welke hengst: Negro X Juventus x Dublin

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WildThing

welke hengst: Negro X Juventus x Dublin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 09:50

Hoi,

aangezien ik een complete leek ben op gebied van fokken had ik graag van jullie wat tips gehad aangezien ik overweeg om met mijn merrie een veulentje te fokken.

Merrie is STER en Prok gekeurd, erg sensibel maar pakt alle oefeningen heel snel op en kent alle oefeningen van het ZZ-licht.
Ze is echter hypersensitief op geluid , vliegen en daardoor ook erg sensibel qua karakter. Kan als het ware van de ene moment op de andere compleet omslaan ... Maar is wel braaf maar erg heet en een grote schijterd op dingen dat ze niet kent. In de wei tegenover andere paarden is ze echter wel erg dominant. Ze heeft nog nooit een veulentje gehad en aangezien ze toch uitzonderlijk talentvol is zou het zonde zijn om deze kans op een nakomeling te laten liggen...

Afbeelding

Bedankt alvast!!!!

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:55

Zijn er nog punten die je wil verbeteren of zeker behouden van de merrie? Op gebied van gangen, exterieur, maat , formaat?
Je zoekt dus een hengst met een rustiger karakter?
Wat vind je zelf belangrijk aan een hengst, en wat voor type veulen zou je willen?
Dat zijn toch vragen die je uzelf moet stellen voor je een hengst kiest.

Ik zou eens kijken op de site van Van Olst Horses, hier wordt Negro aangeboden terdekking.
De combinatie van Negro bloed en de hengst Lord Leatherdale ( die door hun aangeboden wordt) blijkt een "gouden match" te zijn.
Dus het kan mss een goed idee zijn om eens contact met hen op te nemen.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 16:24

Hoi,

qua gangen zou ik zeker niks willen veranderen. merrie heeft veel aanleg tot het verzamelde werk en is heel leergierig maar helaas wel erg sensibel en een grote angsthaas.
Qua Exterieur is misschien het enige dat mijn merrie nogal recht is van rug met veel aanleg tot onderhals dat is misschien wel een puntje .....

Ik zou bij voorkeur graag een veulentje willen met veel front, mooi hoofdje erop , eentje dat later zeker zal opvallen in de dressuursport maar niet al te sensibel karakter. Daarmee inderdaad best een rustige hengst...

Voor de rest heb ik geen idee en ervaring op vlak van fokkerij dus vandaar mijn vraag .... :)

Esplendido

Re: welke hengst: Negro X Juventus x Dublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:30

Wil je perse binnen het KWPN blijven of niet? Anders kun je gaan voor een Duitse hengst uit de lijn van Rubinstein, bv. Royal Dance, Rubin Royal of Rubin Cortes (zij er nog meer hoor). De nakomelingen van Rubinstein staan bekend om hun goede en werkwillige karakter.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 16:39

Nee hoeft niet per se binne het KWPN te blijven.
Ik wil vooral een topper fokken en afstammingen specifiek vind ik niet zo belangrijk !

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:31

Als je een topper wil fokken zou ik zeker een hengst zoeken die bekent staat om het geven van veel front en vooral goed achterbeen gebruik. Er is niets mis met duitse hengsten maar daar is het achterbeen vaak een aandachtspunt. Zeker wat de Rubinstein lijn betreft. Een Donnerhall- zoon of een Florestan- zoon zou dan eerder passen.
vb: Daimond-hit (v. Don schufro) is een hengst die mij positief opvalt met nakomelingen die uitstekend bewegen en zeer goed achterbeen hebben.

Een Gribaldi zou ook passen op deze merrie, heeft vaak de mooie hals vanvoor en deze hebben veel aanleg tot verzamelen en dragen en de hogere oefeningen. Ik heb enkel geen idee of Gribaldi nog verkrijgbaar is in diepvries sperma. Aandachtspunt bij Gribaldi en zonen is het rechthoeksmodel. Moeder moet hier dominant in zijn anders krijg je een propje en dat wil je niet.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:43

Negro staat zelf bekend om het geven van een goed achterbeengebruik, vandaar dat ik best een hengst uit de Rubinstein-lijn zou durven gebruiken.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:34

Ja volledig met je eens , maar toch met het oog op een topper zou ik op zeker spelen. Je weet ook niet wat de merrie zelf doorgeeft. Maar dit is wat ik er persoonlijk over denk. Iedereen doet daarmee wat hij wil.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:26

Een hengst met Rubinstein-bloed is zeker een aanrader dan.

En over dat achterbeen... hoeveel Rubinsteins, Rohdiamants etc lopen er internationaal GP?
Het paard met momenteel mss wel de beste piaffe van de wereld (Eremo del Castegno) is een Rohdiamant...

Mss eens kijken naar Damon Hill (Donnerhall x Rubinstein). Wel niet zo makkelijk om sperma van te krijgen én duur.
Anders, Rubin Royal. Veel front, enorm veel souplesse. Is de volle broer van Blue Hors Romanov btw... (Rohdiamant x Grundstein II x Akzent II x Volturno).

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:35

Lord Leatherdale x Negro is een veel gemaakte combinatie, lijken erg goed op elkaar aan te sluiten.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 18:56

Bedankt voor de informatie allemaal! Ik bekijk het eens grondig en Lord leatherdale lijkt me idd een heel mooie nafok te geven!