Hengst in de kudde houden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Hengst in de kudde houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 22:52

Ik weet eigenlijk niet zo goed waar het thuis hoort, maar ik vraag me af hoe mensen het doen als ze een hengst hebben en deze in de kudde hebben lopen.

Gewoon wat praktische vragen.
Hoe weet je wanneer welke merrie gedekt is? Of zie je volgend jaar het veulen wel verschijnen?
Haal je de hengst in de winter uit de kudde? Zoja staat hij in de winter alleen?
Scan je de merries (op evt tweelingdracht).
Hoe gedraagt de hengst zich verder als hij altijd tussen de merries staat?

Eigenlijk dus benieuwd naar alles als je een hengst in de kudde hebt lopen. Ik heb wel meer dan genoeg ervaringen met hengsten en dekken, etc. Alleen niet in een kudde en ben wel benieuwd naar alle ins en outs, waarom wel en waarom niet in de kudde?

Ashley5760

Re: Hengst in de kudde houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 11:25

Geen eigen ervaring maar buurman heeft dit
Een oplettende boer ziet wanneer merries hemgstif zijn houdem dit bij en wanneer ze het niet meer zijn en weet zo een datum.
Buurman haalt hem er niet uit hoeft niet maar ik adviseer het wel, meer rust en komt hengst meer in de hand. Buurman heeft nu als probleem dat (kamipoenshengst) niet meer dekt :=
Scannen is wat je zelf wil. Dit moet dan wel met de 30-35 dagem na dracht zijn. Is te adviseren maar niet perse nodig.
Gedrag verschilt per hengst.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:19

Vroeger, in de goede oude tijd, had ik mijn eigen kuddetje waar mijn hengst gewoon bijstond. Ook in de winter (op de paddock, in de nachten ieder eigen box, naast elkaar).
Ja je ziet wanneer een merrie hengstig en als ze gedekt wordt. Als je de hengst of een merrie uit de kudde haalt, komt er vaak al reactie. Maar bij terugkomen sowieso. Beetje monitoren dus.
Ik scande alle merries standaard.

Gedrag was zoals een hengst zich hoort te gedragen in de kudde. Alert, beschermend, liefdevol met merries en veulens (en met de laatste speelde hij ook).

Nu heb ik alleen hem nog en geen eigen merries meer. Hij heeft hierna nog wel veel met andere merries gelopen. Ben altijd weer blij als hij weer eventjes zijn groepje heeft.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:45

Mijn hengst liep ook in de kudde en dekte daar ook. Gewoon in de gaten houden wanneer de merries hengstig geweest zijn en ik liet daarna ook altijd scannen.
Hengst liep 's winters ook in de groep (drachtige merries en veulens van het afgelopen jaar) tot de veulentjes geboren werden. Mijn eigen merries worden met andere hengsten gedekt, dus hij kon er daardoor niet bij blijven lopen, maar pas als ze weer drachtig gescand waren.

Inmiddels is hij (pas als 13 jarige) gecastreerd en loopt hij zomer en winter bij zijn groep merries en ook bij de veulens. Kwa opvoeding van de veulens, gedrag in de groep is hij nog steeds 'de hengst' (groep voor andere mannen beschermen, altijd de boel netjes in de gaten houden en is vriendelijk voor iedereen), maar hij dekt niets meer. Merries vinden hem nog wel altijd erg leuk als ze hengstig zijn, maar hij is niet meer in hun geintereseerd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:32

Als je minimaal eenmaal daags bij je paarden komt kom je al veel te weten.
Zeker als de hengst erbij loopt zie je direkt welke hengstig zijn en over een paar dagen kom je ook gauw genoeg te weten of hij daadwerkelijk gedekt heeft.
Aan de hand van het verdere verloop merk je of het raak was of niet, dan wordt de merrie natuurlijk weer opnieuw hengstig.
Hengsten in een groep zijn vaak heel rustig en merk je nauwelijks aan dat ze hengst zijn, als een paard weg is geweest komen ze even aanlopen voor een neusje en that's it.
Dat ze de hengst zijn merk je vaak pas als er honden bij komen :P

Of je scant op tweelingdracht is natuurlijk een persoonlijke keuze, dat ligt bij het in kuddeverband leven niet anders.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:38

Onze hengst loopt in de zomermaanden in een kudde. We hebben de pony's over meerdere stukken verdeeld, want je wilt toch niet dat hij de 1, 2 en 3 jarigen dekt :P Ook bij m'n ruin zou het niet goed gaan...
'S Winters staat hij op stal met een merrie als gezelschap. We hebben daarbij een klein stukje land, zodat hij ook wel naar buiten kan. In de herfst/winter is hij echt wel rustiger dan wanneer het dekseizoen in aantocht komt :D We laten hem eerst een hengstige merrie dekken, zodat hij zeg maar een beetje z'n ei kwijt is voordat hij tussen de rest komt. Scheelt een hoop gejaag.
Niet iedere hengst is geschikt om in de kudde te houden. Wij hebben zelf ook eens een hengst gehad die merries gewoon echt verkrachtte!! Hij joeg ze het hek in om zijn ding te kunnen doen..... Daar wordt je niet echt blij van.
Inderdaad wordt er iedere dag gekeken bij de merries en data genoteerd. 100% zekerheid heb je niet met deze data, maar dat is een kwestie van de dames goed in de gaten houden. Schannen doen wij niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:52

Bij zo'n overenthousiaste hengst wil het wel helpen om er een merrie voor te zetten die daar dus echt niet van gediend is.
Onze hengst was altijd flink fanatiek als hij een tijdje alleen had gestaan dus dan stuiterde hij er ook opaf en dook erop zonder ook maar te snuffelen.
We hadden hem dan eerst aan touw zodat je hem een beetje kunt afremmen en daarna mocht hij eerst los met de bitch van de kudde, die liet hem er pas op als hij het lief vroeg.
Daarna was hij de vriendelijkheid zelve.

Overigen kan het ook andersom; wij hadden een jonge merrie die super hengstig was maar wat te bangig voor hem. Ze kwam zelf bij hem flikflooien maar op het moment dat hij erop wilde springen sloeg ze steeds af, geen punt voor hem, droop hij weer af.
Maar dat deed ze dus na 3 dagen nog alleen was ze toen superhengstig en drong zich ontzettend op; sneed hem de pas af, ging ervoor, achteruit lopend, kont in zijn gezicht, wilde hij springen dan sloeg ze af, draafde een rondje en ging opnieuw.
Na 4 dagen was hij er zat van en heeft haar 4x het land door gejaagd tot ze stilstond met gespreide benen en staart omhoog, hij snufte een keer, draait zich om en loopt naar zijn favo merrie, haar beduusd en teleurgesteld achterlatend.

Hij heeft er ook niet op gezeten dat seizoen, blijkbaar viel hij niet zo op pubertjes :P