Verzorging shets... Echt zo anders dan andere paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Verzorging shets... Echt zo anders dan andere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 15:29

Nee ik ben geen penny :P . Maar mijn zoon wel :+

We zijn in het bezit van een Fries en een pony (Arabier x Welsh van 130 cm ong). Fries is van mij, pony van dochter. Nu heeft onze penny-zoon :D van 10 een plan, hij noemt het zijn droom. Hij wil een Shetlander, met wagen om te mennen. Nu is hij 4 jaar geleden begonnen met een verzorgshetlander en is 3 jaar geleden als vanzelf mee gaan helpen toen mijn paard kwam. Dus hij is echt wel een paarden- en dierenjongen, dus wij snappen hem wel. En echt penny is hij niet hoor. :P hij heeft een hekel aan roze _/-\o_ en is erg verantwoordelijk voor onze dieren.

Wij zijn ons nu aan het inlezen over shets vooral voor hem, zodat hij leert inzien welke zorg etc erbij komt kijken. Nu lees ik vaak dingen over hoefbevangenheid etc. En over op kale grond zetten etc. Mijn vraag is dus: is de verzorging van een shet idd zoveel anders dan van onze andere 2 paarden? Waar zouden we op moeten letten, is de weidegang anders? (meer of juist minder uren gras etc) Wat zijn de behoeften qua gras, kuil, brok etc? Of valt dat allemaal wel mee?

LadyMadonna

Re: Verzorging shets... Echt zo anders dan andere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:32

kale grond is redelijk achterhaald, in kort gras zit juist veel fructaan.
De ene shet is ontzettend gevoelig voor HB, de ander helemaal niet.
Mijn shet liep 2 jaar terug gewoon in een normale wei, met een groep andere pony's, terwijl het shetje van mijn buren alleen 's avonds een uurtje op het gras komt, anders is het mis (de rest paddock).
net als elk ander paard: Gewoon je dier in de gaten houden :j

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:33

haha wat leuk! maar er zijn veel shets (zoals die van mijn vriendin) die de hele zomer op de wei staan. Ze hebben er verder geen problemen mee. Maar dat ligt natuurlijk wel aan de shet zelf. succes verder met je penny-zoon!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:35

ze hebben 1 voordeel, wat ook gelijk hun nadeel is......
ze hebben heeeeeeel weinig behoeften, en het is vaak al snel teveel.
dus brok, 1 klein handje voor de eigenaar (omdat die het anders zielig vind dat de rest wel krijgt maar shettie niet)
hooi, hangt ervan af, hooi kan voldoende gegeven worden, met kuil zou ik HEEEL voorzichtig zijn.
gras: zo min mogelijk.... zeker jong vers gras mee uitkijken.
Al is het natuurlijk wel weer afhankelijk. De ene wordt dik van lucht, de ander moet je kilo's geven.
Goed in de gaten houden hoe een shetlander eruit ziet, te dik is gewoon uitkijken met voeren, net als bij ieder ander paard. Indien je niet in de mogelijkheid bent gras te beperken, zou ik zeker een graaskorf overwegen.

Verder: shetten zijn vaak (lees niet altijd!) niet de meest ideale pony's voor kinderen. Dit komt omdat ze super ondeugend zijn, vaak streken hebben en nog wel eens stout willen doen/worden en weten hoe sterk ze zijn :D.
Zeker als ze nog vrij weinig kennen. Maar een beleerde shetlander (deze zijn vaak ook een HEEL stuk duurder) zijn vaak wel fijn in de omgang.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:36

Vooral kijken naar je pony. Uit kijken met te veel eten (van wat voor soort).
Liefst niet te veel gras, liefst arm hooi (graszaadhooi), liever geen rijk hooi of kuil (arm voordroog kan wel, maar geen rijk koeien-kuil), kwa brok niet te veel en met weinig zetmeel en suikers (maar wel een beetje voor de vitamientjes).

