Veulen en water drinken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Knollboll

Veulen en water drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 14:06

Hoi,

Afgelopen woensdag is ons veulen geboren! Vandaag kwam ik er achter dat hij al water dronk.. Ik hoorde dat dat slecht was voor de darmen omdat ze diarree krijgen. Weet iemand of dat het echt kwaad kan? En vanaf welke leeftijd is het dan niet 'slecht' meer, dus dat zeg gewoon water kunnen drinken?!

Ashley5760

Re: Veulen en water drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:21

Ja dit kan echt kwaad! Een slok geen probleem maar echt drinken wel op deze leeftijd!

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 14:22

Weet je toevallig ook vanaf welke leeftijd het minder tot geen kwaad kan?
Wat kan er dan zoal verkeerd gaan?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:36

Water zit niks in aan voeding veulen gaat minder melk drinken en alle gevolgen van dien.
Niet denken oh hij drinkt af en toe bij moeder en ook uit water, hij mag gewoon geen wter drinken.
Met de tijd gaan ze dit doen maar meeste blijven lang mogelijk op moedermelk. Voor 2/3 maanden wil ik ze toch echt geen water zien drinken.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:18

Inderdaad water is echt niet goed, daarbij droogt een veulen snel uit, dus als hij aan de diarree gaat gelijk een DA bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:59

Ook oppassen met likstenen in de buurt, die kunnen ook de oorzaak zijn. Ik denk dat als ze ruwvoer gaan eten ze ook meer water gaan drinken, maar de eerste maand dus liever niet

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:03

Echt nog nooit van gehoord?! Hoe wou je dat dan voorkomen met veulens in de weide??

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:05

Ik heb het hier ook gehad met een veulen; flink aan de race! Waterbak weg en het was over! Wel een heel gedoe om moeders dan een paar keer per dag uit een emmer water te geven, maar er zat niks anders op. Helaas vond hij later de drinkbak uit in de stal, dus moest ik daar weer een steen in leggen die hij weer verschoof met als resultaat een kletsnatte stal! Dus ook 's avonds gesjouw met emmers water! Leuk hoor veulens :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:05

Drinkbakjes ipv watertonnen

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 19:10

Dat is het dus waar hij uit drinkt.. Een automatische drinkbak.. Eerst alleen nadat moeders eruit had gedronken dronk het kleintje het overige eruit totdat hij snapte hoe die werkte.. We haan de drinkbak maar uitschakelen voor een tijd. Wel erg irritant want alles moet dan afgesloten worden ook van de andere stallen, maar er zot niks anders op. We willen hier wel een gezond veulen houden!
Bedankt voor jullie reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:12

Steen onder de lepel. Snugger dat hij dat al snapt!

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:15

Maar zie je het veulen ook echt drinken of alleen zijn neus erin? Mijnes word dinsdag 4 weekjes Maar eet al hooi en gras en ook afentoe een paar brokjes van mams.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:25

Dat is wel een snelle Jelle.
Ik heb 2 jaar geleden meegemaakt met een net geboren veulen die het kleine beetje, aan de onderkant lekkende, waterbakkie interessanter vond dan de uier.
Het heeft even moeite gekost om de uk voor de eerste keer naar de uier te begeleiden.
Maar of water drinken nu echt diaree geeft ??
De hoofd oorzaak van diaree bij het veulen is de veulenworm, vanaf 10 dgn.
En of de moeder heeft te vette melk, door te veel merrie brok.
Van water drinken, diaree krijgen heb ik nog nooit gehoord.
Dus weer wat geleerd.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:09

Kentaro schreef:
Echt nog nooit van gehoord?! Hoe wou je dat dan voorkomen met veulens in de weide??

9vd10 veulens doen het niet ;).

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:42

Klopt; ik heb ook maar één veulen tot nu toe gehad die het deed.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:45

Knollboll schreef:
Dat is het dus waar hij uit drinkt.. Een automatische drinkbak.. Eerst alleen nadat moeders eruit had gedronken dronk het kleintje het overige eruit totdat hij snapte hoe die werkte.. We haan de drinkbak maar uitschakelen voor een tijd. Wel erg irritant want alles moet dan afgesloten worden ook van de andere stallen, maar er zot niks anders op. We willen hier wel een gezond veulen houden!
Bedankt voor jullie reacties!

Je kunt ook de drinkbak een halve meter hoger hangen.
Dan kan de merrie er nog bij, en het veulen zeker niet :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:37

Die van mij drinken ook redelijk snel wat water, maar het is meer spelen dan drinken.

Ik heb 1 veulen gehad die met z'n snufferd in de automatische waterbak viel met een van de eerste sta pogingen en die begon als een gek water te drinken. Dus toen even afgesloten, toen hij eenmaal z'n eerste slokjes melk gehad had heb ik hem geen water meer zien drinken de eerste weken.