NAS Keuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

NAS Keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:50

Momenteel ben ik in het bezit van een Appaloosa, hij is (logisch) ingeschreven via NAS-stamboek. Nu had ik van zijn vorige eigenaresse vernomen dat hij vorig jaar hoge ogen had opgegooid bij de veulenkeuring en dat het misschien wel leuk zou zijn om dit jaar en eventuele komende jaren hem ook te laten keuren.

Nu heb ik mij wel al ingelezen via Het Appaloosa stamboek

Toch zou ik graag wat ervaringen willen horen en van mensen die dit vaker doen tips willen horen en de do's and don'ts :)
Ik heb er totaal geen verstand van, en geen ervaring enkel naar keuringen geweest om te kijken en het commentaar aan te horen van jury's etc.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: NAS Keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:34

Is het een hengst? Niet doen dan. Je zult niet de eerste jeugd-hengst hebben die volledig de grond in is geboord. Sowieso zijn er maar weinig deelnemers in de jeugdrubrieken (enters en twenters) omdat het vaak niet zo interessant is, veulenpremies en premies op 3-jarige (of oudere) leeftijd tellen. Zeker hengsten worden zeer kritisch bekeken met het oog op een eventuele hengstenkeuring, en de laatste jeugdhengsten in de kleine en grote maat gingen met 3de premies naar huis, terwijl die het als veulen ook goed deden.

Het gaat om Reno uit je profiel? Ik ben vorig jaar niet op de keuring geweest, had me afgemeld, maar ik kan me niet herinneren uit de verslagen dat een Campino veulen hele hoge ogen had opgegooid. :o Ik zal eens nazoeken als ik thuis ben.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 21:37

Het is natuurlijk informatie die van mond tot mond gaat. Zou jij dan adviseren? Om op keuring te gaan als hij ouder is, dus als driejarige? Of helemaal niet?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:50

Met een hengst of ruin, niet, tenzij het echt materiaal is voor goedkeuring voor dekdienst. :o En dan alleen op 2,5 jarige leeftijd op de hengstenkeuring.
Maar ik kan me voorstellen dat je het leuk vindt om te horen wat ze van je diertje vinden, en dan zou ik, als hij gecastreerd is, naar de stamboekopname gaan en daarna naar de keuring. Is iets waardevoller als nu als jaarling. Jaarlingen staan er niet te best bij over het algemeen en ze zijn daarbij veel strenger, omdat het dan nog eventueel hengstenkeuringsmateriaal is. En ik denk niet dat de keuring dan nog zo leuk is als ze een dier volledig de grond in boren. ;)
Had hij een eerste premie vorig jaar?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 21:54

Als ik mij niet vergis wel ja. ;)

Maar bedankt in ieder geval voor je waardevolle informatie. :) Dat is wat ik wilde horen, doordat ik zelf totaal niet in dat circuit zit weet ik nu nog van toeten noch blazen. ;) Dus ik waardeer 't enorm dat je je de moeite hebt genomen om zo uitgebreid te reageren. :j

Dankje!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 01:38

Ik heb nog even gekeken in het Appaloosa Nieuws, je appaloosa zat in een rubriek van 2 veulens. Op kop stond het veulen van Superminx hier op bokt met een 1ste premie, jouw veulen had een 2de premie. Helaas wordt er in het verslag alleen iets verteld/toelichting gegeven over de 1ste premie veulens. Vandaar ook dat ik me niets voor de geest kon halen over een Campino veulen.
Volle broer van een jaar eerder zat bij mijn veulen in de rubriek, die heb ik wel gezien, maar daar heb je niets aan. :+ Die had ook een 2de premie.