Rekenmodule, dracht uitrekenen, waar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Rekenmodule, dracht uitrekenen, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 13:03

Eerdere drachten heb ik altijd met een erg fijne rekenmodule gewerkt.
Hierin kon je de dekdatum invullen.
Vervolgens kwam er dan de uitgerekende datum uitrollen, maar verder ook nog.

Data's voor entingen, 1e/ 2e/ 3e scan etc etc.

Ik kan 'm niet meer terugvinden.
Iemand een idee?
Naast Foalcam bestond er nog een site....

FriesWytske

Re: Rekenmodule, dracht uitrekenen, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:05

Zo moeilijk is het toch niet om de uitgerekende datum te weten :? . Je weet wanneer een merrie gedekt is en haalt daar een maand vanaf. Dan heb je dus de datum waarop evt. het veulen zou kunnen komen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:06

Laatst bijgewerkt door tienus63 op 25-05-12 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:08

Zo doe ik het ook, maar met die rekenmachine rekenen ze uit voor 340 dagen. Ik kan hem ook niet meer vinden. Ik houd toch altijd op 11 maanden aan, dus geen probleem, anders is het geloof ik 11 maanden en een week, dan om je ook ong. op 340 dagen uit.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 13:52

FriesWytske schreef:
Zo moeilijk is het toch niet om de uitgerekende datum te weten :? . Je weet wanneer een merrie gedekt is en haalt daar een maand vanaf. Dan heb je dus de datum waarop evt. het veulen zou kunnen komen.

Zo deed ik het ook altijd, maar toch komt dat niet helemaal uit. Verder stond er ook heel veel andere interessante informatie op de site.
Oa over geneeskundige artikelen.
Alleen kan ik m niet weer vinden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:14

tienus63 schreef:

Deze staat ook in de openingspost van het Dikke Buiken topic. Voorheen was er inderdaad een andere, maar die is uit de lucht.
Op deze kun je zelf het aantal dagen invullen. Hij staat default op 342, maar daar kun je ook 340 van maken, of 335 (11 maanden).

FriesWytske schreef:

Als je nu een merrie hebt die altijd 350 dagen draagt zit je er wel mooi naast. ;)

friesiszwart

Re: Rekenmodule, dracht uitrekenen, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 08:48

Een veulen komt waneer het volgroeit is zelf van de dezelde merrie in combinatie met dezelfde hengst kunnen er weken tussen de bevallingsdata zitten.
De berekeningen zijn een richtlijn. Het waken zou dan wel heel makkelijk worden :)
Gewoon de merrie goed in de gaten houden en gebruik maken van hulpmiddelen, camera, geboortemelder is het beste.