Een shet is niet heel anders dan een ander koudbloed paard, maar omdat ze zo klein zijn hebben ze gewoon heel weinig nodig. Ik heb 4 pony's in de paddock staan, die krijgen samen 5 plakjes graszaadhooi per dag en 2 uurtjes op een kaal landje, bij werk krijgen ze nog ong 250 gram subli dieetmix. Hiernaast staan ze stevig in het werk en hebben ze zat aan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:37

kuil krijgen ze hier standaard, en er is er maar 1 (van de shets) die er gevoelig op is.. dus dat verschilt ook weer heel erg per pony.

Shets zijn niet super ontdeugend, shets zijn heel vaak simpelweg niet opgevoed (aaah, we kopen een leuk veulentje voor de kids, maar we hebben geen verstand van paarden).

Pony's die (door volwassenen) netjes opgevoed zijn, zijn goud waard :j

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:39

Klopt het verschilt heel erg per pony, maar dat is bij alle paarden- en ponyrassen.. Die van mij staat 24/7 op het gras maar krijgt geen krachtvoer, dit omdat ik geen 'zwaar' werk met hem doe. In de winter krijgt hij wel extra vitaminen en kuil, maar ook dan staat hij 24/7 buiten. Hij is zo'n pony die (gelukkig!!!) niet gevoelig is vor HB.

Het is gewoon een kwestie van goed in de gaten houden, word je pony dik van lucht (bij wijze van) zou ik hem schraal zetten (schraal, niet kort!) En extra in de gaten houden met extra's als hooi en kuil (evt.).

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:39

Ik heb zelf mijn shetje een jaar lang tussen de paarden gehad. niks aan de hand. Natuurlijk geen halve kilo biks, maar een klein handje.
En onbeperkt kuil / hooi met de rest.
Ook op het gras ging hij altijd gewoon mee met de rest! Je kunt gewoon mazzel hebben, ook met de shets. De ene shet is de andere niet..
welshjes kunnen ook héél gevoelig zijn voor HB b.v., maar geloof dat ik uit je verhaal begrijp dat jou halve welsh daar nog geen last van heeft gehad?

Nu is mijn shetje door stress en omstandigheden (boxrust van zijn maatje) afgelopen winter bevangen geraakt, dus niet eens door het voer! Maar nu zal hij gevoelig hier op blijven volgens de dierenartsen - en dan waarschijnlijk wel weer door gras. Ik houdt hem streng in de gaten, voeten voelen of ze warm zijn etc.

Dus als je een shet zoekt, probeer er dan een te vinden die nog niet HB gestaan heeft, grote kans dat deze er dan ook geen aanleg voor heeft.
Niet overvoeren qua krachtvoer. Hooi en een liksteen zou genoeg moeten zijn, en op het gras ook niet te overdrijven.
Ik neem aan dat je dit laatste met je huidige paarden ook niet doet, want dan zullen ze toch de pan uit groeien..

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:42

iedere shet is anders en niet allemaal zijn gevoelig voor HB of iets anders. niks doen op een vette wei is voor geen enkel paard goed. ik heb nog nooit problemen met HB gehad met mijn shet terwijl die toch veel 356 dagen op het land heeft gestaan/staat.
behandel ze gewoon als paard/pony. het zijn slimme ontdeugen, die door hun lieve kop en kleine voorkomen er nog wel eens misbruik van wil maken. mijn ervaring is als ze netjes opgevoed zijn ze goud eerlijk zijn, net als ieder andere pony. doe je dit niet is de kans groot dat je een draak krijgt, door hun slimme ondeugende karakter

een shet heeft weinig behoefte aan krachtvoer, ze zijn van nature sober. dus afhankelijk van de inspanning, beschikbaarheid aan gras en hoe je pony op reageert moet je het voerschema aanpassen.

enige wat misschien nodig is je omheining wat aanpassen zodat die kleine smurf niet uit je wei kan ontsnappen.

op de site van het stamboek staat meer informatie over de shet en zijn onderhoud.

ik kan niet meer zonder mijn shetlandvriend.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:43

stef schreef:
Mijn shet liep 2 jaar terug gewoon in een normale wei, met een groep andere pony's, terwijl het shetje van mijn buren alleen 's avonds een uurtje op het gras komt, anders is het mis (de rest paddock).

