Beginletter veulens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dilan1993

Beginletter veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 11:24

Hoi hoi,

ik zie bij verschillende stamboeken voorbijkomen dat de naam van een veulen met een bepaalde letter moet beginnen. Bij KWPN en Fries/Arabofries, verschilt het per jaar welke beginletter het veulen krijgt.
Bij Haflingers en NRPS moet een hengstveulen een naam krijgen waarbij de eerste letter hetzelfde is als die van de vader.

Nu vroeg ik me af hoe dat bij Arabieren (AVS) zit. Hebben die ook bepaalde regels voor de beginletter bij een veulen??

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:12

Dilan1993 schreef:
Hoi hoi,

ik zie bij verschillende stamboeken voorbijkomen dat de naam van een veulen met een bepaalde letter moet beginnen. Bij KWPN en Fries/Arabofries, verschilt het per jaar welke beginletter het veulen krijgt.
Bij Haflingers en NRPS moet een hengstveulen een naam krijgen waarbij de eerste letter hetzelfde is als die van de vader.

Nu vroeg ik me af hoe dat bij Arabieren (AVS) zit. Hebben die ook bepaalde regels voor de beginletter bij een veulen??

nee niet mag je zelf bepalen:)

KooArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:57

Bij Polen is het wel gebruikelijk de 1e letter van de moeder te nemen als beginletter.

Sieltjuh

Re: Beginletter veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:00

Bij NRPS is het toch alleen bij de hengsten, dat die met dezelfde letter moeten beginnen als de vader, maar niet bij de merrieveulens, toch?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:05

In principe staat het je geheel vrij. Het AVS legt er geen regels over op. Bij een aantal Poolse en Russische lijnen is het gebruikelijk de merrielijn met dezelfde beginletter te starten, maar daar wordt tegenwoordig regelmatig van af geweken. Voor Russen is dat vaker alleen de merrie, bij Polen zijn dat zowel de merrie als de hengst.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 22-05-12 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 20:07

Sieltjuh schreef:
Bij NRPS is het toch alleen bij de hengsten, dat die met dezelfde letter moeten beginnen als de vader, maar niet bij de merrieveulens, toch?

:j

Ah oke, vroeg het me wel eens af. Prins z'n vader het Ruger en z'n moeder Krystalliq, dus geen begin met de eerste letter van zn pappie of mammie :P

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:30

Is het ook niet zo dat de grote fokkers er regels aan vast knopen? Weet dat als een volbloed bij de aga khan vandaan komt hij verplicht een naam moet hebben met bepaalde letters, al denk ik ook dat als je het niet doet er geen stamboek 'boete' kan komen

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:33

Woogy schreef:
Is het ook niet zo dat de grote fokkers er regels aan vast knopen? Weet dat als een volbloed bij de aga khan vandaan komt hij verplicht een naam moet hebben met bepaalde letters, al denk ik ook dat als je het niet doet er geen stamboek 'boete' kan komen

Ik weet wel dat een hoop Umoyo kinderen te herkennen zijn aan de naam:P
Mirka heet net als haar mama eerst Lady..
Heb op een stoeterij stage gelopen waar ze het wel deden ieder jaar gang een letter geven ..

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 20:38

Mjah, Prins z'n moeder heet dan Krystalliq, haar vader heet Krystl prince en diens moeder heet Forever Krystl, die weer teruggaat op Padrons Krystl van Padron US

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:41

Woogy schreef:

Misschien is dat bij de Fransen/renbloed wel, maar in principe staat ook dat je vrij. Wat Barcelona al zegt, bij sommige paarden, zoals A.F. Umoyo zijn er informele trends ontstaan in de naamgeving. Bij Justice kids zie je het ook vaak. Het stamboek legt echter geen verplichtingen op en, voor zover ik weet, de hengstenhouders ook niet.

Wat je wel weer erg veel ziet is dat de fokker een afkorting voor of na de naam plaatst om het paard direct verbonden te houden aan de fokker.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:53

s6801881 schreef:
Woogy schreef:

Misschien is dat bij de Fransen/renbloed wel, maar in principe staat ook dat je vrij. Wat Barcelona al zegt, bij sommige paarden, zoals A.F. Umoyo zijn er informele trends ontstaan in de naamgeving. Bij Justice kids zie je het ook vaak. Het stamboek legt echter geen verplichtingen op en, voor zover ik weet, de hengstenhouders ook niet.

Wat je wel weer erg veel ziet is dat de fokker een afkorting voor of na de naam plaatst om het paard direct verbonden te houden aan de fokker.

Dat zie je weer bij andere stamboeken minder volgens mij

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 21:55

Bij kwpn wel volgens mij, denk aan Broere Valdez, Broere Jazz enzovoorts. Mermus R, Tolando R (oid) en de VDL paardenn??

