Welke hengst voor Selle francais merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kim1507

Welke hengst voor Selle francais merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:01

Ik wil mijn merrie laten dekken.
Het is een Selle francais, springen gefokt.

V. First Bride V.v. Paladin des ifs
M. Ilang eire V.m. Blue blanc rouge II

De merrie is een (zweet) vos, 1.70 groot.
Qua bouw is ze redelijk zwaar gebouwd.
Voorziet van goede basisgangen, niet spectaculair.

Punten om te verbeteren:
- minder stijl achterbeen
- langer gelijnd
- meer hals
- meer voorbeen
- algehele verbetering vd gangen

Voorkeur voor een donkere (zwarte) hengst.

Groetjes,
Kim

Wilawander

Re: Welke hengst voor Selle francais merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:59

Diarado? Ben wel een fan van combi frans x holstein. Nu is deze al een combi (weet zo even niet of dat verwant is aan jou merrie ben er een beetje uit).

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:00

Graag even een foto :)

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 14:12

Ik heb geen idee hoe ik foto's op bokt krijg, maar kan je ze wel toesturen per mail.

@wilawander, ik ben ook gek van Duits bloedvoering echter wil ik mijn merrie door een dressuurhengst laten dekken daar ze zelf al springen gefokt is :-)

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 14:55

Afbeelding

Dit is de beste standfoto die ik op dit moment heb.. sorry :)

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:15

Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:57

Wat wil je met het (dressuur) paard gaan doen? Je geeft zelf aan dat de gangen gewoon zijn en niet spectaculair ( dat hoeft ook niet maar correct en beetje souplesse zou fijn zijn). Nu staan de SF's nou niet echt bekend om hun souplesse, fijne monden en rijdbaarheid tussen de hekjes. Dus wat is doel met het jonge paard? Buitenrijden en beetje B/L proeven of wil je richting het Z en hoger? Ik denk dat je met een allround springpaard een fijner paard zal krijgen. Dan heb je kans op een leuk springpaard, en anders misschien én een paard dat niet kan springen en weinig op heeft tussen de witte hekjes. Dus van beiden niks.

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 17:09

Deze SF presteert momenteel M1 niveau en gaat heel goed. Gezien het feit dat ze voorheen fokmerrie is geweest, wil ik er voor ons een leuk veulentje uit fokken. Als nakomeling van deze merrie. Nu zij volledig springen gefokt is, heb ik het advies gekregen naar een dressuurhengst te kijken. En precies dat is wat ik nu aan het doen ben!

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 21:20

Niemand?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:24

Denk dat er weinig mensen advies kunnen geven bij die keuze.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:26

Ik zou ook kijken naar een allrounder. Een dressuurpaard is de SF over het algemeen niet. Hou het iets dichter bij huis en ga voor een springgefokte hengst die goed kan bewegen en zowel dat als het springen door geeft.

Ik weet dat Numero Uno dat wel doet :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:23

Kim1507 schreef:
Nu zij volledig springen gefokt is, heb ik het advies gekregen naar een dressuurhengst te kijken. En precies dat is wat ik nu aan het doen ben!

Het eerste gedeelte is een enorme tegenstelling. De rest is geen antwoord op mijn vraag/opmerking.

Je hoeft het dekken niet te laten, maar het is wel een tip om te zorgen dat je straks niet noch vlees noch vis krijgt.. Iets met een gewaarschuwd mens telt voor twee. Wat je er mee doet, is natuurlijk geheel aan je zelf.

Numero Uno vind ik geen verkeerde keuze. Heartbreaker is misschien ook een optie. Beiden wel prijzig.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:35

Ga dan voor een hengst als Conteur.
Springgefokt maar zelf succesvol in dressuur... of een van z'n zonen.

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 09:23

Puur interesse vraagje hoor, maar is het dan zo uniek om met een SF meer dressuur te willen fokken? Ik begrijp de bovenstaande waarschuwingen wel hoor maar ik begrijp het alleen niet zo goed. Ik bedoel, iedereen die de mogelijkheden heeft in te dekken, probeert toch een leuk nakomeling te dekken?

Ergens voel ik me nu wel geremd om mijn merrie te laten dekken.. Bovenstaande berichten komen niet zo positief over...

