Stamboekopname bij BWP

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jojoni

Stamboekopname bij BWP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:38

Hallo!

Ik wil mijn ondertussen 4 jarige pony laten opnemen in het BWP-stamboek. Momenteel is ze nog een 'wilde pony' maar ivm eventueel nageslacht ed wil ik haar toch laten opnemen in het stamboek.
Ik heb al een mailtje gestuurd naar het BWP maar ik kreeg eigenlijk alleen 'kijk op de site' als antwoord.. En ik kan het dus echt niet vinden op de site... -O-

Ik zou dus graag wat meer informatie willen over hoe het allemaal in zijn werk gaat ed of waar ik wel degelijk informatie kan vinden.

Alvast bedankt voor het lezen!

kadet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:10

Hallo,
ik weet niet of het over een ruin of merrie gaat? Volgens mij kan je alleen een merrie laten opnemen in het stamboek, en geen ruinen...Normaal gezien moet je uw merrie voorstellen op een BRP-keuring (bij ponys, is het het BRP_stamboek) in uw regio. Daar zullen ze ze dan keuren, bij goedkeuring, krijg je altans een papier dat je moet opsturen naar BWP en dat sturen ze je later het pasport op.Maar aangezien er geen afstamming kan ingevuld worden, is ze dan louter op het exterieur gekeurd. Volgens mij heeft dat eigenlijk weinig meerwaarde aan uw pony. Als je wel de afstamming weet, doen ze denk ik een dna test. Vroeger was het in ieder geval zo. Misschien vind je nog meer info op deze link: http://www.bwp.be/_html/main.php?page=faq&stb=2
Anders, gewoon eens telefoneren in de voormiddag :) Nog een tip, als je weet bij welke vereninging de keuring voor jouw dichtbijzijnd doorgaat, kun je ook iemand van het bestuur van deze vereninging bellen met uw vraag, normaal gaan ze dat u ook kunnen uitleggen.
Dit is de kalender van de brp- prijskampen. http://www.bwp.be/_html/main.php?stb=2&page=kalender

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 16:56

kadet schreef:
Hallo,
ik weet niet of het over een ruin of merrie gaat? Volgens mij kan je alleen een merrie laten opnemen in het stamboek, en geen ruinen...Normaal gezien moet je uw merrie voorstellen op een BRP-keuring (bij ponys, is het het BRP_stamboek) in uw regio. Daar zullen ze ze dan keuren, bij goedkeuring, krijg je altans een papier dat je moet opsturen naar BWP en dat sturen ze je later het pasport op.Maar aangezien er geen afstamming kan ingevuld worden, is ze dan louter op het exterieur gekeurd. Volgens mij heeft dat eigenlijk weinig meerwaarde aan uw pony. Als je wel de afstamming weet, doen ze denk ik een dna test. Vroeger was het in ieder geval zo. Misschien vind je nog meer info op deze link: http://www.bwp.be/_html/main.php?page=faq&stb=2
Anders, gewoon eens telefoneren in de voormiddag :) Nog een tip, als je weet bij welke vereninging de keuring voor jouw dichtbijzijnd doorgaat, kun je ook iemand van het bestuur van deze vereninging bellen met uw vraag, normaal gaan ze dat u ook kunnen uitleggen.
Dit is de kalender van de brp- prijskampen. http://www.bwp.be/_html/main.php?stb=2&page=kalender

Allereerst bedankt voor je reactie!
Het gaat om een merrie. Ze is nu ingescreven als 'wilde' merrie omdat haar vader onbekend is, dus ik denk niet dat een DNA test van toepassing is..
Als ik haar nu laat keuren en inschrijven bij de bwp, krijgt haar nageslacht naar een aantal generaties, niet meer een paspoort 'wild', maar automatisch een bwp-paspoort. En nog een voordeel is dat als ik haar nu wil dekken, kan de fokker weigeren omdat ze 'wild' is, en naar een keuring kan hij natuurlijk niet meer weigeren.

Ik hoef dus van te voren helemaal geen papieren ofzo in te vullen? Maar gewoon in te schrijven voor een keuring?
Het probleem met bellen is, dat ik dus altijd les heb in de voormiddag... Maar volgens mij heb ik volgende week ergens tussenuren dus dan kan ik wel proberen te bellen..