Maar van kort gras krijgen ze minder binnen, dus wat op de lange termijn het beste werkt? Die van mij staan op een kale wei met een paar sprieten, het is meer aarde dan gras. Daar doen ze het goed op. Maar Grietje is bevangen geweest, Hans doet gewoon mee aan het dieet. Ze worden toch snel dik, dus het kan geen kwaad dat Hans als gezonde pony sober gehouden wordt. Hooi eten ze wel veel, maar ik heb 2 shets en een welsh lopen.

De meeste shets moeten dus idd soberder gehouden worden, maar het ligt er ook aan hoeveel je met ze werkt. Als ze intensief getraind worden hebben ze minder moeite met op het gras staan dan een shet die 1x per week wat doet.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:51

capopjekop schreef:
stef schreef:

Maar van kort gras krijgen ze minder binnen, dus wat op de lange termijn het beste werkt? Die van mij staan op een kale wei met een paar sprieten, het is meer aarde dan gras. Daar doen ze het goed op.

nee juist in kort gras zit meer fructaan. als je langer gras hebt is het fructaan al verdeeld, verbruikt zogezegd.
het gaat niet om de hoeveelheid gras, maar om de hoeveelheid fructaan :)

maar een echt kaal weiland heeft maar enkele sprieten zoals jij aangeeft bij jou. Sommige denken dat een kort afgegraasd land beter is, en daar zijn ze juist op teruggekomen; want dat korte gras is juist heel gestresst: en van gestresst gras raken ze bevangen..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:56

In kort gras zit meer fructaan idd, maar daar moeten ze veel meer moeite voor doen om het eraf te krijgen en over een kilo gras doen ze dus veel langer dan op lang gras. Dus ik denk dat het in dat opzicht qua totale omvang niet zoveel uitmaakt. Maar het ligt eraan hoe groot het stuk is, hoe kort het gras is, hoe lang ze eropstaan hoe de omstandigheden verder zijn enz.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:59

het meest ideale is een onbemeste "oude" ongemaaide wei

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:03

Dat zeker ja, ik heb mijn voordrooghooi van uitgebloeid, met oaardenmest bemest land laten testen. Er zat gemiddeld 28 gram suiker per kilo hooi in. Erg net resultaat waar ik blij mee was.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:09

Mijn 2 Shets van 6,5 (merrie) en 8,5 (ruin) heb ik van het grasland af gehaald. Die staan in een zandpaddock, en krijgen alleen gedroogd kuil/hooi. Ze zijn nog steeds te dik, althans de ruin, maar ik ga ze niet meer op het gras zetten.
Waarom niet?
De ruin had ONDANKS dat, die staat al vanaf september vorig jaar in de paddock, met beperkt hooi,bij de laatste hoefbekapping volgens de Hoefsmid de kneuzingen (kun je zien , dan is de hoefzool op plaatsen rood-roze verkleurd) in de hoefzool, staan... een voorbode van hoefbevangenheid.
Is het zielig dat ze geen graslandje meer krijgen?
Nee, ik wil ze graag gezond houden.

Mijn 2 grotere bonte paarden staan nog steeds 24/7 op de wei. Die nu natuurlijk weer leuk vet is.
Ze staan dan ook maar op een heel klein stukje, en we doen aan strip-begrazing(dwz. dat je de prikpaaltjes 1 x per week een meter verzet...althans zo sober doe ik het).
Had ik toch weer dat de grote meneer Jaopie, Tinker x Fries van 7,5 jaar door de hoefsmid aangemerkt werd als: nu opletten, ook kneuzingen, dus als jij zo door gaat, kan hij binnenkort op voor-ijzers wegens hoefbevangen.
Ik schrok me rot.
Die krijgen al niks, ook geen korrel krachtvoer bij.
NIETS.
Ook geen appel of peen, slechts eens per week ieder een halve vitamine-koek van Pavo.
Ook geen snoepjes of andere rommel.