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:56

Dilan1993 schreef:
Bij kwpn wel volgens mij, denk aan Broere Valdez, Broere Jazz enzovoorts. Mermus R, Tolando R (oid) en de VDL paardenn??

Ow ja }:0 dat is waar.
Maar die doen het ook bij aangekochte paarden...

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 21:59

Hm, nu je het zegt, dat klopt :=

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:00

Klopt. Je ziet nog wel eens dat een fokker bij een ander stamboek (een deel van) de naam van zijn fokkerij volledig voor de naam zet (denk aan de Du Bois paarden van Marjolein_88), er voor kiest om namen met een bepaald voorzetsel te beginnen of zelf elk jaar een andere letter te pakken, maar je ziet zelden bij andere rassen dat er een afkorting in de naam is opgenomen :j

Quater Horses zijn dan wel een geval apart. De naam van de nakomeling moet een samenvoegsel van de namen van beide ouders zijn. De naam die je verzint kan het stamboek zelfs afkeuren.

Broere Jazz, Moorlands Totilas en BMC er schiet me niets te binnen zijn sponsornamen/sportnamen, geen stamboeknamen

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 22:03

Dat zou ook nog kunnen idd

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:08

Ik wou ook de Du Bois paarden als voorbeeld geven! Bij mn vorige pony stond er bij elk vd gefokte paarden van haar fokker "van stal Romano" achter de naam. Creatief met zn namen was hij niet. Darmorah heeft 3 merries bij hem gekregen, alledrie vernoemd naar Dar: Bimorah, Camora en Lamorah :')

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:32

Ik zou wel altijd opletten als je een letter achter de naam zet dat het niet al in gebruik is. Bij ons op stal zetten we altijd de F achter een naam maar het bleek dat er een andere stal dat ook deed (geen idee welke) vandaar dat ze nu hebben gekozen voor Forelocks en dan de naam. De naam begint bij ons altijd met de eerste letter van de moeder en als het een merrie is proberen ze het te laten eindigen op een a (klinkt vrouwlijk).

Dus Barcelano zou vast een stal naam bedenken :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:42

Die heb ik al in me hoofd:D
Moet hem alleen nog vast zetten.

Heel simpel als het goedkeurd word: van Bronckhorst Arabians.
Heb het geluk om best een aardige sjieke achternaam te hebben :o
al zeg ik het zelf O:)

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:53

Haha dat scheelt inderdaad! Maar goed dat ik niet van plan ben op zelf met Yack te gaan fokken (vlug arabians :') alhoewel Rappide arabians heeft wel wat :)* )

Yack krijgt over een tijdje een eigen website en wist geen naam maar het word gewoon iets met Yack mocht er ooit eentje bij komen krijgt die gewoon ook een eigen website :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:56

myrnaV schreef:
Haha dat scheelt inderdaad! Maar goed dat ik niet van plan ben op zelf met Yack te gaan fokken (vlug arabians :') alhoewel Rappide arabians heeft wel wat :)* )

Yack krijgt over een tijdje een eigen website en wist geen naam maar het word gewoon iets met Yack mocht er ooit eentje bij komen krijgt die gewoon ook een eigen website :D

Haha heb je dadelijk stuk of 10 allemaal een eigen website:P
Rapide arabians heeft wel wat....maar dadelijk krijg je dat schoonmaak merk achter je broek aan:P

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:03

Barcelano schreef:
myrnaV schreef:

Haha heb je dadelijk stuk of 10 allemaal een eigen website:P
Rapide arabians heeft wel wat....maar dadelijk krijg je dat schoonmaak merk achter je broek aan:P

:D Dat is ook zo, maar Yack blijft als het goed is nog even en heb dan geen geld voor een nieuw paard (had wel een bod gehad op Yack van het dubbele van z'n aankoop bedrag maar bedacht dat het te weinig was en dat hij voor €10.000 weg zou mogen heb de hele nacht wakker gelegen stel je voor dat ze het doen... ik wil hem niet kwijt! Maar hij gaat nu al helemaal niet meer weg; gedeelte 2e plaats en 1e liberty, loop nog steeds in de wolken)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 11:05

Ze hebben mij ook eens gevraagd of ik Prins niet wilde verkopen. Als ik echt een hoog bod zou krijgen, en ik weet dat hij goed terecht komt, dan zou ik erover nadenken. Maar of ik het ook echt zou doen...

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:23

Die van mij heeft de eerste letter van zn moeder meegekregen. Tevens een zoon van Yack, in het bezit van Myrnav.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:08

Wat grappig, ik wist dat niet eens van die russen!
Mijn paard heet Gonkong (je spreekt het uit als Honkong) en zijn moeder Gildia. Dezelde beginletter dus innd, wat grappig!