Mijn ervaring is dat de rug er alleen maar slechter van wordt, zeker niet beter
Sill_Monster
Geplaatst: 26-05-12 10:14
Fabel. Idd Miracle_ zo'n zwaar veulen zou je rug toch eerder meer inzakken..
Sammie
Geplaatst: 26-05-12 10:14
Een fabel is per definitie niet waar
Aangezien een dracht een behoorlijke belasting is kun je die opmerking direct naar het land der fabels verwijzen.
Eirikur
Geplaatst: 26-05-12 10:15
Lijkt me sterk. Denk dat door het gewicht van het veulen in de buik tijdens de dracht de rug alleen nog maar verder doorzakt. Verder lijkt het me sowieso niet verstandig om met een merrie met een slechte rug te fokken, er zijn al salamipaarden genoeg.
Ligt eraan hoe zwak. Sowieso is het slimmer om met een correctere merie te fokken want weke ruggen erven zichzelf door
NatasjavE
Geplaatst: 27-05-12 20:24
colette_007 schreef:
Ligt eraan hoe zwak. Sowieso is het slimmer om met een correctere merie te fokken want weke ruggen erven zichzelf door
En of de rede. Maar een merrie die al 14 veulens heeft gehad kan best een wat doorgezakte rug hebben
Een merrie die van nature een doorgezakte rug heeft kan je beter niet fokken.
Dakario
Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-12 22:05
ik heb een merrie staan. niet zo weke rug maar heeft regelmatig rugpijn. osteopaat komt elke maand (iets met zenuwknopen). ik dacht door te blijven trainen en ook met veulen in buik dat het rug meer gesterkt wordt. Dus blijkbaar was ik mis.
ik werk met haar 3 keer aan longe met gog-teugel. tijdens rijden vaak laag en rond. maar toch steeds rugpijn. 1 a 2 keer wordt er gesprongen waarvan 1 keer op wedstrijd. Een jaar rust geven vind ik zinloos.
Of eens een andere osteo/physio/ arts er naar laten kijken. Elke maand zo'n persoon laten komen lijkt mij erg duur en voor zover míjn ervaringen ook helmaal niet nodig. Maar wel makkelijk verdienen zo.
Als ze al drachtig is kan dat dus extra druk op de rug geven, is het een idee er nog om dr te laten dekken maar ff 2x overnadenken dus.
Dakario
Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-12 12:24
ik neem daarom geen overhaaste beslissingen. Ik kan dat altijd later doen. Eerst moet haar rug in orde zijn. ik heb al 2 verschillende osteopaten laten komen. die laatste die ik nu heb doet wel echt goed zijn werk. De volgende dag na behandeling is ze altijd los in lijf. maar na paar weken komt de pijn terug.
Dan zit er of iets in haar eigen lopen wat niet lekker (overmatig rug weg drukken, slecht achterbeen?) of ze wordt op de verkeerde manier gereden/getraind. Want het feit dat ze alleen maar verslechterd ook al wordt ze regelmatig getraind zegt wel iets.
randalinpony
Geplaatst: 28-05-12 12:39
Niet fokken.
De banden worden ook nog weker op het laatst van de dracht, dus dan komt de extra belasting van het veulen dubbel zo hard aan bij een merrie die al rugklachten heeft. Plus dat er tijdens het veulenen best wel krachten op de merrie gezet worden, ik zou dat persoonlijk alleen willen bij een 100% paard.
Ook niet iedere merrie laat zich probleemloos doorrijden, de ene loopt tot 3 weken voor het veulenen zonder problemen, de ander krijgt het al zwaar op 5 mnd dracht.
Eens met de poster hierboven, laat haar eens goed nakijken, fotos enz.