Over de hengst conteur is weinig te vinden, diepvries sperma maar waar?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:27

Ik dat dat niemand iets negatiefs probeert te zeggen. Het is enkel zo dat je uit een SF geen dressuurpaard gaat krijgen en net zoals de meesten hier zou ik u dan ook aanraden om verder te gaan met een springgefokte hengst die de punten die je aangaf kan verbeteren.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:01

www.gestuet-tannenhof.com voor Conteur

Als je een dressuurhengst hier op zet krijg je grote kans op een nakomeling die in beide niet uitblinkt. Neem aan dat je dat niet wilt. Door er een goede bewegende springgefokte hengst zoals Conteur er op te zetten heb je in ieder geval nog een grote kans dat het dier springen kan.En ook kans op een beter bewegende als een SF.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:40

Natuurlijk kun je jouw merrie gewoon laten dekken! Maar ook ik zou op deze merrie geen puur dressuurgefokte hengst zetten. De kans is te groot dat de nakomeling dan in springen en in dressuur niet heel goed is en de prioriteit lijkt mij toch een fijn paard fokken voor de sport. Een springgefokte hengst die ook goede beweging meegeeft lijkt ook mij de beste optie om een fijn paard te krijgen. Kijk naar Numero Uno en zijn nakomelingen of naar nakomelingen van Contender. Zeker Contender heeft met Contango en zijn nakomelingen al laten zien dat hij zeker niet misstaat in de lijn van een dressuurpaard.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:55

Contender zelf is niet meer te verkrijgen. Ik heb hier zelf een kleindochter van en haar gangen zijn ondermaats dus ik zou hem afraden. Numero Uno dan beter, maar er zijn er genoeg te verkrijgen dat de gangen verbeteren.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:08

misschien ga ik helemaal de verkeerde kant op nu, maar is het niet zo dat de hengst Sandro (volgens mij zangersheide uit Sacramento song xx?) een nakomeling in de internationale dressuursport heeft, en een nakomeling in de internationale springsport? (Sandro's Boy en Sandro Hit als ik me niet vergis).
Volgens mij zit er in die richting behalve zangersheide ook een hoop holsteiner, en dus ook engels volbloed (wat ik een gave combi vind met SF, maar dat is mijn mening)
Ik heb geen flauw idee om Sandro zelf nog leeft of verkrijgbaar is en wat dat dan kost, maar Sandro Hit is volgens mij nog verkrijgbaar, en ik geloof dat dat weer de vader is van Sandreo, wat dan wel een dressuurpaard is, maar wel met wat springgenen. Het kan trouwens zijn dat ik allemaal onzin opschrijf, ik doe dit even uit mijn blote hoofd.
En ze zijn allemaal donkerbruin/zwart

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:30

Sandro hit kostte jaren wat al dik 2.500 euro, veel te hoog geprijst voor een paard dat op dat moment geen enkel Grand Prix paard had voortgebracht. Aan Sandro Hit en Sandreo (export) zou ik absoluut niet beginnen, dat zijn showpaarden pur sang. Op een SF krijg je hoogstwaarschijnlijk dus de vlees noch vis variant, achterhand moet sowieso van de moeder vandaan komen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:37

Ik snap niet dat iedereen hier begint over sportpaard, wat is het doel van de TS.

Een leuk paard, de gemiddelde ruiter komt de L niet uit wat moet je met een sportpaard gebasseerd op prestaties van papa.
Er zijn zoveel sportpaarden met grote imponerende papa's die zelf amper meedraaien.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:41

Het is een vraag die al gesteld is aan ts, maar niet is beantwoord. Wat is het doel met het paard?. Anders dan ik heb een springpaard, maar mij is geadviseerd gebruik een dressuurpaard.

Persoonlijk vind ik 'het is voor mijzelf' niet een steekhoudende reden om dan maar 'raak te fokken'. Je moet altijd rekening houden met evt. verkoop om wat voor reden dan ook. Dan moet zo'n dier wel verkoopbaar zijn.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 24-05-12 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:41

Sandro hit is bovendien een afstamming van Sandro Song en niet direct van Sandro. De hengst Salieri is wel de vader van een GP dressuurpaard en een GP springpaard.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:44

Sammie schreef:
Het is een vraag die al gesteld is aan ts, maar niet is beantwoord. Wat is het doel met het paard?. Anders dan ik heb een springpaard, maar mij is geadviseerd gebruik een dressuurpaard.

Persoonlijk vind ik 'het is voor mijzelf' niet een steekhoudende reden om dan maar 'raak te fokken'. Je moet altijd rekening houden met evt. verkoop om wat voor reden dan ook. Dan moet zo'n dier wel verkoopbaar zijn.

Maar als je een dier eerst zelf uitbrengt is het makkelijker verkoopbaar je moet niet perse winst willen hebben.

Zelf heb ik een Unaniem in de toekomst wil ik er misschien wel een veulen uit (ligt er aan hoe ze het doet in de sport) ook ik kies dan voor een dressuurhengst.....maar dat wil toch niet perse zeggen dat het kansloos is?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:44

Nouja als je toch een bewezen dressuurhengst wil die je op een springpaard kan zetten en je kunt geld missen

- Ferro
- Kigali