Hoe is dit mogelijk?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:16

FahyaFemke schreef:
stef schreef:

Maar van kort gras krijgen ze minder binnen, dus wat op de lange termijn het beste werkt? Die van mij staan op een kale wei met een paar sprieten, het is meer aarde dan gras. Daar doen ze het goed op.

nee juist in kort gras zit meer fructaan. als je langer gras hebt is het fructaan al verdeeld, verbruikt zogezegd.

maar een echt kaal weiland heeft maar enkele sprieten zoals jij aangeeft bij jou. Sommige denken dat een kort afgegraasd land beter is, en daar zijn ze juist op teruggekomen; want dat korte gras is juist heel gestresst: en van gestresst gras raken ze bevangen..[/quote]

En buiten dat, heb je kans dat ze veel zand binnen krijgen bij (te) kort gras. Gevolg, hele dure rekening van de dierenarts wegens koliek (helaas uit ervaring!, shet teveel zand binnengekregen, kregen onbeperkt hooi, maar die hele kleine grassprietjes in de winter smaken altijd nog beter dan hooi) Gevolg: 500 euro lichter aan opvoelen/voorrijkosten/paraffine/spuiten etc. (en dat voor een shetje van 50 euro..hihi, maar hij was het me dik waard hoor!)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:16

zoolkneuzingen als voorbode van HB? Heb ik nog nooit van gehoord :?

Overigens denk ik weleens: Wat doen we toch allemaal moeilijk...
Hier in de buurt lopen 2 groepen shets, 1 van een serieuze fokker (allemaal netjes met papier enzo) en 1 van een hobbyfokker (papierloos). Pony's lopen gewoon in een volle wei (ik weet niet of die weides bemest zijn), krijgen daar hun veulentje en ik zie er nooit 1 moeilijk lopen :n

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:24

Maar daar zijn we ook al weer, drachtige merries worden ook niet zo snel hoefbevangen ;) dus daar kan het ook al in zitten...
Verder is kijken naar je pony/paard ook al om te zorgen dat je problemen voor blijft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:26

Niet alles in die groepen is drachtig :n (zeker bij de serieuze fokker niet)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:42

Sky_As schreef:
FahyaFemke schreef:
[quote="stef"
[/quote

maar een echt kaal weiland heeft maar enkele sprieten zoals jij aangeeft bij jou. Sommige denken dat een kort afgegraasd land beter is, en daar zijn ze juist op teruggekomen; want dat korte gras is juist heel gestresst: en van gestresst gras raken ze bevangen..

En buiten dat, heb je kans dat ze veel zand binnen krijgen bij (te) kort gras. Gevolg, hele dure rekening van de dierenarts wegens koliek (helaas uit ervaring!, shet teveel zand binnengekregen, kregen onbeperkt hooi, maar die hele kleine grassprietjes in de winter smaken altijd nog beter dan hooi) Gevolg: 500 euro lichter aan opvoelen/voorrijkosten/paraffine/spuiten etc. (en dat voor een shetje van 50 euro..hihi, maar hij was het me dik waard hoor!)[/quote]

Ik heb ook een merrie die heel erg gevoelig is voor HB en ook lijdt aan insuline resistentie. Zij loopt ook op een kaal, zanderig stuk. Dat verkies ik absoluut boven onbemest, vol land. Op elk stuk grond waar een normale hoeveelheid gras op staat, wordt madam al gevoelig. Het lopen op zulk kaal land doen we al 3 jaar, en in die jaren nooit meer last gehad. Af en toe een anti-zand kuurtje erdoor gooien en dan is dat ook weer opgelost.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:01

