eens :) Er zijn hier al een heleboel topic's overgeweest.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 16:34

Ik had al gezocht, maar niet direct wat gevonden.
Ben nog maar eens gaan zoeken, maar kwam nu bij 1 bericht van 2011 en 1 van 2008 uit :D ....maar die zeiden me genoeg.
Ik denk er verder maar niet meer over na :+ .
Ik koop me liever een nieuwe dan het risico te lopen om haar kwijt te raken :P

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:40

Het enige wat je zou kunnen doen als je nog meer merries hebt, en je wilt perse een veulen van je eigen merrie, is d.m.v. een draagmoeder en spoelen. Maar dat kost wel wat extra, dus het is net hoeveel het je waard is....

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 16:45

Nee, ik heb maar 1 paard, dus die mogelijkheid heb ik niet.
Staat wel samen met een Tinkermerrie, die in het verleden al 6 veulens heeft gehad, maar ik geloof niet dat de eigenaresse dat zou zien zitten om haar paard als draagmoeder te laten fungeren *D

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:46

draagmoeders zijn evt. ook te huur, maar nogmaals, hoe graag wil je het, en wat mag het kosten ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:56

Dat is een optie als een luxe sportmerrie hebt waarvan je zeker weet dat je minimaal 5.000 euro vangt voor het veulen. Maar als je dit serieus wil overwegen dan denk ik dat je de kosten en gevaren kunt besparen en gewoon voor een ontzettend goed (kant en klaar) paard kunt gaan :D :D

drvanroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:25

Normaal wordt 17 jaar als een grens gezien omdat daarna de kans op complicaties toeneemt.Maar het is een pony en die zijn meestal heel strijdbaar en hard, kies gewoon een hengst met een klein hoofd en dan komt het wel in orde.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:18

Waarom een hengst met een klein hoofd?

Ik zou je da eens vragen om je merrie te onderzoeken. Hoe is haar gezondheid, hoe ziet haar baarmoeder er uit e.d.
De da kan je dan goed advies geven. Het is echt niet uitgesloten op deze leeftijd, maar dan zou ik het wel dit jaar doen en liever niet nog een jaar wachten.

Weet je de kleur van de ouders van je merrie? Of heb je een foto? Vaak is het verschil tussen cremello en perlino wel duidelijk te zien.

drvanroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:31

Bij pony s bepaalt het hoofd van het veulen of een bevalling moeilijk dan wel gemakkellijk verloopt.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:07

Ik zou toch niet kiezen voor een hengst met een klein hoofd, maar voor een hengst met een 'normaal' hoofd.
De vraag is hier of het verstandig is om een merrie van 18 jaar voor het eerst te laten dekken.
De oplossing daarvoor is niet een hengst met een klein hoofd.
Jouw theorie geldt voor alle merries en niet specifiek voor oudere merries.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:56

drvanroy schreef:
Bij pony s bepaalt het hoofd van het veulen of een bevalling moeilijk dan wel gemakkellijk verloopt.
Op welk wetenschappelijk onderzoek is dit gebaseerd? Het gedeelte waar de meeste merries last/moeite mee hebben is de schouderpartij. Als die er eenmaal uit is glijdt de rest van zelf. Het hoofd en voorbenen is smaller dan de schouderpartij. :)

Overigs zijn er nog veel meer factoren te bedenken dan enkel de bevalling of de grote van het veulen an sich om er voor te kiezen om niet meer te dekken.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 11:12

Cynthia82 schreef:
Waarom een hengst met een klein hoofd?

Ik zou je da eens vragen om je merrie te onderzoeken. Hoe is haar gezondheid, hoe ziet haar baarmoeder er uit e.d.
De da kan je dan goed advies geven. Het is echt niet uitgesloten op deze leeftijd, maar dan zou ik het wel dit jaar doen en liever niet nog een jaar wachten.

Weet je de kleur van de ouders van je merrie? Of heb je een foto? Vaak is het verschil tussen cremello en perlino wel duidelijk te zien.

Geen idee wat de kleur van de ouders is.
Maar dit is Isabel. Als ze gewassen is, is ze in zijn geheel (dus lijf en staart en manen) wel wat lichter van kleur, maar op deze foto is het kleurverschil manen/staart versus lichaam het beste te zien.
Afbeelding

De discussie om er mee te fokken kunnen we opgeven. Ik heb besloten te wachten tot ze er niet meer is (wat hopenlijk nog heel lang duurt) en dan voor een leuke Ijslander te gaan *D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:21

Goeie beslissing :j