kadet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:46

Klopt, na een aantal generatie's wel...Ik denk dat je bedoeld dat de hengstenhouder haar kan weigeren.
Bij mijn weten moet je inschrijven op de keuring en daarop zetten 'wilde merrie' bij inschrijving. Ter plaatse op de keuring hoor je dan wel of ze gekeurd is, op exterieur en bewegingen. Op het secretariaat ter plekke zullen ze je dan ook de nodige formulieren laten invullen. Van welke regio ben je? Ik wil het ook nog eens nader vragen aan iemand die ik persoonlijk ken die niet rechtstreeks in het bestuur zit, maar die er wel mee te maken heeft. Die zal dat zeker weten, het hoe waar en wanneer :) Hij is wel een week met verlof nu, dus ik kan pas de week daarop verder informeren.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 14:10

kadet schreef:
Klopt, na een aantal generatie's wel...Ik denk dat je bedoeld dat de hengstenhouder haar kan weigeren.
Bij mijn weten moet je inschrijven op de keuring en daarop zetten 'wilde merrie' bij inschrijving. Ter plaatse op de keuring hoor je dan wel of ze gekeurd is, op exterieur en bewegingen. Op het secretariaat ter plekke zullen ze je dan ook de nodige formulieren laten invullen. Van welke regio ben je? Ik wil het ook nog eens nader vragen aan iemand die ik persoonlijk ken die niet rechtstreeks in het bestuur zit, maar die er wel mee te maken heeft. Die zal dat zeker weten, het hoe waar en wanneer :) Hij is wel een week met verlof nu, dus ik kan pas de week daarop verder informeren.

Ah dat zou echt super zijn als je het eens kan navragen! Ik woon in regio limburg.. Ik hoop dat je me nog wat extra informatie kunt geven!
Ik had trouwens nog eens gekeken naar die link met kalenderdagen hierboven, en daar stond alleen west-vlaanderen en oost-vlaanderen tussen.. Moeten de mensen van limburg(ik dus) dan naar de keuring van oost-vlaanderen? Want dan zou ik over 2 maanden kunnen gaan *\o/*

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:22

Vroeger was er in Limburg altijd een prijskamp van brp op de land- en tuinbouwdagen in Alden Biesen. Ik weet niet of dat nu nog zo is.
In ieder geval is er vandaag een wedstrijd jonge pony's en bestgaande rijpony bezig in Limburg. Misschien kan je daarheen gaan om navraag te doen (maar dan moet je daar uiteraard wel tijd voor hebben :D :Y) )
Deze wedstrijd gaat door in het Woutershof in Kuringen. De mensen van brp Limburg zijn daar dus aanwezig.

kadet

Re: Stamboekopname bij BWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:45

Ik zie op de kalender toch ook Brabant en Heist od berg staan? Branbant: 01-09-12 en Heist od Berg: 08-09-12.
Een goeie tip is idd hierboven ook, en ik zal ook nog eens navragen van zodra ik kan, ik hou je op de hoogte.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 20:54

Ah ja, nu zie ik het ook staan (ik zal er wel overheen hebben gekeken)
Alvast heel erg bedankt allemaal!!

kadet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:52

Dit kreeg ik van info, ik zet het hier even neer. Hopelijk heb je daarmee alle nodige informatie. Veel succes!

Pony's:

-Elke BRp-geboren merrie tussen 1 en 25 jaar mag deelnemen aan de provinciale prijskamp. Tijdens de provinciale prijskamp wordt door de aanwezige juryleden een selectie gemaakt voor de Nationale prijskamp.
-Een wilde merrie kan deelnemen aan de prijskamp éénmaal ze opgenomen is in het stamboek op 3-jarige leeftijd. Dergelijke opname kost 15 EUR, en kan op de prijskamp, mits positieve beoordeling van de jury en opname van het signalement, gerealiseerd worden. Deze merrie mag reeds het jaar van opname deelnemen aan de prijskamp.
-Een merrie uit een buitenlands erkend stamboek kan reeds deelnemen aan de prijskamp op provinciaal niveau, op één- of tweejarige leeftijd. Ze kan dan echter niet worden geselecteerd voor de nationale prijskamp. Eénmaal ze opgenomen is in het stamboek op 3-jarige leeftijd kan ze wel geselecteerd worden
voor de nationale prijskamp. De kostprijs en voorwaarden voor opname zijn dezelfde als bij de wilde merrie.
-BRp-geboren merries kunnen, vanaf de leeftijd van 3 jaar, op de prijskamp overgaan van het veulenboek naar het stamboek. De overgang is enkel mogelijk mits controle van het signalement, positieve beoordeling van de jury en de betaling van 9 EUR.
-Vanaf de leeftijd van 3 jaar moeten de merries zich onderwerpen aan een stokmaatmeting. De stokmaatmeting gebeurt volgens LRV reglement.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:05

Heel erg bedankt kadet!

Ik moet dus naar een prijskamp gaan en daar krijgt ze een beoordeling (en stokmaatmeting) en daarna is ze officieel opgenomen!
Ik zal eens beginnen met oefenen voor het wandelen en draven!