Doen wij nu ook (zonnebloem olie en nog een speciaal iets tegen zand).... maar het is maar een waarschuwing, want het kan een erg duur grapje worden, en als je pech hebt kom je er te laat achter. En helemaal kaal land is beter dan kleine sprietjes ;) want die willen ze natuurlijk hebben

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:19

Oke ;)

TS heeft nu volgens mij al een heleboel opties voorbij zien komen!
Het is ook maar net wat de pony aankan, en wat jij voor mogelijkheden hebt.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:02

Sky_As schreef:
Doen wij nu ook (zonnebloem olie en nog een speciaal iets tegen zand).... maar het is maar een waarschuwing, want het kan een erg duur grapje worden, en als je pech hebt kom je er te laat achter. En helemaal kaal land is beter dan kleine sprietjes ;) want die willen ze natuurlijk hebben

eens per week een zandtestje doen is ook heel makkelijk.

Ik weet helaas zelfs hoe het is om je paard te moeten laten opereren vanwege zand in de darmen, dus ik ben erg voorzichtig.

Men neme een plastig handschoen (b.v. die bij de tankstations) en daarin een mestdrol, klein handje. Daar doe je water bij, laat het een kwartiertje hangen en dan kun je kijken of er zand in de vingertoppen zit. Zo ja: foute boel en Sand Clean geven. Zo niet: mooiiii.
Een beetje zand is niet het einde, maar die van mij had b.v. ná de operatie vingertoppen vol tot aan je nagelriem!!! Toen kwamen we er dus achter dat ze een echte zand eter is (het is wel een fries van 1.65 hoor).

Nu doe ik als ik een beetje zand vind (bij de andere paarden, de zandeter komt NOOIT meer op het gras) Psylliumvezels door het voer.
Als er te veel zand in zit geef ik Sand Clean (werkt net wat beter dan alleen psylliumvezels).

Wow offtopic! Nou goed, er zijn genoeg tips voor bij gekomen. En heel duidelijk; elk paard is anders, dus kijk naar de shet zelf!

Ohja en zoolkneuzingen een voorbode van HB? die herken ik ook niet.
Wel weet ik dat als je kneuzingen ziet in de zool, de oude dat er dus ooit iets is geweest. maar dat hoeft niet per definitie HB te zijn, kan ook van een steentje zijn geweest hoor. Dus misschien wel niks aan de hand met je kruising tinker..!
En maar gelijk op voor-ijzers gooien ivm HB.... is ook niet mijn pakkie an hoor :n Dat is als het echt enorm erg is, een ijzer is een noodzakelijk kwaad... dat verzwakt de hoef alleen nog maar meer. in sommige gevallen is het nodig, maar ik heb zelf ook (maanden, dus er is geduld nodig) weer een HB minishetje (door IR) er boven op zien komen, en geholpen. Door elke week te vijlen. Geen ijzers aan te pas gekomen...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:44

Tsja, ik vertel alleen maar even door wat mijn orthopedisch hoefsmid tegen mij zei.
Dat kan ook wel zijn, omdat hij uit zijn praktijk veel gevallen van Hoefbevangenheid meemaakt, en in geval van reeds HB, kun je dus wel aan de zolen zien of het "doorzet" of niet(kneuzingen).
Hij brult trouwens ook om het minste of geringste dat mijn paarden en ponies te dik zijn en dus risico op HB lopen, waar hij op zich wel gelijk in heeft, de meeste paarden en ponies in Nederland zijn ook gewoon te dik. De weides zijn doorgaans ook te rijk. Dat werkt HB natuurlijk wel eerder in de hand bij sobere paarden-types en pony's.
Op ijzers gaat uiteraard geen van mijn paarden of ponies. Of het moet een absolute medische noodzakelijkheid zijn.
HB is natuurlijk in eerste een instantie een stofwisselings-aandoening.