hengstenveulen erbij, kan dit ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnies

hengstenveulen erbij, kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 12:06

Ik heb een ruin en een merrie (die ruin is ruin sinds hij 3 jaar was) , ik ben zowat aan het rondkijken voor gezelschap voor hun en ik heb al zo veel leuke ruinen en hengstenveulens tegengekomen in tegenstelling tot merrie's....

Nu vroeg ik mij dus af of ik bij mijn ruin en merrie ook een hengstenveulen kan plaatsen en deze dan tijdig laten ruinen ?

Bij mijn honden moet ik helaas vaststellen dat 2 reu's en een teefje geen goed plan is maar weet niet of voor paarden hetzelfde geldt ;)

Mungbean

Re: hengstenveulen erbij, kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:20

Dat kan alleen als je hem voor zijn eerste jaar laat castreren anders zit je met een drachtige merrie.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 12:21

ja dat weet ik (mijn merrie mag ABSOLUUT NIET zwanger geraken) maar gewoon qua omgang, ik wil niet dat er ruzie van komt omdat ruin-ruin-merrie niet samen gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:28

Dat is moeilijk te voorspellen.
Het kan goed en fout gaan. Meestal gaat het goed als 1 van de 2 ruinen duidelijk hoger in rangorde staat.
Staan ze gelijk dan kunnen ze soms om de merrie vechten.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 12:30

En als je er dan een veulen bijneemt is het dan per definitie dat de oudste de ranghogere is of is dat geen garantie ?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:33

Ik heb een tijdje mijn merrie tussen 8 ruinen gehad en zelfs dat ging prima. Ligt heel erg aan de paarden en hun karakter en dominatie.

Dat de oudste hoger staat is voor nu zeer waarschijnlijk maar kan veranderen als het jonge beestje zich dr bovenuit wil vechten..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:34

Nee dat is geen garantie.
De eerste tijd wel, maar na 2-3 jaar moet dat definitief bepaald gaan worden.
Meestal gaat het trouwens gewoon prima hoor, ik zou me er niet te veel zorgen om maken als ze genoeg ruimte hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:35

Hans kwam hier als hengstveulen bij twee merrie's te staan. Dat ging goed, hij was de jongste en stond onder aan de rangorde. Hij daagde wel uit, want hij wilde spelen, maar als de dames daar geen zin in hadden dan was het snel over. Hij is gecastreerd toen hij 9 a 10 maanden was ongeveer.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 12:49

En dat rangorde kan je met merrie's ook aan de hand hebben neem ik aan ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:51

Ja, zeker als je twee dominante krengen bij elkaar hebt. Maar over het algemeen is het snel rustig zodra ze hun plek weten. Grietje en Amber hebben 3 maanden erover gedaan voordat het helemaal relaxt was. Amber had daarvoor een hele poos alleen gestaan en was het niet meer gewend. Hans was binnen een paar dagen ingeburgerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:52

Ja.
Mijn jonge paard was ondergeschikt aan mijn tuigmerrie. De jonge probeerde altijd een ruin te 'stelen' van de oudere merrie maar die liet dat niet toe. Zodra de oudere merrie verkocht was liep de jongere nog geen dag later met het overgenomen ruinen koppel.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:42

Ik heb ook bijna 2,5 jaar 2 ruinen bij mijn merrie gehad, voor er nog een merrie bij kwam. De ruinen schelen 2 jaar, en zijn de grootste maatjes. De merrie valt er een beetje buiten, die liet die jongens mooi met elkaar stoeien. Kon zij ondertussen snel de lekkerste sprietjes wegkapen.
Het is altijd goed gegaan, nog nooit een dag ruzie gehad tussen het stel.

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:34

toen ik op mijn huidige plek kwam stond er 1 merrie= 1 ruin met zijn hengstenstreken. ik moet zeggen dat dat er lekker wild aan toe ging.tot verwondingen toe. nadat er nog 1 merrie bij kwam ging het echt veel beter, nu bestaat de groep uit 2 ruinen en 3 merrie en gaat het goed.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 18:11

Ik heb mijn oog laten vallen op een super leuk mini hengstje van 1,5 à 2 jaar.
Hij zou natuurlijk meteen geruind worden, mijn merrie staat toch nog op stal dus die tijd kan hij prima bij mijn ruin lopen.

Maar ik ben er dus nog steeds niet uit of ik het ga aandurven of niet :)
Het is een kleintje (10cm kleiner dan de mijne momenteel en volgens de eigenaars een "softy")

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 06:58

Bonnies schreef:
Ik heb mijn oog laten vallen op een super leuk mini hengstje van 1,5 à 2 jaar.
Hij zou natuurlijk meteen geruind worden, mijn merrie staat toch nog op stal dus die tijd kan hij prima bij mijn ruin lopen.

Maar ik ben er dus nog steeds niet uit of ik het ga aandurven of niet :)
Het is een kleintje (10cm kleiner dan de mijne momenteel en volgens de eigenaars een "softy")

het ligt er ook aan natuurlijk hoe je andere ruintje is tegen over andere paardjes?
Wat je anders mischien kan regelen met de verkopers dat je een proeftijd krijgt, zodat als het fout gaat hij terug mag. moet je alleen wel zwart op wit zetten.. mischien een ideetje?