Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Dilan1993 schreef:Hoi hoi,
ik zie bij verschillende stamboeken voorbijkomen dat de naam van een veulen met een bepaalde letter moet beginnen. Bij KWPN en Fries/Arabofries, verschilt het per jaar welke beginletter het veulen krijgt.
Bij Haflingers en NRPS moet een hengstveulen een naam krijgen waarbij de eerste letter hetzelfde is als die van de vader.
Nu vroeg ik me af hoe dat bij Arabieren (AVS) zit. Hebben die ook bepaalde regels voor de beginletter bij een veulen??
Sieltjuh schreef:Bij NRPS is het toch alleen bij de hengsten, dat die met dezelfde letter moeten beginnen als de vader, maar niet bij de merrieveulens, toch?
Woogy schreef:Is het ook niet zo dat de grote fokkers er regels aan vast knopen? Weet dat als een volbloed bij de aga khan vandaan komt hij verplicht een naam moet hebben met bepaalde letters, al denk ik ook dat als je het niet doet er geen stamboek 'boete' kan komen
Woogy schreef:Is het ook niet zo dat de grote fokkers er regels aan vast knopen? Weet dat als een volbloed bij de aga khan vandaan komt hij verplicht een naam moet hebben met bepaalde letters, al denk ik ook dat als je het niet doet er geen stamboek 'boete' kan komen
s6801881 schreef:Woogy schreef:Is het ook niet zo dat de grote fokkers er regels aan vast knopen? Weet dat als een volbloed bij de aga khan vandaan komt hij verplicht een naam moet hebben met bepaalde letters, al denk ik ook dat als je het niet doet er geen stamboek 'boete' kan komen
Misschien is dat bij de Fransen/renbloed wel, maar in principe staat ook dat je vrij. Wat Barcelona al zegt, bij sommige paarden, zoals A.F. Umoyo zijn er informele trends ontstaan in de naamgeving. Bij Justice kids zie je het ook vaak. Het stamboek legt echter geen verplichtingen op en, voor zover ik weet, de hengstenhouders ook niet.
Wat je wel weer erg veel ziet is dat de fokker een afkorting voor of na de naam plaatst om het paard direct verbonden te houden aan de fokker.
myrnaV schreef:Haha dat scheelt inderdaad! Maar goed dat ik niet van plan ben op zelf met Yack te gaan fokken (vlug arabiansalhoewel Rappide arabians heeft wel wat
)
Yack krijgt over een tijdje een eigen website en wist geen naam maar het word gewoon iets met Yack mocht er ooit eentje bij komen krijgt die gewoon ook een eigen website
Barcelano schreef:myrnaV schreef:Haha dat scheelt inderdaad! Maar goed dat ik niet van plan ben op zelf met Yack te gaan fokken (vlug arabiansalhoewel Rappide arabians heeft wel wat
)
Yack krijgt over een tijdje een eigen website en wist geen naam maar het word gewoon iets met Yack mocht er ooit eentje bij komen krijgt die gewoon ook een eigen website
Haha heb je dadelijk stuk of 10 allemaal een eigen website:P
Rapide arabians heeft wel wat....maar dadelijk krijg je dat schoonmaak merk achter je broek aan:P